Getallen in titels. De een zweert erbij, de ander vindt het te saai, te makkelijk, te simpel en te cliché. Het is waar dat je het erg veel ziet op het internet, maar dat heeft ook een reden: getallen in titels werken namelijk best goed. Dat blijkt uit onderzoek, maar ook uit mijn eigen ervaring. Overdrijf niet en wissel zeker af, maar schroom ook niet om ze wel eens te gebruiken. In deze blog geef ik je 7 redenen waarom.
1 – Het is superconcreet
Zoals ik mijn artikel over pakkende titels al schreef is de belangrijkste eis van een titel dat hij concreet is. Lezers krijgen dagelijks een bombardement aan titels voorgeschoteld en moeten dus snel beslissen of ze verder willen lezen of niet. Korte, vage en cryptische titels werken dan niet, want dan moet de lezer te veel raden en die tijd (en zin) heeft hij niet.
Concreet werkt. En titels met cijfers zijn überconcreet. Neem de titel van deze blog. Je weet niet alleen dat je redenen krijgt voor het gebruik van een titel, je weet ook dat het maar liefst 7 redenen zijn.
2 – Zelfs de kenners klikken
Het mooie van een getal is dat zelfs de kenners nu de neiging hebben om te klikken. Stel jij bent redelijk thuis in gezonde voeding en weet echt wel dat suiker slecht voor je is. Je zult dan niet echt getriggerd worden door de titel ‘Waarom suiker slecht voor je is’. Maar wat als er staat: ‘12 redenen waarom suiker slecht voor je is’. Dan ben je misschien toch eerder geneigd om te kijken of er nieuwe informatie bij zit die je nog niet wist.
3 – Lezers houden ervan
Vaak hoor ik mensen zeggen dat ze titels met cijfers saai vinden. Toch blijkt uit onderzoek dat lezers dit de prettigste vorm van titels vinden. Vooral om de reden die ik al noemde: je weet precies wat je krijgt.
OK, dit onderzoek is wel uit 2013, dus je kunt je afvragen hoe representatief het nu nog is. Maar als ik naar mijn eigen cijfers kijk, merk ik op dat cijfers met titels het gewoon nog steeds goed doen. Mijn best gelezen blog is een titel met een cijfer en in mijn top-5 vind je er nog twee. Ergens werkt het dus nu nog prima.
4 – Cijfers vallen op
Het leuke van een cijfer in een titel is ook dat hij direct opvalt. Een cijfer springt eruit. Tenminste als je het cijfer ook als cijfer presenteert en niet woordelijk uitgeschreven. Zeg dus niet Tien tips, maar 10 tips. Het afwijkende woordbeeld zorgt ervoor dat het meteen opvalt. En dat is wat je wilt als koppenmaker.
5 – Cijfers zijn feitelijk
Een titel met een cijfer erin komt feitelijk over en dat maakt het interessant om te lezen. De ’12 redenen waarom suiker slecht is’, leest toch meteen als een blog waar veel kennis in zit. Uiteraard is er geen garantie dat het allemaal feitelijk is (ik kom genoeg onzin tegen) maar op het eerste gezicht ziet het er wel degelijk uit. En dat trekt aan.
6 – Cijfers geven orde
Cijfers zorgen vanzelfsprekend voor een geordende blog. Het wordt namelijk een opsomming van het aantal tips, redenen, manieren die je geeft. En opsommingen lezen prettig (en zijn voor jou makkelijk om te maken). Wie mij al een tijdje volgt, weet dat ik om die reden gek ben op opsommingen.
Nu hoef je boven een opsomming niet per se een titel met een getal te zetten. Ik maak ook zat opsommingen met andere titels. Maar een titel met een getal is wel altijd een opsomming. En dat weet de lezer. Hij weet dus op voorhand dat hij een makkelijk leesbare blog krijgt. Klik!
7 – Cijfers zijn scanbaar
En opsommingen zijn ook altijd lekker scanbaar. De lezer kan nu snel even kijken of er punten zijn die hij interessant genoeg vindt om verder te lezen of dat er punten in staan die hij nog niet wist. Neem wederom die suikerblog waar die voedingsexpert naar kijkt. Hij weet al waarom suiker slecht is, maar kan nu toch heel snel door de blog scannen om te kijken of er nog redenen bij zitten die hij niet kende. In elk geval een reden om even te klikken op die titel.
Welk getal werkt het beste?
Maakt het nog uit welk getal je gebruikt in je blog? Daar worden een hoop tegenstrijdigheden over beweerd. De een zegt dat je juist geen 5 en 10 moet gebruiken, omdat deze ‘te voorspelbaar’ zijn, terwijl een ander uit onderzoek concludeerde dat 10 juist wel erg goed werkt en dat je vooral geen hogere getallen moet gebruiken. Ook Buzzsumo zag 10 als het beste getal bij titels.
Persoonlijk zou ik me er niet te druk om maken. Ik zou gewoon kijken hoeveel punten (tips, redenen, manieren, fouten, fabels, etc.) je voor jouw verhaal nodig hebt. Zijn het er 3, gebruik je er 3, toch 4, dan toch 4. Kom je op het ronde getal van 5 of 10 uit, be my guest.
Weet dat mijn best gelezen blog 10 tips heeft en mijn op twee na beste op 11 tips uitkomt. Beide werken dus prima (al weet ik natuurlijk niet of ik nog meer lezers had gehad met andere getallen)
Wel hou ik rekening met de volgende twee overwegingen:
- Stappen moeten nooit te veel zijn – Als je een stappenplan maakt, kies dan niet voor een te hoog aantal. In 16 stappen je blog online klinkt niet erg aantrekkelijk
- Pas je verklarende tekst aan het aantal aan – Hoge getallen kunnen in sommige situaties best werken, als je er maar voor zorgt dat je totale blog daardoor niet veel en veel te lang wordt. In de blog die je nu leest, geef ik steeds 1 a 2 alinea’s uitleg per punt. Zou je dat bij 45 tips/redenen doen, dan heb je bijna een boek. Bij zo’n lange opsomming zou ik ervoor kiezen om de uitleg ook in te korten, zoals ik ooit deed bij mijn 45 blogtips (op mijn 45e verjaardag).
Hou het dus een beetje beknopt en in toom. Je wilt de lezer ook niet te veel afschrikken met een waslijst aan tips of redenen. Vaak wil hij gewoon even snel een paar goede bruikbare tips horen en dan is een lijst van de 195 killer tips echt een beetje te veel overkill, als je het mij vraagt.
Andere getallen?
Hoe zit het met het gebruik van andere getallen in een titel die niet met een opsomming te maken hebben? Denk aan een percentage (‘Zo kreeg ik binnen een maand 80% groei’) aan een periode (‘In 6 weken van je buikvet af’) of aan een datum (‘De beste SEO-tips voor 2021’). Onderzoeksgegevens daarover heb ik niet direct voorhanden, maar ik ben ervan overtuigd dat ze ook in jouw voordeel kunnen werken.
Want ook deze getallen springen eruit (zie punt-4) en maken je blog extra concreet (punt-1). Een datum kan extra goed werken, omdat het jouw blog actueel maakt. Maar dat kan hem na en tijdje dus ook juist oninteressant maken. Of je moet de datum verversen (zoals ik al een aantal jaar doe met deze blog…). Maar met een overzicht van ‘De beste boeken uit 2018’ wordt dat wel wat lastig… Hou daar dus wel rekening mee.
Wissel af
Nu je weet dat getallen in titels wel degelijk waardevol zijn, zou het verleidelijk zijn om ze voortaan altijd te gebruiken. Doe dat nu ook weer niet. Juist de afwisseling in je eigen titels, maakt het dat je titels opvallen. Alleen maar getallen gaat op den duur wel echt saai worden. Kijk daarom ook zeker naar mijn andere tips voor pakkende titels of deze leestip:
Maar dat getallen in een blog werken, bewijst deze blog die je toch maar mooi gelezen hebt. Tot het einde zelfs! ?
Slotvraag
Maak jij wel eens gebruik van getallen in je blog? Ik hoor graag waarom wel/niet en of je merkt dat ze werken. Duik voor de aardigheid eens in je statistieken en laat me weten welke titels voor jou het beste werken. Zitten daar titels met getallen tussen?
Update: deze blog over getallen in titels verscheen voor het eerst op 18 mei 2021 en is op 21 januari 2022 geactualiseerd
Een goed blog. Een getal in een titel is inderdaad concreet en kan extra kliks opleveren. Graag wil ik jullie de globale richtlijn geven. In lopende teksten worden getallen tot en met twintig voluit geschreven (twaalf, dertien). Dit geldt ook voor de tientallen tot honderd (twintig, dertig) en de honderdtallen tot duizend (achthonderd, negenhonderd) en duizend zelf. Als je in een tekst getallen van boven en tevens onder de twintig gebruikt, is het aan te raden ze allemaal in cijfers te schrijven.
Beste Bert,
Dank voor je reactie. Je hebt helemaal gelijk wat betreft deze richtlijn, zo leerde ik het ook ooit uit de Schrijfwijzer van Renkema. Echter: in (blog)titels wordt hier doorgaans anders naar gekeken en is een cijfer gebruikelijker. Vandaar dat ik daar voor kies (en dat ook aan anderen adviseer)
Groet,
Bastiaan
Dag Bastiaan,
Ik snap helemaal de strekking van je verhaal en waarom je dit adviseert. Lezers houden er inderdaad van en je schrijft je blog nu eenmaal voor je lezers. Goed artikel!
Groet,
Bert
Dank je Bert!