Als je nu pas begint met bloggen, denk je misschien dat je nooit meer bovenaan kunt komen bij Google. Er zijn immers al zoveel concurrerende sites die al langer bezig zijn. Wanhoop niet. Ook als beginnende blogger kun je jouw plek op Google nog veroveren. Ik zal het je uitleggen.
Eerst maar even met een tegeltjeswijsheid beginnen: het beste moment om een boom te planten, was dertig jaar geleden; het een-na-beste moment is vandaag.
Deze uitspraak klopt natuurlijk niet, want het een-na-beste moment was uiteraard dertig jaar geleden min een dag. Maar je snapt vast wel het punt: terugkijken heeft geen zin, dus plant die boom zo snel mogelijk (vandaag) en wacht niet nog eens dertig jaar. Oftewel: begin gewoon met bloggen en laat je bos vol artikelen langzaam groeien.
Uiteraard blog je niet alleen voor Google (want via social media en een nieuwsbriefbestand kun je ook heel goed jouw publiek bereiken) en er zijn nog zoveel andere goede redenen waarom bloggen belangrijk is. Maar zelfs als het je vooral om Google te doen is, kun je nog best wat winnen als je pas vandaag (of morgen…) begint met bloggen.
1 – Kies je niche
Allereerst is het van belang om de kern van je bedrijf zo specifiek mogelijk te maken en daar je pijlen op te richten. Als jij psycholoog bent, maak je op dat algemene zoekwoord simpelweg geen kans meer om hoog te scoren. Maar als je psycholoog bent die gespecialiseerd is in het verhelpen van burn-out-klachten bij sporters (ik noem maar een dwarsstraat) dan kun je daar al veel makkelijker je plek in opeisen. Daar zijn er immers een stuk minder van.
Sterker: liever scoor je hoog op de zoekterm ‘psycholoog burn-out sporter’ dan op de algemene zoekterm ‘psycholoog’. Want als iemand de eerste zoekterm intikt, is de kans een stuk groter dat hij ook echt tot jouw doelgroep behoort dan als iemand gewoon op psycholoog zoekt. Dat kan ook een a-sportief iemand met een eetverslaving zijn.
2 – Hou de trends uit je vakgebied in de gaten
Maar ook als je niet zo’n exclusieve niche hebt, kun je nog steeds een voet tussen de Google-deur krijgen. Belangrijk is om alert te zijn op de aankomende trends in jouw vakgebied en daar al in een vroeg stadium over te schrijven. Google hecht waarde aan oorspronkelijke artikelen en als jij een van de eersten bent die over een onderwerp schrijft, is de kans groot dat je daar blijvend voor beloond wordt. Ook als later meer collega’s erover gaan schrijven.
In het begin zul je misschien niet zoveel lezers trekken, omdat het immers een opkomende trend is, maar als het later doorbreekt en meer mensen over dat onderwerp willen lezen, kun je alsnog die grote hoeveelheid geïnteresseerde bezoekers trekken.
Voorbeeld uit de praktijk
Zelf schreef ik eind 2013 voor Monsterboard een artikel over employer branding. Nu was dat toen ook al best een bekende term, maar er werd nog niet veel over geschreven, viel mij op. Met een goed geoptimaliseerd artikel lukte het mij om snel op positie 1 te komen van Google op de zoekterm ‘employer branding’. Dat leverde meteen al redelijk wat traffic op, maar toen de term steeds verder ingeburgerd raakte en er nog meer personen op zochten, scoorden we helemaal goed.
Dat is terug te zien in de zoekgeschiedenis op Google. Hoewel het volume niet zo spectaculair gestegen is als bij nieuwe trends het geval kan zijn, zie je het aantal zoekopdrachten zeker omhoog gaan in de afgelopen jaren. Over 2014 werd gemiddeld 563 keer per maand op dat trefwoord gezocht, in 2015 was dat al 702 en inmiddels ligt het aantal zoekopdrachten volgens Google boven de 1000 met een hoge concurrentie (als advertentiewoord).
Verdriedubbeling bezoekers
Ik zie dat ook terug in de bezoekersaantallen. In de eerste twee maanden van 2014 (paar maanden nadat ik het artikel had geschreven), kwamen er al 460 mensen op het artikel. Een jaar later was dat over dezelfde periode verdubbeld naar 910, in de eerste twee maanden van 2016 stond de teller al op 1048 en begin 2017 was het gestegen naar 1397, drie keer zoveel bezoekers dus als in 2014.
Hoewel er inmiddels talloze andere artikelen over het employer branding verschenen zijn, blijft het artikel van Monsterboard fier bovenaan staan. Omdat we er relatief vroeg bij waren. Vroeger in elk geval dan de concurrentie.
En als je kijkt naar het voorgesteld bod voor een advertentie (4 euro!) dan kunnen we ons helemaal gelukkig prijzen. Want ons artikel staat helemaal gratis bovenin in de zoekresultaten en trekt zonder kosten al deze bezoekers.
Scoren als beginnende blogger
Wil jij dus als beginnende blogger ook een goede positie krijgen op Google, dan loont het om naast het schrijven over je niche vooral de ontwikkelingen in je vakgebied scherp in de gaten te houden en er tijdig over te bloggen. Zo plant je die boom ditmaal als eerste en toren je het snelst boven het bos uit.
* Deze blog over trends verscheen eerder op 21 maart 2016 en is op 9 oktober 2017 geactualiseerd met nieuwe data.