Wie hoog wil scoren in Google moet natuurlijk zorgen dat zijn blog het allerbeste antwoord geeft op de juiste zoekvraag. Maar er is meer. Google kijkt namelijk niet alleen naar inhoud en zoektermen (en links en lezers) maar ook naar de kwaliteit van een blog. Ik geef je daarom 7 kwaliteitseisen die je echt moet hanteren.
Dat Google kwaliteit hoog in het vaandel heeft staan, is niet zo gek. Google redeneert vanuit de gebruiker en aangezien die geen prutssites wil lezen waar weinig aandacht aan is besteed, zal Google dat soort sites ook niet waarderen.
Vandaar dat Google let op aspecten die de kwaliteit van een pagina (blog) laten zien. Ik geef hier 7 belangrijke punten die eenvoudig uit te voeren zijn, maar die veel bloggers toch vaak laten versloffen (guilty).
1 – Is jouw content uniek binnen je eigen site?
Google hecht veel waarde aan originele content. Dat betekent dat het overschrijven van blogs van anderen niet wordt gewaardeerd (terecht, want plagiaat is het zieligste wat een blogger kan doen). Maar dit geldt ook voor het overschrijven van je eigen blogs. Hoewel je jezelf niet kunt plagiëren, moet je wel uitkijken dat je niet steeds dezelfde informatie in een nieuw jasje giet. Het komt de kwaliteit van jouw site niet ten goede, want lezers vinden nu steeds dezelfde informatie verspreid over verschillende blogs.
Denk dus niet: als ik het steeds even iets anders opschrijf, dan heb ik lekker veel content en kan ik hoog scoren in Google. Het omgekeerde is eerder waar. Wees uniek, ook binnen je eigen site.
2 – Zorg voor een overzichtelijke structuur
Net als lezers houdt Google van een overzichtelijke structuur. Dat wil zeggen: een structuur die scanbaar is en niet als een muur van woorden op je af komt. Om niet in herhaling te vervallen en mijn content uniek te houden (zie punt hierboven :-) ) ga ik hier niet nog een keer zeggen hoe een goede structuur eruitziet. Je leest het in mijn blog Maak van je blogtekst geen blok tekst.
3 – Verrijk je blog met multimedia
Eén plaatje zegt meer dan duizend zoekwoorden. Verrijk je blog met minimaal één afbeelding. Uit onderzoek van Brian Dean blijkt dat Google dat waardeert. De redenatie is simpel: plaatjes maken een blog aantrekkelijker en daarnaast laat de maker zien dat hij aandacht heeft besteed aan zijn blog en niet even snel wat in elkaar heeft geflanst. Het is dus een indicatie van kwaliteit.
Naast plaatjes maken ook video’s of podcasts een blog aantrekkelijker en kwalitatief hoogwaardiger. Dat is alleen nog meer werk en zul je misschien niet bij elke blog willen doen.
Het gevaar van plaatjes is overigens wel dat het jouw site trager maakt (zie ook volgend punt). Plaatjes moeten geladen worden en dat kost tijd. Gebruik daarom niet al te veel plaatjes en maak ze niet te zwaar. Hoe dat precies zit lees je in mijn blog: Een plaatje bij je blog trekt meer lezers
4 – Zorg voor een snelle laadtijd
De mens heeft een hekel aan wachten. Of het nu op een trein is, bij de kassa of op het pakketje van de post. Maar bij het laden van een webpagina is men zo mogelijk het ongeduldigst. Duurt dat langer dan twee tellen dan haken de meeste gebruikers alweer af. Zorg dus dat jouw blogs snel genoeg laden (mijn site kan ook nog sneller).
Je doet er niet alleen jouw gebruiker een groot plezier mee, ook Google waardeert het (omdat de gebruiker het wil). Daarom zullen blogpagina’s die langzaam laden minder goed scoren. Trage sites zijn een teken van slechte kwaliteit.
Weten of jouw site goed scoort in de ogen van Google? Dat kan met deze Google Pagespeed Test.
5 – Maak je site Mobile Friendly
In het verlengde daarvan is het ook van belang dat jouw site goed leesbaar is op mobiel. Bedenk dat vaak de helft van jouw bezoekers (soms nog meer als ze via Facebook komen) jouw blog lezen op een smartphone. Zonde als die op een onleesbaar scherm terechtkomen. Die zijn meteen weer weg. Dat zie je misschien niet zo snel terug in je statistieken (want het levert wel een klik op) maar een blije lezer krijg je er niet mee. En je gaat er minder goed mee scoren in Google.
Nu zijn de meeste sites tegenwoordig wel goed leesbaar, zeker als je hem recent met WordPress hebt gebouwd. Maar het kan toch geen kwaad om het even te checken. Dat kan ook via Google met deze eenvoudige mobielvriendelijke test.
6 – Haal die ‘broken links’ weg!
Het kan iedereen overkomen: je verwijdert een keer een pagina van je site (omdat hij niet meer relevant is) maar vergeet dat je daar vanuit andere pagina’s/blogs een linkje naar opgenomen hebt. Gevolg: die link werkt niet meer en komt nu uit op een ‘dode pagina’ (met zo’n lelijke 404-melding). Dat noemen we een ‘broken link’ en maakt je site er niet mooier op.
Want het is voor gebruikers natuurlijk super-irritant om op zo’n niet-bestaande pagina uit te komen. En dat vindt de Google-robot ook. Daarom beoordeelt Google sites met te veel broken links ook als sites van mindere kwaliteit.
Je kunt via Search Console van Google (gratis tool die je sowieso moet hebben) eenvoudig checken of je nog van die broken links hebt. Dat ziet er dan zo uit:
Zo, en dan ga ik nu als een gek deze broken links verhelpen! (u ziet, bij de loodgieter lekt de kraan ook wel eens)
7 – Hang je blog niet vol met advertenties
Je kent ze wel: van die blogs waar de advertenties je om de oren vliegen als je ze gaat lezen. Irritant. Dat vindt Google ook. Google wil lezers graag objectieve non-commerciële informatie bieden en geen reclamezuil. Daarom zal Google blogs die volhangen met advertenties als minder kwalitatief beoordelen.
Ook pop-ups worden als kwalijk gezien en blogs die er eentje hebben krijgen een minnetje van Google. Begrijpelijk. Al vind ik dat je er best eentje op je desktop kunt plaatsen als je er netjes mee omgaat (zoals ik ook doe met mijn pop-up)
Uiteraard wil je als bloggende ondernemer ook wel wat verkopen. We hebben immers een bedrijf en geen hobby. Maar beperk je in dat geval tot een bescheiden Call To Action onderaan je blog. Die zien jouw lezers pas als ze helemaal je blog gelezen hebben. Je valt ze dus niet eerder lastig.
Bedenk trouwens dat je zonder CTA ook prima klanten kunt krijgen. Een beetje lezer weet jouw diensten- of productenpagina echt wel te vinden als hij enthousiast is geworden van jouw informatieve blog.
Onderscheid je van de rest en help je lezer
Vergeet deze kwaliteitseisen niet als je wilt dat jouw blog hoog komt in Google. Je kunt je er mooi mee onderscheiden van de andere bloggers die alleen maar focussen op die zoekwoorden of backlinks. En ondertussen help je er gewoon je lezer mee. Want daar draait het natuurlijk in de eerste plaats om.
Leer Bloggen voor Google in één dag
Wil je meer tips om hoger te komen in Google met je blogs? Kom dan naar mijn workshop Bloggen voor Google. In één dag vertel ik exact welke stappen je moet zetten om ook jouw blog bovenaan te krijgen. De vorige workshops werden beoordeeld met gemiddeld een 9.
- “De workshop geeft heel veel waardevolle en vooral praktische informatie waar je echt verder mee kunt.”
- “De workshop is persoonlijk, informatief en goed verzorgd”
- “Bastiaan geeft veel kennis, inkijkjes en legt de verbanden goed uit.”
- “Het meedenken van Bastiaan heb ik als zeer prettig ervaren.”