Wat blogs onderscheidt van gewone webpagina’s is dat je als lezer kunt reageren. Tenminste als je die optie aan hebt staan in WordPress of in je CMS. Ik raad je aan om dat wel te doen. Want reacties onder je blog zijn erg waardevol. Om meerdere redenen.
1 – Je komt in gesprek met je potentiële klant
De allerbelangrijkste reden is dat je in contact kunt komen met je doelgroep. En dat is toch waar het hele ondernemerschap om draait? Dat je weet wie jouw doelgroep is, dat je weet waar ze mee zitten, dat je ze kunt helpen met eventuele vragen.
Jouw doelgroep is jouw potentiële klant. Yep: potentieel. Dat wil zeggen dat ze meestal nog geen klant zijn, maar het wel kunnen worden. Als jij laat zien dat je ze kunt helpen. Allereerst doe je dat al met je blog (daarom áltijd bloggen als ondernemer). Maar als iemand naar aanleiding van die blog nog een persoonlijke vraag heeft, kun je hem nog beter helpen. Heel gericht.
De kans dat iemand dan ooit klant wordt is hierdoor een stuk groter.
Zo kreeg ik onlangs de vraag of ik mijn workshop Bloggen voor Ondernemers nog op een adere datum geef, omdat ze die graag wilde volgen, maar op de huidige datum niet kon. Spreekt voor zich dat ik haar meteen mail zodra ik een nieuwe datum gepland heb.
2 –Je krijgt nieuwe business-ideeën
Door vragen en opmerkingen van klanten, kun je zelfs op nieuwe business-ideeën komen. Zo kreeg ik veel reacties van bloggers die vroegen om eens naar hun blogs te kijken. Omdat ze benieuwd waren wat ik ervan vond, of omdat ze onzeker waren of de blogs wel goed waren. Daardoor dacht ik: laat ik dit gewoon als dienst aanbieden. Een persoonlijke blogcheck waarin ik heel uitgebreid feedback geef op je blog.
Daarnaast blijf ik altijd ook wel korte reacties geven op iemands blog als iemand die in de comments zet, maar voor grondige feedback heb ik nu dus ook een speciale dienst.
3 – Je krijgt onderwerpen voor nieuwe blogs
De reacties die lezers geven, kunnen ook weer ideeën opleveren voor nieuwe blogs. Want als één iemand uit je doelgroep met die vraag rondloopt, is de kans groot dat meerdere lezers daarmee zitten.
Sowieso zijn de vragen van jouw doelgroep de beste onderwerpen voor een blog. Omdat je zo exact de antwoorden geeft waar ze behoefte aan hebben. Comments zijn niet de enige manier om daar achter te komen, maar vergroten de kans wel.
Bekijk hier nog meer manieren om te achterhalen met welke vragen jouw doelgroep zit:
4 – Je creëert ‘social proof’
Een ander voordeel van reacties onder je blog is dat andere lezers merken dat jouw blog leeft. Er wordt immers gereageerd, dus dat geeft de lezer het gevoel dat hij niet de enige is die deze blog leest.
Dit wordt ook wel social proof genoemd en is een van de zes beïnvloedingsstrategieën die ook Cialdini beschrijft in zijn boek Invloed. Als veel mensen die blog lezen, dan zal hij wel waardevol zijn. En reacties maken duidelijk dat de blog aandachtig wordt gelezen.
5 – Je vergroot je kans om te scoren in Google
Om diezelfde reden vergroten reacties ook de kans dat je hoger gaat scoren in Google. Google is namelijk gek op social proof. Het is immers een indicatie of een blog waardevol is of niet. Want je denkt toch niet dat Google zelf al die blogs gaat lezen om dat te bepalen?
Hoe meer mensen reageren op een blog, hoe interessanter die blog blijkbaar is, redeneert Google. Vandaar dat interactie met je lezer als een krachtig lezerssignaal wordt gezien. Uiteraard is het lang niet het enige waar Google naar kijkt, maar je mag er wel vanuit gaan dat het wordt meegenomen en meegewogen.
Word je dan niet overspoeld door reacties?
Deze vraag krijg ik vaak tijdens mijn workshops: straks kom ik niet meer aan werken toe, omdat ik alleen maar die reacties aan het monitoren en beantwoorden ben.
Dat mocht je willen.
Mijn ervaring is dat lezers niet snel reageren en dat het aantal reacties dus erg meevalt. Sterker: je zult ze eerder moeten stimuleren om te reageren dan afremmen (zie ook volgende alinea). En als je echt overspoeld wordt, dan gaat je business waarschijnlijk erg lekker en kun je er wel een freelancer voor inhuren die het allemaal monitort.
Hoe krijg je meer reacties voor je blog?
Zoals gezegd zijn mensen niet snel geneigd om te reageren. Wil je toch de discussie levendig houden, vraag dan om een reactie met een concrete vraag. Zo vraag ik in mijn blog over het promoten van je blog aan lezers concreet of ze de URL van hun blog willen delen in de comments, zodat ze hem meteen een beetje promoten. Een leuke manier voor mij ook om te lezen hoe mijn doelgroep nu blogt.
En het levert ook meteen een hoop reacties op die mijn blog levendig maken. Leuk detail: deze blog staat op plek 1 in Google op zoekterm blog promoten. Ik bedoel maar!
Om het aantal reacties te stimuleren kun je er ook een beloning aan hangen. Geef bijvoorbeeld iets weg. Een e-book of een korte video.
Het stimuleren van reacties kan een beetje overkomen als bedelen, maar zo moet je het niet zien. Je moedigt lezers alleen maar extra aan. Ik had ooit een cursiste die zei dat ze graag wilde reageren op een blog van mij, maar dat niet gedaan had, omdat ze niet wist of die wel geplaatst en gelezen werd. ‘Omdat er helemaal geen andere reacties stonden’.
Dit laat allereerst zien dat social proof dus belangrijk is, maar ook dat het verstandig is om de eerste reageerder over de streep te trekken door expliciet te vermelden dat reageren gewenst is. (note to self: dit doe ik zelf nog veel te weinig in mijn blogs… dat zijn dan ook de blogs zonder reacties…)
Meer interactie met wpDiscuz
Wil je meer interactie onder je blog, overweeg dan om de gratis reactie-plugin van wpDiscuz te installeren. De opmaak ziet er niet alleen mooier uit dan de standaard velden van WordPress, maar de reageerder krijgt nu ook een melding als jij reageert, wat weer de interactie stimuleert. Bovendien heeft WP Discuz een opvallende button (bubble) die al tijdens het lezen in beeld komt en die direct wijst op de mogelijkheid m te reageren. Ook staat het aantal reacties aangegeven wat weer een extra krachtig signaal is voor social proof.
Hoe ga je om met spam-reacties?
Zoveel teksten zoveel trollen. Elke blog met een reactiemogelijkheid vormt een aantrekkingskracht op spamrobots en andere irritante internetvervuilers. Mensen die jouw blog misbruiken voor het dumpen van linkjes naar hun blog zonder inhoudelijk te reageren. Bij voorkeur voor schimmige producten die niks met jouw blog te maken hebben. Uiteraard wil je die niet op jouw blog.
Activeer daarom sowieso de plugin van Akismet. Daarmee hou je de ergste spamrobots buiten de deur.
Daarnaast doe je er verstandig aan om een filter te plaatsen tussen het plaatsen en het goedkeuren. Dat betekent dat de reacties pas getoond wordt als jij goedkeuring hebt gegeven. Je ontvangt dan eerst van WordPress een mailtje dat er een reactie geplaatst is. En pas als jij op ‘toelaten’ klikt, verschijnt de reactie.
Wees dan nog steeds kritisch op wat je binnenkrijgt. Ik krijg wel eens reacties die duidelijk bedoeld zijn voor linkbuilding. Dan staat er bijvoorbeeld alleen ‘leuke blog’ met een link naar hun site. Dat soort reacties plaats ik niet.
Zet altijd je comments aan
Ik kan het niet genoeg benadrukken: zorg altijd dat mensen kunnen reageren onder jouw blog. Zet die optie niet uit in WordPress. Zoals ik al zei is dit een waanzinnige mogelijkheid om in gesprek te komen met jouw doelgroep. Je comments uitzetten is hetzelfde als op een netwerkborrel rondlopen met je vingers in je oren.
Wie geen contact wil met zijn doelgroep, kan beter stoppen als ondernemer.
En reageer altijd
Hoe kort de reactie ook is, reageer zelf ook altijd weer op de reactie die wordt geplaatst. Al is het geen vraag en slechts een compliment. Daarmee laat je zien dat jij de reacties ook leest en dat stimuleert anderen weer om een reactie te plaatsen.
Dan nu mijn vraag aan jou: wat vond je van deze blog. Ga je nu ook je reacties aan zetten en mensen stimuleren om te reageren? Ik lees het graag in de comments. :-)
Iedereen die reageert ontvangt mijn video met nog meer tips voor het vergroten van reacties.
Effectief bloggen = meer klanten
Wil je leren hoe je superkrachtige blogs schrijft die wel duizenden bezoekers per maand kunnen trekken? Blogs waar mensen niet alleen op klikken, maar die ook echt gelezen worden. Ik leer het je in mijn online cursus Bloggen als een Baas
“Ik ben nog niet eens halverwege, maar ik heb al een heleboel geleerd.” (Annet)
“Ik krijg zoveel ideeën, waarom heb ik die niet zelf eerder bedacht?” (Ellen)
“Zit echt supervol tips, helder uitgelegd en toegankelijk.” (Ivan)
“Ik bekijk iedere video met plezier en iedere keer leer ik weer iets bij.” (Leo)
Update: deze blog verscheen voor het eerst op 31 juli 2018 en is op 9 november 2022 geactualiseerd met nieuwe informatie over het krijgen van reacties onder je blog.
He Bastiaan, ik ben altijd weer blij op dinsdag jouw blogtips te ontvangen. Er gaat een hele nieuwe wereld voor mij open. Ik zet nu pas de eerste stapjes in deze wondere wereld en jouw tips maken de te overkomen berg iets kleiner. Nu nog hopen op een snelle nieuwe datum voor een workshop ;-). Ik kijk er naar uit en dank je wel voor je tips, je guidance en gewoon het eerlijk delen! Zeer welkom wat mij betreft.
Hi Jantina,
Dank weer voor je leuke reactie. Datum hoop ik deze week te prikken (moet nog even iets dubbelchecken). Wordt ergens tweede helft september denk ik. Ben je dan weer in land?
Groetjes,
Bastiaan
Als aanvulling op punt 5 durf ik zelfs voorzichtig te stellen dat de woorden in de reacties ook bijdragen aan je vindbaarheid in Google. Zeker als die aansluiten op het onderwerp, ben ik ervan overtuigd dat ze bijdragen aan vindbaarheid op die woorden. Zo heb ik een artikel geschreven over een nogal spammerige partij in de SEO-wereld, waarmee ik op 1 sta voor zowel de naam van de tool die ze verkopen, als de eigenaar van het bedrijf uit wiens naam de spam-e-mails worden verstuurd. Toen er reacties kwamen met beide namen in de reacties, kwam/stond ik op 1 voor… Lees verder »
Hi Nathan, dank voor deze goede aanvulling. Ik denk dat je gelijk hebt aangezien de reacties min of meer gewoon aan het bericht worden toegevoegd. Een extra reden om te vragen om inhoudelijke reacties en niet alleen of mensen het ‘leuk’ vinden. Een discussie die plaatsvindt rondom de zoekterm maakt de inhoud van de blog immers alleen maar rijker.
En zo hebben we meteen nog een 6e voordeel van reacties onder een blog: vakcollega’s kunnen waardevolle aanvullingen geven! :-)
Ha Bastiaan,
Dankjewel voor deze fijne tips. Ik heb toevallig vandaag net al gecheckt of mijn reactiemogelijkheid open staat. Wat inderdaad zo is. Ik ben pas haan bloggen en heb nu een paar blogs geschreven en nog geen reacties gehad. Ik zal lezers ervoor uitnodigen en ook een kadootje (brainstorm van 1/ 2 uur) weggeven aan degene die een reactie plaatst. Mooi om in gesprek te komen met mijn doelgroep.
Hi Percy, dank voor je reactie. Wow, een 1/2 uur brainstormen is nog eens een mooi cadeautje voor je doelgroep! Laat me weten hoe het uitpakt. Ben erg benieuwd. Succes!
Hey Bastiaan,
Puntje 3. Is héél waardevol! Ik merk dat in het dagdagelijkse leven ook. Wat ik doe is luisteren en vragen stellen, na paar minuten dit toe te passen gaan ze een vraag naar jou stellen, dat is het moment dat je jezelf kritisch kunt benaderen om zo tot een idee te komen die relevant kan zijn voor je.
Groetjes
Hi Alessio,
Absoluut. Vragen (en luisteren :-) ) is een enorm belangrijke manier boor je business in het algemeen en voor blogonderwerpen in het bijzonder.
Veel blogkracht!
Bastiaan
Interessant artikel, bedankt voor het inspireren :) Groetjes, Carla
Graag gedaan Carla!
Goeie blog! Wij proberen ook altijd reacties uit te lokken onder onze blogs door altijd met een vraag af te sluiten. Het krijgen van reacties lukt (nog) niet zo goed, maar wie weet in de toekomst. Interesse in onze blog? Dit is hem: https://dnffinder.blogspot.com/.
Dank voor je reactie. Ik stuur je de video met 10 tips om meer reacties te krijgen. Wie weet kan dat helpen om meer reacties te krijgen in de toekomst!
Ik vind het doodeng. Daarom had ik die mogelijkheid uitgezet. Dankzij jouw tips ga ik hem nu weer aanzetten. Ik had in verleden wel veel reacties uit Rusland. Hoe kan ik dat voorkomen?
Hi Sanja, top dat je de stoute schoenen weer aanzet! Wat betreft voorkomen van (Russische) spam: 1 – zorg in eerste instantie dat je altijd eerst de reacties moet goedkeuren voordat ze worden geplaatst. Dat kun je in WordPress regelen bij instellingen/discussie. Zo krijg je nooit een ongewenste reacties onder je bericht 2 – om de spam sowieso buiten de deur te houden, zou ik gebruik maken van de gratis plugin van Akismet. Die houdt heel veel spam tegen. Succes! p.s. leuk he: jij vraag iets in de reactie en ik kan jou helpen. Zo zie je maar hoe krachtig… Lees verder »
Top! Dank Bastiaan!
Dank je wel! Ik ben er meteen mee aan de slag gegaan. groeten Sanja
Leuk om te horen!
Nou wat een coole plugin is dit. Dankjewel Bastiaan, deze ga ik ook op mijn website zetten!
Hi Marielle, leuk om te horen. Ik vond het ook een leuke verrassing van wpDiscuz. En ze hebben nog wat leuke dingen toegevoegd. ga er binnenkort wel blogje over maken :-)
Groetjes en veel blogkracht!
Bastiaan
Het is wel grappig dat uw post over reacties juist veel reacties binnenkrijgt! Ik zelf ook vaak moeite met reacties krijgen, maar gelukkig heb ik een paar vrienden die altijd wel wat zeggen eronder:)
Interessant, want je wekt vertrouwen, ze kunnen vragen stellen waardoor ze zich gehoord voelen, en je ziet wat er speelt bij jouw potentiële klanten. Ga ik doen!
Helemaal eens! Vooral met de laatste tip!
Reacties zijn inderdaad erg belangrijk voor jouw webpagina, maar ook om te scoren op Google. Het is een essentieel deel van een goede seo strategie! Interactie is dus key. Thanks voor de overige toelichtingen!
Joost
Graag gedaan Joost! En nu reageer ik zelf weer veel te laat op jouw reactie. Lekker slordig, maar had hem even over het hoofd gezien… :-/
Ik schreef al persoonlijke blogs, maar ben pas begonnen met zakelijke blogs te schrijven. Een reactie uitlokken valt echt niet mee, dat was zelfs al zo op m’n persoonlijke blogs. En ik merk bij mezelf dat het inderdaad een beetje voelt als bedelen. Maar door jouw tips (waarvoor ik heel dankbaar ben ?), probeer ik toch altijd af te sluiten met een gerichte vraag. Meer manieren weet ik niet zo goed.
Overigens zijn mensen wel eerder geneigd te reageren op social media als ik m’n blog daar deel, maar ja daar heb je waarschijnlijk niks aan voor Google…
Hi Marion, dank voor je reactie, waar ik nu weer veel te laat op reageer. Dat moet natuurlijk niet, maar ik had hem over hoofd gezien omdat ik in die week in een verhuisperiode zat. Ik hoop dat je door mijn tips nu toch meer reacties gaat krijgen. Gewoon proberen!
Succes en veel blogkracht!
Je hebt er zelf ook een hoop ;). Interessant en leerzaam artikel Bastiaan, thanks voor deze info!
En weer eentje ;-)
Dank voor je reactie en complimenten. Blij dat het leerzaam is!
Veel blogkracht!
Bastiaan
Wat een leerzaam en nuttig artikel Bedankt. Wij verkopen bestek en het moeilijkste is toch steeds weer de inspiratie te vinden om een goed en leuk artikel te schrijven, zonder steeds in herhaling te vallen. Ik heb daarom onder andere ook recepten toegevoegd. Gewoon iets anders dan bestek, maar het zorgt wel voor afwisseling en content. En in deze recepten geef ik natuurlijk ook leuke bestektips ;-) Kijk maar eens op onze blogpagina van onze website: Bestek kopen? Italiaans kwaliteitsbestek van EME Napoleon – EME Napoleon bestek Ik vraag mij wel af of de blogs goed bijdragen aan SEO. Is… Lees verder »
Hi Marcel, dank voor je reactie. Goed dat je blogt naast je webwinkel! Aks je wilt weten of SEO werkt, is het goed om vooraf te weten wat je wilt meten. Heb je bepaalde zoektermen bepaald waarop je blog moeten scoren? Dat is eigenlijk de eerste stap die je moet zetten.
Probleem Mensen mogen reacties geven onder mijn blog. Na goedkeuring van mij worden de reacties toegelaten op de website. Vervolgens beantwoord ik ook hun reactie. In al die jaren reageert niemand daarop. Ik vermoed dus dat niemand in zijn mailbox mijn reactie krijgt. Een klant bevestigt dit ook. Wat heb ik gedaan Ik heb even zelf een test gedaan. En inderdaad: ik ontvang geen mail als er geantwoord wordt op een reactie die ik plaats onder een blog. Wie weet hoe ik dit oplos: dat als een klant een reactie plaatst onder mijn blog, ik deze toelaat en vervolgens een… Lees verder »
Hi Sonja,
Goede vraag. Met het standaard reactieformulier van WordPress krijg je inderdaad geen mail, waardoor de discussie al snel doodbloedt. Maar met de (gratis) plugin van wpDiscuz wel. Als het goed is, krijg jij nu namelijk een melding van mijn (ietwat verlate… excuses!) reactie.
Laat maar weten!
Bastiaan
Interessant artikel, bedankt voor het inspireren.
Groetjes, Linda
Graag gedaan Linda!
Veel blogkracht,
Bastiaan
Interessant artikel. In elk geval stof tot nadenken. Akismet is ook zeker een goede tip. Niet alleen om spam uit de comments te houden, maar werkt ook tegen spam via het contactformulier.
Lekker bezig Bastiaan! Duidelijk artikel over de voordelen van comments, leuk om te lezen :)
Dank je Joost. En sorry voor mijn late reactie op jouw reactie. Dat hoort natuurlijk niet, maar ik geef maar even de zomervakantie de schuld :-)
Veel blogkracht!
Bastiaan