Ik kan eindeloze tips geven om jouw nieuwe blog net weer even wat beter te maken dan de vorige en net een stukje krachtiger dan die van jouw concurrenten. En dat doe ik ook graag. Maar uiteindelijk draait het bij een krachtige blog maar om twee aspecten. Als jouw blog daaraan voldoet, wordt ie vanzelf onweerstaanbaar.
Twee aspecten. Meer niet. Dit zijn ze:
1 – Waarde
Bij een zakelijke blog draait het altijd om het bieden van waarde. Jouw lezer wil iets weten en jij biedt dat in de vorm van een uitleg, een stappenplan of een rijtje tips. Het geven van informatie is de basis van elke zakelijke blog.
Naast informatie kan een blog natuurlijk ook inspiratie bieden (ga meer bewegen, pak genoeg slaap, doe yoga, eet gezonder, luister eens écht naar je partner) maar dat soort inspiratie wordt toch altijd weer gesteund door waardevolle informatie (bewegen, slapen, yoga, luisteren is goed omdat…).
Een blog die geen waarde biedt is oninteressant. Als jij alleen maar vertelt over jouw eigen hardlooprondje van gisteren of dat leuke gesprek met die klant, dan haken lezers af. They don’t care. Ja, jouw vrienden vinden het wellicht interessant. Of je moeder. Maar je echte lezer wil meer dan jouw particuliere gebabbel.
Hij wil iets opsteken van jouw blog.
Dat kan overigens nog steeds naar aanleiding van jouw persoonlijke hardlooprondje. Als jij als hardloopcoach vertelt hoe je gisteren in de bloedhitte liep, kun je best wat tips geven over ‘hardlopen met warm weer’ (toch 110 zoekvragen in Google per maand!).
[text-blocks id=”19344″]
Ook dat klantgesprek kan waardevol zijn als je uitlegt hoe je die klant geholpen hebt met een vraagstuk waar meer lezers uit jouw doelgroep mee worstelen. (bijvoorbeeld hoe je pr-waarde krijgt met je blog)
Waardevolle onderwerpen bedenken?
Wil je leren hoe je aan waardevolle onderwerpen komt voor je blog? Kom dan gezellig eens langs bij mijn workshop Bloggen voor Ondernemers. Ik geef je 5 superstrategieën. Je zult nooit meer om onderwerpen verlegen zitten.
Als je waarde biedt met je blog, zullen lezers aan je lippen hangen. Dan maakt het niet eens zoveel uit hoe je het schrijft. Zolang je maar wel voldoet aan de tweede eis:
2 – Structuur
Wil je je lezer meenemen in je verhaal, dan moet je het hem wel een beetje makkelijk maken. Een prettige structuur van je blog helpt daarbij.
Bij structuur denken veel bloggers meteen aan een ingewikkelde opbouw, zoals ze dat ooit in een ver verleden op school hebben geleerd.
Trek je daar niets van aan.
Bij een structuur van een blog moet je vooral zorgen dat hij scanbaar is.
Dat wil zeggen dat de zinnen niet als een muur van woorden op de lezer afkomen en dat hij er makkelijk doorheen kan scrollen. Hij moet er stapje voor stapje doorheen kunnen wandelen, zonder het gevoel te hebben dat hij vastzit in een web van woorden. De blog moet rustig ogen.
Een paar punten helpen daarbij:
- Korte, duidelijke inleiding – Lezers willen snel zien waar de blog heen gaat. Leg dat in maximaal 5 zinnen uit (High Five Formule) en je hebt hem meteen bij de les.
- Witregels – Uiteraard. Die brengen visuele rust tussen de alinea’s
- Korte alinea’s – Anders wordt het op een smartphone alsnog een schermvullende muur van woorden (leestip: Zo maak je je blog beter leesbaar op mobiel)
- Tussenkopjes – Plaats die om de 4 à 5 alinea’s om het saaie ritme van de alinea’s te doorbreken en om je lezer wakker te schudden
- Plaatjes – Alleen maar tekst is zo saai
In mijn blog Zo krijg je meer ritme in je blog geef ik nog meer punten voor het creëren van ritme, maar dit zijn wel de belangrijkste punten om je blog in elk geval scanbaar te maken
Het toppunt van een scanbare blog is trouwens een blog met een opsomming. Niet voor niets worden dit soort blogs door lezers erg gewaardeerd. Omdat ze makkelijk te lezen en te behappen zijn. Denk je dat het moeilijk is om een goede scanbare structuur te maken, begin dan gewoon met een opsomming.
Belangrijker dan pakkend en foutloos schrijven
Waarde en structuur zijn in mijn ogen belangrijker dan creatief, pakkend of foutloos schrijven. Natuurlijk is dat een prettige bonus. Maar als ik een blog tegenkom die boordevol waarde zit en die niet als een blok tekst op mij afkomt, dan lees ik altijd door. Ook al kom ik af en toe een taalfoutje of een stilistisch niet al te fraaie zin tegen.
Laat dat een geruststellende boodschap voor je zijn. Je hoeft geen topschrijver te zijn om toch een leesbare blog te maken. Bied gewoon waarde en verstop die waarde niet in een brij van woorden. Dan heb je de meeste lezers al voor je gewonnen.
Is het goed om de eerste letter van ieder woord in je seo titel hoofdletter te maken? Wat is uw mening? Ik zie dat u alleen de eerste letter van het eerste woord in de titel kapitaliseert.
Voor SEO maakt het niet zoveel uit in directe zin. Ik heb weleens gehoord van mensen die split-test deden vanuit Facebook en merken dat titel met hoofdletters bij elke nieuw woord wel beter gelezen werden. Meer lezers is in indirecte zin wel gunstig voor Google, maar ik zou het belang hiervan niet overschatten. Ik vind het vooral een kwestie van smaak. In Amerika is het wat gangbaarder.