Tijdgebrek is de meest gehoorde reden waarom ondernemers niet bloggen. Maar wat als ik je nu vertel dat je jarenlang voordeel kunt hebben van één blog. Elke dag nieuwe bezoekers, zonder verdere inspanning. Dan zijn die paar uurtjes voor het schrijven van een blog ineens een stuk minder erg. En in no-time terugverdiend.
En dat kan jij ook. Ook als je nu pas begint met bloggen. Ik zal het laten zien aan de hand van twee voorbeelden uit de praktijk:
Hoe ik op nummer 1 van Google terechtkwam
In september 2013 vroeg Monsterboard mij een artikel te schrijven over ’employer branding’. Het onderwerp leefde erg onder hun zakelijke doelgroep (recruiters) en er was nog niet veel over geschreven.
Ik dook allereerst in de cijfers van Google en zag dat er inderdaad veel vraag naar informatie over dit onderwerp was. Circa 720 zoekopdrachten telde de zoekmachine per maand op de term ‘employer branding’. En ook andere zoekwoorden lieten duidelijk zien dat men meer hierover wilde weten. Zo waren er concrete zoekopdrachten als ‘wat is employer branding’ (40 keer per maand) ‘employer branding voorbeeld’ (20 keer) en ‘employer branding betekenis’ (ook 20). (lees hoe je slim je zoekwoorden bepaalt in 3 stappen)
In totaal dus zo’n 800 zoekopdrachten. Dat leek me goud waard.
Ik dacht: als ik nu een waardevol artikel over dit onderwerp schrijf, dan kan ik al die mensen bereiken en helpen. En ondertussen kan ik daarmee Monsterboard profileren als een betrokken expert op dit gebied (een van de belangrijkste redenen om te bloggen).
Ik verdiepte me extra in employer branding, las er een recent boek over en schreef mijn stuk. En uiteraard goed geoptimaliseerd op het juiste zoekwoord: employer branding. (lees hier 10 tips om te scoren met je zoekwoord)
Op nummer-1 van Google
Al snel pikte Google het op en scoorde het artikel een hoge notering. En niet veel later groeide het zelfs door naar de heilige graal van elke online marketeer: de 1 van Google!

Elke dag nieuwe bezoekers. Jarenlang.
Wat er toen gebeurde, heeft mijn geloof in de kracht SEO nog verder versterkt. Want we kregen niet alleen een leuk aantal bezoekers in de eerste weken na plaatsing, doordat het artikel bovenaan bleef staan in Google, bleven de bezoekers komen. Ook maanden later. Zelfs jaren later. Elke dag!
In heel 2015 (dus een dik jaar nadat ik het stuk schreef) kreeg het artikel maar liefst 4652 views. Daarvan kwam 92% binnen via Google. En een jaar later was het zelfs nog meer. Over heel 2016 kwamen 6481 bezoekers (een stijging ban 40%). Ook hiervan kwam bijna iedereen via een zoekmachine (94%).
Bedenk je eens in hoe weinig bezoekers ik had gehad als het artikel niet via Google vindbaar was geweest!

En-en is win-win
Tegenstanders van SEO hoor ik vaak zeggen dat het kansloos is om nog op te vallen tussen die miljarden artikelen en dat je beter een krachtige database met nieuwsbrief-abonnees kunt opbouwen en zo je blog moet verspreiden.
Ik ben het helemaal eens met de kracht van een nieuwsbrief (velen van jullie lezen deze blog nu op deze manier), maar waarom niet én-én doen? Dus als je een artikel schrijft ook even Google in het achterhoofd houden. Het een hoeft het ander niet uit te sluiten. Zo lang je het netjes en subtiel doet en de lezer altijd voorop blijft stellen. Lijkt me een win-winsituatie.
Passieve content
Financieel experts hebben het vaak over de term ‘passief inkomen’. Dat is inkomen waar je maar één keer voor werkt en waar je daarna geld mee blijft genereren. Denk aan een app, een videocursus of een bestseller. Eigenlijk kun je goed geoptimaliseerde content een soort passieve content noemen. Eén keer gemaakt en jarenlang plezier. Zonder dat je er nog omkijken naar hebt. Het lijkt mij het ultieme doel voor elke blogger.
Jij kan dat nu ook nog
Ik hoor je denken: ja, maar dat is Monsterboard… een groot bedrijf dat al jaren bestaat … en bovendien is dit een blog van al 3 jaar geleden… dit lukt mij nu nooit meer tussen al die miljarden webpagina’s…
Niet waar!
Het zijn namelijk triljarden pagina’s :-)
Zonder dollen: ook ik kon met Blogkracht nog dit jaar op pagina 1 komen met verschillende blogs. Ik sta zelfs op het populaire trefwoord bloggen op 1 in Google.
Lijkt me duidelijk dat me dat veel extra bezoekers oplevert. Zo krijg ik voor mijn blog over het schijven van een pakkende titel ruim 1500 bezoekers per maand. Elke maand! Daarvan komt bijna alles binnen via Google – bezoekers die ik niet had gehad als de blog niet zo goed zou scoren.
En ik doe dit op een site die ik nog maar dit jaar (begin 2016) echt ben begonnen! En nota bene in een markt met veel concurrenten – die ook nog eens goed weten hoe je hoog kunt scoren in Google.
Dus als ik het kan, dan kan jij het ook. Een paar tips om dit ook te bereiken:
- Schrijf goede blogs. Daar begint het mee. Ga niet content produceren om het content produceren, want daarmee lever je geen waarde. En waarde is nodig om hoog te kunnen scoren. Maar als jij expert bent op jouw vakgebied weet je vast een paar goede inzichten om over te bloggen waar jouw doelgroep (potentiële klant!) blij van wordt.
- Speel in op trends. Wees alert op de aankomende trends in jouw vakgebied en schrijf daar over. Google hecht waarde aan oorspronkelijke artikelen en als jij een van de eersten bent die over een onderwerp schrijft, is de kans groot dat je daar blijvend voor beloond wordt.
- Zorg voor inkomende links. Google houdt van blogs die veel verwijzingen krijgen van anderen. Want dan weet Google dat het een interessante blog is. Goede blogs zorgen daar al sneller voor (daarom ook punt 1) maar je kunt op nog meer manieren zorgen voor meer links naar je blog.
- Zet je zoekwoord op de juiste plek. Uiteraard moet jouw blog wel aansluiten bij de zoektermen die de bezoeker invoert op Google. Ga je blog niet volplempen met dat zoekwoord, want dat vinden noch jouw lezer noch Google leuk en kan daarom alleen maar schadelijk zijn. Maar je mag het lot wel een handje helpen. Lees hier de 10 makkelijke manieren om te scoren met je zoekwoord
- Zorg voor een leesbare blog. Bezoekers die meteen weer afhaken, zijn schadelijk voor jouw resultaten. Google denkt nu dat jouw blog niet goed aansluit bij de zoekvraag en zal jouw blog daarom minder hoog laten scoren. Wie goed wil scoren, moet dus een leesbare blog maken die de lezer langer vasthoudt. Lees hiervoor: maak van je blogtekst geen blok tekst.
Serieus: goede, waardevolle en leesbare blogs winnen altijd en kunnen jarenlang profijt opleveren. Hoezo is bloggen veel werk? Eén keer je best doen en dan oneindig lang plezier ervan hebben.
Maar doe het wel goed. Anders is het wel weggegooide tijd.
* Dit artikel verscheen voor het eerst op 5 februari 2016 en is op 14 maart 2018 geactualiseerd.
[…] je blogs. Blogs zorgen immers voor toenemende bekendheid, een langdurige band met je doelgroep en jarenlange traffic naar je […]
[…] waar. Bloggen is niet iets wat je voor die ene dag doet. Blogs kunnen maandenlang en zelfs soms jarenlang bezoekersblijven trekken. Zeker als je je richt op de tijdloze onderwerpen en scoort in […]
[…] jarenlang profiteert (check dit voorbeeld waarmee ik nog steeds duizenden lezers krijg voor één blog die ik in 2013 […]
[…] of social media krijg je één piek in bezoekers. Maar als je op pagina 1 van Google staat, kun je jarenlang bezoekers krijgen omdat constant de vraag gesteld wordt waar jij in jouw blog antwoord op […]
[…] al een hoop gezegd door veel SEO-experts, maar als ik op basis van mijn eigen blogs kan aantonen waarom ik bepaalde blogs op 1 van Google heb gekregen, dan kan dat toch weer interessante aanvullende informatie […]