Een van de kenmerken van een blog is dat hij regelmatig verschijnt. Maar hoe vaak bloggen is wenselijk? Het hangt er maar net vanaf hoe veel zin en tijd je hebt. En wat het doel is van je blog. Om je een beetje een indruk te geven, zet ik verschillende frequenties op een rijtje. Wat past het beste bij jou?
Dagelijks
Er zijn bloggers die elke dag bloggen – en soms zelfs meerdere keren per dag. Maar voor hen is bloggen een business op zich. Denk aan de bekende beautyblogs, foodblogs en lifestyleblogs. Voor ondernemers die over hun werk bloggen waar ze de meeste tijd aan kwijt aan zijn, is dagelijks bloggen bijna niet te doen. Lukt het je, dan kun je een fantastisch publiek opbouwen, maar als ondernemer die nog meer te doen heeft, zou ik het niet als doel stellen.
Wekelijks
Wekelijks bloggen is voor veel ondernemers al een stuk beter haalbaar. En het is een mooie frequentie om een publiek op te bouwen. Je kunt nu elke week een inhoudelijke nieuwsbrief versturen en daarmee op frequente wijze de dialoog aangaan. Bedenk wel dat als je belooft elke week te bloggen dat je dan een goede planning maakt en vooruit werkt. Zo loopt het niet in de soep als je een keer een drukke werkweek hebt, ziek bent of met vakantie.
Tweewekelijks
Is wekelijks net iets te veel van het goede, maar wil je wel veel contact onderhouden met je doelgroep, dan is tweewekelijks een goed alternatief. Je bent nu net genoeg zichtbaar om een band op te bouwen, maar hoeft ook niet elke week iets te leveren. Toch geldt ook hier dat een goede planning en minimaal één blog achter hand belangrijk is. Ook twee weken zijn zo om.
Maandelijks
Vind je bovenstaande frequenties allemaal te veel voor je, maak je dan geen zorgen. Ook een maandelijkse blog is een blog. Sterker: ik zie liever 12 inhoudelijke blogs per jaar dan 24 blogs die amper iets te melden hebben. En voor Google is maandelijks bloggen ook een prima frequentie om te scoren (zie hieronder de reactie van Alain Sadon). Mits je blog voldoende kwaliteit heeft zodat ernaar gelinkt wordt en je hem goed geoptimaliseerd hebt voor jouw zoekwoord
Bekijk hier mijn uitleg over hoe vaak bloggen wenselijk is. Inclusief de uitleg waarom Google kwaliteit belangrijker vindt dat kwantiteit.
Mocht je maandelijks willen gaan bloggen, probeer dat dan ook ongeveer volgens die regelmaat te doen. Drie weken ertussen is geen punt, maar ga niet vier blogs in een week plaatsen en dan drie maanden niets. Regelmaat is belangrijk en oogt een professioneel. Dan maak je aan de lezer ook duidelijk dat er leven in je blog/site zit en dat je niet na een korte opleving weer gestopt bent.
Minder vaak
Minder dan een keer per maand bloggen, kan wel, maar dan wordt het wel erg summier. Dit is meer iets voor ondernemers die geen eigen blog hebben, maar af en toe ergens een gastblog plaatsen. Kan prima natuurlijk. Maar als je een eigen blog start, zou je eigenlijk wel elke maand iets moeten schrijven.
Conclusie: laat je niet afschrikken door de gedachte dat je elke dag of week moet bloggen. Maandelijks een blog schrijven is een prima frequentie. Zeker om te beginnen. Die paar uurtjes per maand kun je toch wel vrij maken? Gewoon doen dus. Succes!
Update
Dit artikel verscheen voor het eerst op 11 februari 2016 en is geactualiseerd op 7 juni 2016. Voornaamste wijzigingen:
- De opzet is veranderd
- Waar ik eerder stelde dat je twee keer maand moet bloggen om Google te vriend te houden, ben ik daar nu milder in geworden. Mede naar aanleiding van de reactie van Alain Sadon.
Ha Bas, dank voor je mooie artikel! Het is inderdaad goed om enige dynamiek te cultiveren op en rond de site. Maar dat kan ook via een forum of anderszins. Het kan ook zo zijn dat er weinig wordt geblogd, maar er wel steeds links en sociale signalen blijven komen richting de oude blogartikelen. Ook dan is er dynamiek. Met de mes op de keel heb ik inderdaad eens tijdens een training ‘2x/maand als voldoende’ genoemd. Dat is ongetwijfeld ook voldoende, maar misschien is eens per maand of zelfs half jaar ook voldoende, mits de artikelen dermate goed zijn dat… Lees verder »
[…] Lees ook: Hoe vaak moet je bloggen […]
[…] uit de wereld helpen: je hoeft niet vaak te bloggen om succes te hebben. Ik heb het vaker gezegd, met één blog per maand, kun je al enorme impact krijgen. De voornaamste reden om te bloggen is immers om je te profileren […]