‘Maar ik ben nog helemaal geen echte expert’. Dit is de angstige tegenwerping die ik vaak krijg als ik tegen ondernemers zeg dat ze moeten bloggen om zich als expert te profileren (wat weer helpt om meer klanten te krijgen). Ben jij ook iemand die twijfelt of hij wel genoeg expert is om te bloggen? Lees dan verder. Ook als je graag een nóg grotere expert wilt worden.
Wat is een expert?
Eerst maar eens kijken wat een expert eigenlijk is. De Dikke van Dale schrijft:
ex·pert – deskundige, iemand die geroepen wordt om in betwiste zaken uitspraak te doen of advies te geven.
Zoals altijd houdt het woordenboek het weer lekker algemeen en vaag, maar de kern zit hem wat mij betreft in het zinnetje advies geven.
Een expert kan advies geven als hij daarvoor ‘geroepen’ wordt. Dat roepen moet je niet te letterlijk nemen natuurlijk. Iemand kan jou direct opbellen of mailen voor advies, maar kan ook in algemene zin een vraag stellen op internet (via Google). Kan jij dan antwoord/advies geven op die vraag (met jouw blog) dan ben je wat mij betreft de expert.
Iedere ondernemer is een expert
Als jij een ondernemer bent, dan ben je per definitie expert binnen jouw vakgebied. Hoe kun je anders jouw vak uitoefenen? Als je als fotograaf niet weet hoe je een sfeervolle compositie maakt, dan kun je maar beter stoppen met je werk. En als je als fysiotherapeut niet weet hoe je knieklachten kunt verhelpen, dan zit je wellicht ook op de verkeerde plek.
Zelfs verkopers zullen expert zijn over de producten die ze verkopen (ook al hebben ze die niet zelf gemaakt).
Iedereen met een serieuze praktijk is dus per definitie expert op een hoop deelgebieden. Dat is alvast een prettige gedachte toch?
Opdrachtje I:
Zet voor jezelf maar eens op een rijtje waar jij allemaal verstand van hebt binnen jouw vakgebied. Denk bijvoorbeeld eens aan klussen die je onlangs gedaan hebt. Waarmee heb je diegene echt geholpen? Welke kennis gebruikte je daarvoor? Wees niet te bescheiden door te denken dat andere vakgenoten die kennis ‘toch ook hebben’. Daar gaat het nu niet om. Het gaat erom dat jouw kennis klanten kan helpen.
Zo word je een nog grotere expert
Nu kan het altijd beter natuurlijk. Er zullen vast onderwerpen zijn binnen jouw vakgebied waar je graag nog wat meer over zou willen weten. Heb ik ook. Zo zou ik nog wel meer willen weten over het meten en analyseren van het lees- en klikgedrag van blogs bijvoorbeeld. Of over de user experience van websites.
Maar dat is een kwestie van bijleren. En ook dat stelt eigenlijk niet zoveel voor. Paar tips om dit in no time te regelen.
- Lees boeken – Over alles wat je wilt weten zijn wel boeken geschreven. Voer je trefwoord in op Bol.com of Amazon (mijn favoriet, want in het Engels zijn zoveel meer boeken geschreven) en je vindt een schat aan goede informatieve boeken. Ik streef ernaar om 1 non-fictie boek – gerelateerd aan mijn vakgebied of persoonlijke ontwikkeling – per week te lezen. Het vergroot je kennis als een speer.
- Lees blogs van anderen – Je bent echt niet de enige expert in jouw vakgebied. Leer van je vakgenoten. Pak een paar goede blogs uit jouw niche (type in Google ‘[jouw vakgebied] + blog’) abonneer je op de nieuwsbrief en lees ze. Zo blijf je ook goed op de hoogte van recente ontwikkelingen – want veel kennis veroudert snel. En je krijgt ook nog ideeën voor je eigen blogs.
- Volg online cursussen – Ben je niet zo’n lezer, maar meer visueel of auditief ingesteld, kijk dan wat er allemaal beschikbaar is aan online cursussen. E-learning is een enorme business geworden en op elk deelgebied is tegenwoordig wel een cursus beschikbaar. Kijk eens op het internationale Udemy of Coursera. Zoek je iets met WordPress of videomontage, dan is het Nederlandse Everlearn misschien iets voor je. En wil je leren hoe je hoog komt in Google, dan is dit een absoute aanrader.
- Check podcasts – Vaak zijn die cursussen (of boeken) ook als podcast beschikbaar. Of zoek op iTunes naar andere leuke podcasts. Kun je leren tijdens het autorijden.
Waar het om gaat is dat je op deze manier jouw kennis in hoog tempo bijwerkt, zonder dat het echt veel tijd en moeite kost (zeker niet als je het tijdens het autorijden doet). Echt, als je elke dag een uur besteedt aan een boek of een online cursus dan ben je na een paar maanden al zoveel slimmer en wijzer.
Ik heb het hier natuurlijk niet over het leren hoe je een openhartoperatie uitvoert, maar voor de meeste onderwerpen kun je op deze manier snel je expertise uitbreiden.
Opdrachtje II:
Schrijf eens de onderwerpen op waar je eigenlijk wel meer over zou willen weten. Kan binnen jouw vakgebied zijn, maar ook over business in het algemeen (marketing, sales, succesvol bloggen ) of zelfs binnen je persoonlijke ontwikkeling (bedenk: jij bent jouw business, dus persoonlijke groei is zakelijk altijd zinvol). Maak een lijst en selecteer jouw top-10. Google vervolgens welk boek of cursus jou daarbij kan helpen en je weet meteen wat je de komende maanden kunt doen.
Bloggen maakt ook slimmer
Maar ga niet zitten wachten tot je eerst al die boeken en cursussen gelezen hebt voordat je begint met bloggen. Dat is onnodig uitstelgedrag. Je bent namelijk al expert. Echt. Knoop dat in je oren. Daarom zeg ik het nog een keer luid en duidelijk: JIJ. BENT. NU. AL. EXPERT.
Begin dus gewoon met bloggen over de onderwerpen waar je nu al verstand van hebt en breid het langzaam uit. Het mooie is: bloggen maakt je ook slimmer, waardoor je al bloggend weer meer kennis op doet voor nieuwe blogs.
Ondertussen schaaf je aan je kennis waar je nog meer van wilt weten en groei je langzaam in je rol als superexpert. En geloof me: dan kan niemand meer om je heen.
Wat is jouw expertise?
Ik ben benieuwd naar jouw expertise. Noem in de comments eens 3 onderwerpen waar jij veel verstand van hebt. En noem er ook eens eentje waar je je de komende tijd meer in wilt verdiepen? Als dank voor je reactie stuur ik je een video waarin ik vertel wat de beste plek is om jouw blog te plaatsen.
UPDATE: Deze blog verscheen voor het eerste op 14 november 2017 en is op 19 mei 2020 geactualiseerd.