De regels van SEO veranderen voortdurend. De tijd dat je je blog moest volstoppen met dezelfde zoekwoorden ligt inmiddels ver achter ons. En ook de hele dag zoveel mogelijk onzinblogjes uitbraken heeft gelukkig geen echt SEO-effect meer (als dat het ooit al heeft gehad). Wat werkt dan nog wel? Ik durf te stellen dat je met de volgende drie SEO-zaken in 2019 zeker goed zit. Sterker: dat je eigenlijk niet zonder kunt.
Scoren in Google blijft een eeuwig kat-en-muisspel. Als website-eigenaren erachter komen op welke zaken Google let bij het bepalen van hun rankings en daardoor deze regeltjes massaal gaan ‘misbruiken’, dan zal Google de regeltjes na een tijdje vanzelf weer bijstellen.
Google wil immers dat de beste resultaten bovenaan staan en niet de pagina’s/blogs van partijen die de beste SEO-trucjes kennen (laat staan het meeste geld betalen aan dubieuze partijen).
Dat vinden wij als gebruiker zelf ook fijn, want als wij iets op Google zoeken, willen we immers het beste resultaat zien.
Maar als we zelf een blog plaatsen, willen we natuurlijk wel bovenaan staan. Hoe doen we dat? Ik geef je 3 zaken die je in 2019 in elk geval op orde moet hebben.
1 – Geef het beste antwoord
Dit is natuurlijk waar het om draait. Als je weet dat Google altijd het beste antwoord bovenaan wil zetten, dan is de beste SEO-tip: geef gewoon het beste antwoord. :-)
Dat is namelijk een trucje waar Google nooit aan zal tornen, omdat het ook geen trucje is. Google wil kwaliteit bieden en als jij daaraan voldoet, dan zal Google dat belonen.
Daar begint het dus ALTIJD mee. Ook in 2019.
Of juíst in 2019.
Want nu Google steeds meer (en beter!) korte-metten maakt met het misbruik rondom hun algoritme, zal kwaliteit van de content steeds doorslaggevender worden.
Is het dan zo simpel? Ja, zo simpel is het.
Tenzij je niet in staat bent om het beste antwoord te geven natuurlijk. Maar als jij expert bent (lees: veel verstand hebt van jouw vakgebied) dan is het natuurlijk niet zo moeilijk.
En tenzij je er geen zin in hebt of zogenaamd geen tijd voor. Maar daar ligt nu juist de kans. Want zo denken de meeste ondernemers. De meeste ondernemers denken: even snel een blogje in elkaar flansen rondom een veelgebruikte zoekterm en laat maar binnenkomen die Google-bezoekers.
Maar zo werkt het dus niet. En als jij wel jouw tijd, inspanning en expertise inzet om een informatieve, waardevolle blog over dat onderwerp te maken, dan win je gewoon.
Begin dus altijd met het geven van het beste antwoord. Verplaats je in jouw doelgroep en ga na wat diegene over dit onderwerp zou willen weten. En check achteraf of je nu inderdaad alles over het onderwerp hebt gezegd.
Je doet er niet alleen Google een plezier mee (as if they care…) maar uiteraard ook gewoon je doelgroep. Die krijgt nu ook een veel betere blog te lezen. En dat vergroot vanzelf de kans op meer klanten. Dus zelfs al doe je het niet voor je Google-plek, je wint sowieso.
Hoe weet Google nu wat het beste antwoord is?
Dat hangt van een groot aantal zaken af die ik uitgebreid behandel in mijn Google Workshop, maar je mag ervan uitgaan dat als jij gewoon het allerbeste antwoord geeft, je al 80% van het werk gedaan hebt.
Daarbij is ook het volgende punt van groot belang
2 – Zorg dat je blog populair wordt
Google gaat natuurlijk niet alle blogs op de wereld lezen. Die gasten in Sillion Valley hebben wel wat beters te doen (de hele dag hip lunchen bijvoorbeeld).
Google laat het oordeel liever over aan de gebruiker. Google kijkt dus met een schuin oog naar de populariteit van een blog.
Hoe meer mensen jouw blog waarderen, hoe beter die blog in de ogen van Google blijkbaar is.
Hoe checkt Google die populariteit dan? Google kijkt bijvoorbeeld naar:
- Het aantal linkjes dat je van andere websites krijgt
- Hoe lang mensen op jouw blog blijven als ze via Google komen (rennen ze meteen gillend weg, dan zal Google dat als negatief signaal opvatten)
- Het aantal reacties onder een blog (Weten hoe je meer reacties krijgt? Zie mijn vraag onderaan deze blog.)
Verder mag je ervan uitgaan dat het bekijken van een embedded video (liefst via YouTube) ook bijdraagt aan een positief gevoel over jouw blog. Mensen zijn immers erg engaged en blijven ook nog eens langer hangen.
Een reden om ook meer in te zetten op de combinatie met video in 2019.
Ook lijkt het erop dat Google met een schuin oog kijkt naar de likes en shares die jouw blog krijgt van social media. Ze zeggen het niet direct, maar er is wel een aantoonbaar verband tussen betrokkenheid op social media en de positie in Google.
Dat laatste kan ook een logische correlatie zijn (en niet zozeer een causaal verband): blogs die het nu eenmaal goed doen op social media, zijn waardevol en zullen daardoor ook goed scoren in Google (omdat ze bijvoorbeeld goed gelezen worden en veel links krijgen).
Het begint dus wederom met het schrijven van waardevolle blogs. Maar je doet er dan wel goed aan om die blogs wel dusdanig onder de aandacht te brengen van lezers zodat Google de lezerssignalen kan herkennen en waarderen.
Ik noem dat de traffic spiraal: blogs die goed gelezen worden, scoren beter in Google en blogs die hoog scoren in Google, worden goed gelezen. Waar begin je? Met goede blogs. Hoe schrijf je die? Je hoort het in mijn webinar.
[text-blocks id=”19666″]
3 – Vergeet de technische kwaliteit niet
Je kunt nog zo mooi en inhoudelijk bloggen, als je je blog vervolgens plaatst op een trage en rommelige website vol flikkerende advertentiebanners, dan zal Google dat niet waarderen.
Google houdt van blogs/pagina’s die er fris uitzien en waarbij het de lezer weinig moeite kost om de content (de inhoud) tot zich te nemen.
Let daarom onder meer op de volgende punten:
- Knal je blog niet vol met zware plaatjes (wel minimaal één plaatje)
- Zorg dat hij op mobiel snel laadt (binnen de 2 seconden is wel lekker) en prettig leest
- Zorg dat jouw blogs niet te ver weggestopt zitten in de sitestructuur zodat de robot ze niet makkelijk kan vinden (bedenk: de echte lezer kan ze zo ook minder makkelijk vinden)
- Kijk uit dat je geen pagina’s weghaalt waar een interne link naartoe ligt. Het zorgt voor doodlopende straatjes voor de Google-robot en die houdt daar niet van.
Als je deze zaken allemaal in de gaten houdt het komend jaar, dan vergroot je de kans echt om hoog te komen in Google.
Wat wordt jouw eerste stap?
Zitten er stappen bij die jij nu nog niet zet maar nu wel gaat zetten in 2019? Ik ben erg benieuwd. Waar kun jij in jouw blogs nog verbeteringen aanbrengen? Of doe je alles al? Ik lees het graag in de comments. Iedereen die reageert ontvangt een video met 10 tips voor het krijgen van meer reacties onder je blog. Belangrijk voor Google zoals je inmiddels weet.
Maar nog liever dan dat je het deelt in de comments hoop ik dat je ze echt gaat uitvoeren. Het wordt jouw eerste stap op weg naar meer bezoekers in 2019. Succes!
Ik heb al een hele tijd een blog, maar het bezoekersaantal is bedroevend. Ik ga al je blogs lezen en kijken of het beter gaat.
Succes Annet! Hoeveel bezoek krijg je nu?
Ahum. Op een hele goede dag slechts 40.
Hi Annet, 40 is een begin. Je wordt in elk geval al gelezen, dat is goed. Nu zorgen dat je naar de 50, de 60 en langzaam verder gaat. Kan gewoon hoor. Stap voor stap. Heb je mijn webinar van vorige week gezien? Daar bespreek ik de belangrijkste tips die je moet weten om te scoren in Google. Via Google kan het hard gaan.
Terugkijken kan nog deze week: https://www.blogkracht.nl/seo-stappen
Succes!
Dank voor deze tips. Graag schrijf ik me in voor je nieuwsbeberichten over het schrijven van waardevolle blogs.
Groeten Marja
http://www.interwijzer.nl
Ben na 3 jaar naast een baan gewerkt te hebben als coach nu fulltime bezig met mijn eigen coachpraktijk en wil graag in 2019 structureel een blog schrijven. Weten is 1 maar structureel uitvoeren en de juiste onderwerpen aantikken is nog de kunst.
Hi Monique,
Wat leuk dat je eigen praktijk gestart bent en wat goed dat je structureel wilt gaan bloggen. Heel verstandig. Heb je je al aangemeld voor mijn webinar komende donderdag? Daarin geef ik ook wat tips voor bedenken van krachtige onderwerpen. Aanmelden kan hier: https://www.blogkracht.nl/meer-lezers-in-2019
Groetjes en succes met je blog!
Bastiaan
p.s. heb je al een blog/site? Deel hem hier gerust. Neem ik eens een kijkje.
Hartelijk dank voor deze tips. Ik word graag op de hoogte gehouden van de google veranderingen. Groeten Judith
Hi Judith, dank voor je reactie. Ik hou iedereen op de hoogte via mijn wekelijkse blogtip die ik elke dinsdag per mail verstuur. Ik zie dat jij je daarvoor al hebt aangemeld, dus dat komt helemaal goed.
Benieuwd nog welke 3 SEO-zaken jij komend jaar van plan bent te implementeren in jouw blog. Hoor het graag.
Groetjes en veel blog- en SEO-kracht!
Bastiaan
Kijk, hier heb je wat aan. De wereld verandert en Google doet vrolijk mee. Handig dat we via een artikel als dit weer even wakker geschud worden.
Hi Rob, dank voor je reactie. Zij er nog specifieke zaken die je hierdoor anders gaat doen komend jaar met je blogs? Ben benieuwd.