Wie blogt over bloggen en scoren in Google wil natuurlijk maar één ding: scoren in Google op het trefwoord ‘bloggen’. :-) Het goede nieuws: dat is me gelukt. Met dit artikel: Waarom je in 2018 juist moet bloggen
Maar hoe? Ik zal hieronder uiteenzetten welke factoren daarbij geholpen hebben. Voor ik dat doe, geef ik eerst even een paar redenen waarom het in elk geval NIET zo is.
Om een paar hardnekkige misverstanden over scoren in Google uit de weg te helpen.
Scoor ik met mijn blog bovenaan in Google…
…omdat ik al jáááren lang blog? NEE. Ik blog dan al wel meer dan 15 jaar, maar niet op Blogkracht.nl. Daar blog ik pas sinds 2016. Goed nieuws voor jou: je hoeft dus echt niet al lang bezig te zijn om hoog te scoren.
…omdat het blogartikel al lang bestaat? OOK NIET WAAR. Het artikel is pas uit begin 2017 (en later aangepast in 2018). Niet bijster oud dus. Het artikel van Frankwatching dat onder mij staat in Google is veel ouder (2014). Wederom goed nieuws voor beginnende bloggers: ook met een nieuw artikel kun je dus hoog scoren.
…omdat ik tientallen keren het woordje ‘bloggen’ heb genoemd? NEE, dat valt reuze mee. Ik noem het natuurlijk wel, omdat mijn blog daar over gaat. Maar in totaal noem ik het woord maar 10 keer, inclusief de titel. Je hoeft je blog dus niet vol te proppen met trefwoorden om hoog te komen. (maar wel op slimme plekken, zie verderop)
…omdat ik adverteer op Google? NO WAY! Ik heb nog nooit een cent betaald aan Google. Al mijn posities bereik ik gratis. Goed om te weten: je hebt geen budget nodig om op 1 te komen. Zo kun je als kleinere ondernemers dus ook winnen van de grote bedrijven.
…omdat alle bolletjes van Yoast op groen staan? NOPE, staan ze niet. Sterker: Yoast vindt mijn titel zelfs te kort. Leuk hoor die hulpmiddelen, maar liever gebruik ik mijn gezonde SEO-verstand.
Wat dan wel? Wat is dan dat gezonde SEO-verstand waardoor deze blog op nummer-1 scoort op het trefwoord ‘bloggen’?
Dit zijn de zaken waar ik op let omdat ik weet dat Google daar op let:
1 – Mijn blog gaat over het trefwoord.
Klinkt logisch, maar is het niet. Heel vaak willen bloggers scoren op een trefwoord, terwijl hun blog er amper over gaat. Probeer in je blogs altijd te bedenken wat de vragensteller wil met die zoekterm en probeer daar zo goed mogelijk antwoord op te geven. Dan win je.
Nu is de zoekterm ‘bloggen’ wel erg algemeen en weet je niet precies welke zoekintentie erachter hangt, maar ik denk dat ik met mijn blog aardig in de goede richting kom.
Beter mik je overigens op specifiekere zoektermen zoals ik in mijn online training uitleg waarin ik je vertel hoe je 10x meer bezoekers kunt krijgen. Zie ook punt 10.
2 – Mijn blog heeft een goede lengte
Wie goed en uitgebreid antwoord wil geven op een bepaalde zoekvraag/zoekintentie, kan zich er niet vanaf maken met een korte blog. Er zijn SEO-experts die vinden dat blogs daarom minimaal 2000 woorden moeten bevatten om aan die eis te voldoen, maar ik laat met meerdere blogs zien dat het ook niet altijd zo lang hoeft te zijn. Het heeft ook met het soort vraag te maken.
Hoe lang dan? Laten we vooropstellen dat kwaliteit belangrijker is dan lengte. Maar zelf schrijf ik nooit onder de 800 woorden. Meestal ergens tussen de 800 en 1200. Is in mijn ogen een goede lengte. Want zo kan ik goed antwoord geven op de vraag en hoeft de lezer geen halve dag vrij te nemen om hem te lezen ;-)
3 – Mijn blog wordt goed gelezen
Het is geen geheim dat Google naar de leestijd kijkt van en blog. Of eigenlijk de zogeheten dwell time. Dat is de tijd die een lezer spendeert aan jouw blog alvorens terug te keren naar de zoekresultaten van Google. Hoe korter lezers op jouw blog zijn, hoe slechter Google jouw blog beoordeelt (blijkbaar is hij niet interessant).
Een indicator van de dwell time is de average time on site die je kunt meten in Google Analytics. Hoewel er wel wat haken en ogen zitten aan het meten van de average time on site, krijg je wel een beetje een idee hoe goed jouw blog wordt gelezen. En met een score van rond de 5 minuten denk ik dat ik goed zit en aan Google een duidelijk signaal geef dat mijn blog wordt gewaardeerd door de lezer. En dat waardeert Google dus weer.
4 – Mijn blog heeft een prettige structuur
Met een prettige structuur bedoel ik dat mijn blog een heldere opbouw heeft (een opsomming) die uitgewerkt is met korte alinea’s, tussnkopjes en vooral ook een korte krachtige inleiding.
Wat heeft dat nu weer met Google te maken, zou je zeggen? Eigenlijk vanwege het vorige punt. Een prettige structuur zorgt ervoor dat mensen je blog beter gaan lezen. En leestijd = schouderklopje van Google.
5 – Mijn blog is actueel
Ik zei hierboven al dat oude blogs helemaal niet per se beter scoren dan nieuwe blogs. Ik denk zelfs dat eerder het omgekeerde waar is. Google houdt van actuele content. En hoewel ik deze blog eigenlijk al in 2017 schreef, maar stiekem aangepast heb naar 2018 (met nieuwe datum) oogt hij voor Google dus weer lekker fris. En dat werkt.
Stof dus ook regelmatig oude blogs af. Vaak kun je er wat nieuwe informatie aan toevoegen. Niet alleen leuk voor Google, maar ook nuttig voor je lezer. Wat Google dan ook om die reden waardeert.
6 – De titel is pakkend
De titel vertelt precies waar de blog over gaat. Namelijk waarom je in 2018 moet bloggen. Lezers die dit willen weten, klikken dus door. Een belangrijk criterium om hoog te scoren. Kliks zijn niet alleen mooi, de kans dat ze meteen weer wegklikken is hierdoor ook niet groot, omdat ze niet teleurgesteld worden met een blog die over iets heel anders gaat. Dat verklaart ook deels de langere leestijd. Allemaal signalen die werken voor Google. Maak je titel dus niet alleen prikkelend, maar ook vooral duidelijk.
7 – De blog heeft een video
Plaatjes en video verrijken je blog. Google houdt daarvan. Het wel of niet hebben van een plaatje kan een groot verschil maken in de rankings. Video heeft daarnaast nog een groot voordeel dat men langer op je blog blijft als men hem gaat afspelen. Ook dat verklaart dus weer de langere leestijd.
Ik kan zien dat ik pas echt hoog ging scoren nadat ik deze video had toegevoegd. Of dat echt een causaal verband is, weet ik niet zeker, maar ik zou zeker overwegen om af en toe video toe te voegen.
8 – Zoekwoorden staan op de juiste plek
Ik zei hierboven al dat je echt niet zo vaak het zoekwoord hoeft te noemen in je blog. Maar doe het wel op de juiste plekken. Ik heb het trefwoord ‘bloggen’ bewust neergezet:
- In de URL
- In de titel
- In de eerste 100 woorden
- In de laatste 100 woorden
- In de metadescription
- In de ALT-tekst van het plaatje
- In een van de tussenkopjes
9 – Mijn blog heeft links van andere sites
Toegegeven, het zijn er niet veel. Maar toch liggen er linkjes vanaf een andere website naar deze blog. En elk linkje kan het verschil maken.
Daarnaast liggen er veel interne linkjes naar deze blog. Vanaf veel andere blogs op Blogkracht verwijs ik hiernaar. Niet alleen prettig voor de lezer, waardoor hij deze blog sneller vindt, ook de Google-robot kan mijn blog nu makkelijker vinden. En hoe vaker hij hem tegenkomt, hoe belangrijker hij hem vindt.
10 – Mijn website gaat over bloggen!
Dit is misschien wel een van de belangrijkste verklaringen. Blogkracht gaat in zijn geheel over bloggen. Daarmee onderscheid ik me van een Frankwatching dat over veel meer zaken dan bloggen gaat. En hoewel Google zelf zegt dat ze nooit naar de website als geheel kijken en elke pagina (dus elke blog) apart beoordelen, ben ik van mening dat ze bij dit soort algemene zoektermen (bloggen is een algemene zoekterm) wel degelijk naar de hele site kijken. Het feit dat mijn site puur over bloggen gaat, zal zeker bijdragen aan de positie van deze ene blog.
Het is om die reden ook niet aan te raden om in je eerste blogs meteen te proberen om hoog te scoren op algemene zoektermen als bloggen (of: massage, coaching, bruidsfotografie, ziektepreventie, of wat ook jouw specialisme is). Beter richt je je in het begin op de wat specifiekere zoektermen. Dan komt het scoren op die algemene zoekterm vanzelf wel.
Succes!
[text-blocks id=”19044″]
Ik ben blij dat je aangeeft niet zo van de SEO-mythes te zijn. Ik ook niet. En terwijl je het over de lengte hebt, wel aanhaalt dat er mensen beweren (!) dat je minmaal 2000 woorden zou moeten hebben, zie ik gelukkig ook dat je dat in ieder geval onderuit haalt. Toch kom ik 2 zaken tegen waar ik het niet mee eens ben. Ten eerste de ‘dwell time’ daarover (en over bounce rate als “SEO-factor”) schreef ik al eens dit artikel: https://letterzaken.nl/waarom-bounce-rate-geen-seo-factor/ Daarna geef je aan dat de zoekterm in de eerste en laatste alinea voorkomt en in minstens… Lees verder »
Hi Nathan, Dank voor je leuke en inhoudelijke reactie. Over de waarde van tussenkopjes (H2) kun je gelijk hebben. Die schijnt tegenwoordig inderdaad minder (of helemaal niet) van belang te zijn. Maar schadelijk is het natuurlijk niet. In de waarde van het noemen van zoekterm aan begin en einde van het artikel geloof ik wel. Het is natuurlijk geen pure noodzaak – zoals geen enkele SEO-factor een pure must is, er zijn altijd voorbeelden van mensen die het zonder ook redden – maar ik geloof wel in de logica erachter: Google ziet nu dat jouw blog van begin tot eind… Lees verder »