‘Hi, kun je onze teksten even een beetje SEO-proof maken?’ Ik kreeg die vraag vorige week van een opdrachtgever. Klinkt natuurlijk mooi. Even de boel SEO-proof maken. Alsof het een geheim receptje is, een goocheltruc. Sausje erover en klaar. Zo werkt het natuurlijk niet.
Mijn antwoord was simpel: ‘Tuurlijk wil ik dat wel, maar welke vraag beantwoordt jouw pagina eigenlijk?’
‘Nou eh, gewoon, dat als mensen op Google gaan zoeken, dat ze dan ons vinden.’
‘OK, maar waarop moeten ze dan zoeken als ze jouw pagina tegen moeten komen?’, reageerde ik.
Daar had ze nog niet echt over nagedacht.
De pagina’s waar het om ging waren zogeheten corporate pagina’s met informatie over het bedrijf. Je kent ze wel. Wie er werken, welke afdelingen er zijn, wat hun missie is en hoe gezellig het er allemaal is.
Mooie pagina’s, nuttige pagina’s. Als mensen meer over jou willen weten. Maar dan weten ze je dus al te vinden.
Het zijn beslist geen pagina’s die aansluiten bij een algemene zoekvraag.
‘Bedrijven met gezellige vrijdagmiddagborrels’
Er is namelijk niemand die gaat zoeken op ‘missiestatement nieuwe werkgever’. Of: ‘wat doen ze op een marketingafdeling in Amsterdam’ Of: ‘bedrijven met gezellige vrijdagmiddagborrels’.
Wil je pagina’s maken die ‘SEO-proof’ zijn, dan zul je pagina’s moeten maken die iets meer doen dan vertellen over jezelf. Je zult pagina’s moeten maken die antwoord geven op een zoekvraag van jouw doelgroep.
Want zo simpel werkt Google: iemand heeft een vraag, jij geeft het (allerbeste) antwoord.
Dat is voor jou ook belangrijk om te realiseren. Ga niet alleen uit van wat jezelf te vertellen hebt, maar verplaats je in de vragen/pijnpunten/issues/worstelingen van de ander en sluit daarop aan.
Alleen dan kun je teksten maken die SEO-proof zijn.
En dat kan heel goed via blogs. Een manier om de zoekvraag van jouw doelgroep te achterhalen legde ik al eens uit in mijn VrijdagVraag. Voor wie hem gemist heeft, geef ik hem hieronder nog een keer:
(recruiters die specifiek willen weten hoe ze hun corporate pagina’s en vacatures beter vindbaar maken, bekijk daarvoor mijn webinar dat ik in september voor Monsterboard gaf.)
Moet die klant die andere teksten dus weggooien? Nee, natuurlijk niet. Niet alle pagina’s hoeven vindbaar te zijn op Google, want niet alle pagina’s zijn daar nu eenmaal geschikt voor. Geeft ook niet, want er zijn nog veel meer manieren om mensen naar jouw site te krijgen.
Maar maak er een mooie combi van. Maak naast je pagina’s die niet direct vindbaar kunnen zijn een paar pagina’s/blogs die dat wel doen. Ik noem dat pillar blogs. Dan vergroot je de kans dat mensen je ook op die manier vinden.
SEO-proof maken is dus niet een kwestie van een sausje gooien over een onvindbare tekst, maar vaak een kwestie van heel nieuwe tekst maken. Een nieuw smaakvol gerecht, waarmee je de klanten een kijkje in jouw keuken geeft om ook je andere gerechten te ontdekken.
[text-blocks id=”19044″]