Veel ondernemers die ik spreek, zeggen een hekel te hebben aan Google. Het lukt ze maar niet om op pagina-1 te komen, dus geven ze het op. Jammer, want kleine ondernemers maken juist een heel goede kans om hoog te komen. Omdat Google niet kijkt naar budgetten. Geloof je het niet? Ik zal het uitleggen.
Ondernemers die een hekel aan Google hebben, hanteren meestal de volgende redenatie:
- Google is een grote kapitalistische organisatie die alleen maar geld wil verdienen
- Grote bedrijven hebben daardoor voordeel
- Ik als kleine ondernemer kom nooit op pagina-1 te staan
- SEO werkt niet als je geen geld hebt
Eigenlijk is alleen de eerste van deze 4 beweringen waar (maar hey, willen we niet allemaal geld verdienen?). Maar daardoor kloppen de 3 volgende nog niet. Het tegendeel is juist waar.
Het volgende is immers belangrijk om te realiseren:
- In de zoekmachine verdient Google zijn geld alleen met de betaalde advertenties. Dat zijn dus die paar plekken die je (soms) boven de gewone resultaten ziet staan. Maar daar bemoeien wij bloggers ons nu even niet mee.
- Waarom kan Google daar zoveel geld mee verdienen? Omdat Google veel bezoekers trekt. In Nederland gebruikt immers bijna iedereen Google als ze iets op internet zoeken.
- En waarom gebruikt iedereen in Nederland Google? Omdat Google zo ontzettend goed is in het tonen van de beste resultaten (lees: websites of blogs) bij een bepaalde zoekopdracht.
Daar zit dus de crux (en de kans voor jou): Google is zo groot omdat ze de beste resultaten tonen (in de gewone lijst met resultaten). Objectieve resultaten. En dus niet de resultaten van de partijen met het meeste geld.
Betalen aan Google werkt juist averechts
Sterker: als Google doorheeft dat bedrijven via betalingen proberen hoger te scoren (dat kan nog steeds via slinkse manieren) dan zullen ze zo’n bedrijf hard straffen en in de rankings laten kelderen als een baksteen.
Want als bij Google kwaliteit niet bovenaan staat, rennen de meeste gebruikers weg en zijn hun advertenties ook minder waard.
Dit is cruciaal om te beseffen: Google kijkt niet naar het marketingbudget van het bedrijf, of naar hoeveel personeel er werkt, of dat ze op de Zuidas zitten. Google kijkt of de artikelen matchen met de vraag van de gebruiker. En dat kan dus ook jouw blogartikel zijn. Dat je morgen pas schrijft.
Als er ergens een gebied binnen de wereld van online marketing waarbij geld geen rol speelt, dan is het juist de organische zoekresultaten van Google. Profiteer daarvan. Want Google biedt de unieke kans om nieuwe bezoekers te trekken die jouw bedrijf daarvoor nog helemaal niet kenden.
Natuurlijk is het waar dat grote bedrijven vaak goede tekstschrijvers in dienst hebben en SEO-experts die weten hoe je je tekst zo moet schrijven dat hij goed scoort in Google. Maar dat betekent niet dat jij dat niet ook kunt leren? Zo spannend is het allemaal ook weer niet.
Je hoeft maar met een paar factoren rekening te houden en dan zet je al een heel goede stap in de juist richting. En dat kun je echt leren in één dag.
[text-blocks id=”10-x-meer-lezers-in-2019″]