Herken je dit: ben je net lekker een blog aan het lezen, knalt er ineens een advertentie in je beeld. Of je even een e-book wilt bestellen of je abonneren op een nieuwsbrief. Irritant? Dat vindt Google ook. Zo erg dat ze besloten hebben om vanaf 10 januari 2017 mobiele sites met schermvullende pop-ups slechter te laten scoren in de zoekresultaten.
Toch is het slim om wél van pop-ups gebruik te maken.
Als je het tenminste goed aanpakt. Ik zal je uitleggen hoe en waarom:
1 – Pop-ups converteren goed
Hoewel veel mensen zeggen dat ze pop-ups irritant vinden, blijken ze wel goed te converteren. De pop-up die ik op Blogkracht gebruik, genereert zo’n 40% van al mijn nieuwsbriefabonnees. Niet slecht toch? Het is eigenlijk net als met reclame: iedereen zegt zich eraan te storen, maar vervolgens kopen ze toch de merken die ze kennen van de televisie.
2 – De ene pop-up is de andere niet
Pop-ups die direct verschijnen als je een blog wilt lezen, vind ook ik mega-irritant. Die klik ik zelfs meteen met pagina en al weg. Dan die blog maar niet lezen. Maar je hebt ook andere pop-ups. De pop-up die ik gebruik, verschijnt pas op het moment dat de lezer met zijn muis naar het wegklik-kruisje van de pagina schuift. Oftewel: als hij toch al van plan was weg te gaan. Zo’n lezer kun je dus feitelijk niet wegjagen, want hij ging al.
Zo’n pop-up wordt wel exit-intent genoemd en is via verschillende partijen in te stellen. Zelf gebruik ik MailMunch, een plugin die je eenvoudig in WordPress kunt gebruiken en die je kunt koppelen aan je E-mail marketing Provider (zoals MailChimp of ActiveCampaign).
Het is zelfs de vraag of de gebruiksvriendelijkere exit intent pop-up die ik gebruik wel onder de nieuwe regels van Google valt, omdat die niet het lezen belemmert – de hoofdreden dat Google deze regel heeft ingesteld. Mijn pop-up verschijnt immers pas als de lezer uitgelezen is of besluit dat hij niet verder wil lezen.

3 – Je kunt pop-ups ook uitzetten voor mobiel
Maar al zou deze pop-up wel door Google bestraft worden, dan kun je hem via MailMunch ook eenvoudig uitsluiten voor mobiel gebruik. De nieuwe maatregel van Google geldt immers alleen voor mobiele sites met een pop-up. In MailMunch kun je met een simpel vinkje zorgen dat de pop-up alleen op desktops verschijnen.
4 – Vermoei je trouwe lezer niet
Je kunt instellen dat de pop-up voorlopig niet verschijnt bij de mensen die hem al eens gezien hebben. Maar wat is voorlopig? Standaard staat deze termijn op zeven dagen, maar dat lijkt me wat aan de korte kant. Trouwe lezers van Blogkracht zouden de pop-up dan elke week te zien krijgen, terwijl ze waarschijnlijk allang abonnee zijn. Zo worden ze gestraft voor hun loyaliteit. Ik heb hem daarom op 90 dagen staan. Feitelijk benader je daarmee alleen de incidentele bezoeker.
Kortom: lekker gebruik maken van pop-ups. Maar dan zonder je lezer te veel te irriteren.
Video uitleg
Weten hoe je een gratis pop-up (popover) maakt? In deze video leg ik dat stap-voor-stap uit.