Het is het meest onderschatte onderdeel van een blog: de inleiding. Heb je eindelijk een lezer op je blog, jaag je hem meteen weer weg met een vaag, langdradig en rommelig begin. Zonde. Want een pakkende inleiding is cruciaal om je lezer vast te houden. Ik leg je uit waarom dat zo belangrijk is en hoe je vervolgens een pakkende inleiding maakt met mijn handige High Five Formule.
Wie geen goed gevolg geeft op zijn pakkende titel verliest alsnog de lezer. En dat is om twee redenen vervelend:
- Je blog wordt niet gelezen. En daar gaat het bij het bloggen natuurlijk om. Je hebt wel een pageview gerealiseerd doordat mensen op je blog klikten, maar die pageview is geen echte lezer en dus ook geen potentiële klant.
- Je zakt in de Google-resultaten. Als een lezer via Google op jouw blog komt, maar meteen weer wegklikt, is dat voor Google een signaal dat de zoekopdracht niet goed was. Onderzoek heeft aangetoond dat Google hierdoor blogs laat zakken in de resultaten. En dat is het laatste wat je wilt.
Let wel: niet iedereen zal geïnteresseerd zijn in jouw blog, en dat hoeft ook niet.
Dus als iemand afhaakt op basis van de inhoud van je blog, is daar niks mis mee. Maar het is ongelooflijk zonde als jouw blog wél inhoudelijk interessant is voor iemand die dat vervolgens niet weet omdat hij nooit verder is gekomen dan de eerste zin.
Om te zorgen dat jouw doelgroep niet meteen afhaakt, moet je zorgen dat hij snel weet waar hij aan toe is. Daarom heb ik de High Five Formule bedacht om daarvoor te zorgen.
En het mooie: hij werkt altijd, voor elke blog.
High Five Formule
Het uitgangspunt van de High Five Formule is dat de eerste alinea van je blog nooit langer is dan 5 zinnen. Korter mag, maar langer is absoluut af te raden.
Waarom?
Lezers houden best van lange teksten. Onderzoek heeft dat keer op keer aangetoond. Blogs van 2000 woorden doen het vaak zelfs beter dan korte blogs.
Maar… dat is pas als lezers overtuigd zijn van het belang van de blog.
Tot die tijd zijn ze net ongeduldig als een 5-jarige met een stapel cadeautjes voor zijn neus. Wat zit erin!?
Een lezer wil dus snel weten waar hij aan toe is en wat hij kan verwachten. Hij wil dus niet door een ellenlang intro heen worstelen om vervolgens te constateren dat die blog toch niet is wat hij zocht.
Dit is de tijd van het snelle internet. De tijd van de smartphone, van blogs lezen in de kassarij of terwijl je kids net van de glijbaan roetsjen. De tijd ook van duizenden blogs om uit te kiezen. Naast je mail, de berichten op Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat of wat voor een nieuwe social media-hype dan ook.
Razendsnel Bloggen (in een uur)
Wil je leren hoe je in no-time superkrachtige blogs schrijft die ook nog hoog in Google kunnen komen? In een uur leg ik je mijn strategie uit aan de hand van het OSB-model. Dit maakt van bloggen echt een makkie.
“Duidelijk uitgelegd, duidelijke voorbeelden, goede tips.” – Tamar
“Inspirerend, praktijkgericht en informeel.” – Corine
“Wederom weer erg waardevol en enthousiast gebracht.” – Mayke
Snelheid is dus geboden om jouw lezer te overtuigen door te lezen. Vijf zinnen is daarom de max. In die vijf zinnen kun je precies vertellen waar je blog over gaat en waarom ze vooral verder moeten lezen.
En om je inleiding extra aantrekkelijk te maken, helpt het ook als je aan deze 5 extra tips:
1 – Wees concreet
Maak meteen duidelijk waar jouw blog over gaat. Een inleiding heet niet voor niets inleiding. Je leidt hiermee jouw blog in. Vertel dus wat de lezer kan verwachten. Denk bijvoorbeeld aan zinnen als:
- In deze blog geef ik 10 redenen om te stoppen met roken.
- Altijd al willen weten hoe je zelf cheesecake maakt? Ik leg het je hieronder stap voor stap uit.
Wees daarbij zo concreet mogelijk. Anekdotes zijn leuk en storytelling mag dan hip zijn, je loopt wel het risico dat je lezer al weg is voordat jij hebt kunnen vertellen waarom hij verder moet lezen.
Tenzij je een meesterverteller bent die de lezer meesleurt in jouw anekdote. Maar dat talent is niet elke blogger gegund. Heb je toch een leuk persoonlijk verhaaltje dat je de lezer niet wilt onthouden en dat erg goed jouw verhaal ondersteunt, zet het dan gewoon in je tweede alinea neer. De kans dat hij gelezen wordt is dan een stuk groter.
2 – Help de lezer
Om de lezer direct te boeien is het slim om in te spelen op de mogelijke problemen of bezwaren waar hij mee zit. En waarmee je hem dus gaat helpen. Hierdoor ziet hij sneller de noodzaak om verder te lezen.
- Gaat jouw verf ook altijd druipen tijdens het schilderen? Nergens voor nodig. Met deze vijf handige tips leer je schilderen als een professional.
- Herken je dit: je wilt graag bloggen, maar weet niet waarover. Ik geef je 3 strategieën om onderwerpen te bedenken waar jouw lezers op zitten te wachten.
[text-blocks id=”19940″ plain=”1″]
Een goede manier om het mogelijke probleem waar jouw lezer mee zit meteen duidelijk te maken is door jouw inleiding te beginnen met een vraag.
- Krijg jij ook altijd honger als je stress hebt?
- Hik jij tegen het schrijven van een blog aan? Weet je niet hoe je moet beginnen? Dan is dit stappenplan voor jou. In 10 simpele stappen heb je in een mum van tijd je volgende blog klaar.
3 – Prikkel met een gewaagde uitspraak
In plaats van een vraag kun je de lezer ook prikkelen met een opvallende of gewaagde uitspraak. Zo heb je hem meteen bij de les. Wat dacht je van deze pakkende openingszinnen:
- Wie te weinig slaapt, gaat eerder dood.
- Vrouwen zijn slimmer dan mannen.
- Iedereen kan zingen.
Uiteraard moeten die openingszinnen wel passen bij jouw verhaal.
4 – Doe een belofte
Ieder mens wil graag wat krijgen. Die 5-jarige wil zijn cadeautjes, maar ook volwassenen willen altijd wel iets. Een groter huis, meer omzet, een slankere taille.
Geef de lezer dus een positief vooruitzicht. Wat kan hij bereiken als hij jouw blog leest?
- Na het lezen van deze blog zit je nooit meer om onderwerpen verlegen.
5 – Maak het makkelijk
Net als bij een pakkende titel helpt het om het vooruitzicht niet te moeilijk te maken. Gebruik dus ook in je pakkende inleiding worden als makkelijk, eenvoudig, snel, direct of in een mum van tijd.
- Ik leg je in 5 eenvoudige stappen uit hoe je snel rijk kunt worden
Als je met deze 5 punten rekening houdt én jouw aantrekkelijke inleiding niet langer dan 5 zinnen maakt, zul je niet alleen kliks krijgen op je blog, maar ook bezoekers die verder lezen. Dat maakt de kans een stuk groter dat ze uiteindelijk ook bij jouw call-to-action uitkomen, daar waar jij jouw product of dienst aanbiedt (of iets anders waar jouw bedrijf door kan groeien). Zo zorgt een pakkende inleiding uiteindelijk zelfs voor meer klanten.
Update: deze blog verscheen voor het eerst op 18 juli 2016 en is op 29 maart 2019 geactualiseerd met meer informatie over het maken van een pakkende inleiding.
Wat goed je high five formule. De 5 zinnenregel pas ik al toe. Maar ik blijf het moeilijk vinden een pakkende inleiding te schrijven. Maar oefening baart kunst, toch ? ?
Dank voor je reactie Nicole. Wat goed dat je de 5-zinnenregel al toepast. Oefening baart zeker kunst. Probeer gewoon in achterhoofd te houden: waar gaat mijn blog over + wat wil ik de lezer vertellen. Dan kan het niet mis gaan :-)
Wat vind jij er van om dit in 55 woorden te doen? Want 55 woorden is een standaardinstelling in WordPress en het zijn deze woorden die een overzichtspagina van blogartikelen laat zien. Per artikel en ook afhankelijk van het ‘theme’ dat je gebruikt. Kun je het beste de inleiding inderdaad precies zo lang maken? Of gewoon beginnen met schrijven en na de “Lees verder” link verder gaan met de inleiding?
Als in jouw theme 55 woorden ook de lengte van de samenvatting is in het overzicht, kun je daar rekening mee houden. Maar ik ga er zelf vanuit dat de meeste bezoekers de homepage en/of overzichtspagina’s overslaan en direct op de blog komen via Google, social media of nieuwsbrief. Dan maakt het dus niet6 uit. Liever dat de inleiding pakkend is dan dat je hem nog verder inkort voor die samenvatting (die dus maar weinigen zien).
Hoop dat dit helpt,
Succes!