Ik ben jarig dus trakteer: voor elk levensjaar geef ik een tip om meer lezers te krijgen naar je blog. Verder vertel ik niet hoe oud ik geworden ben ;-)
Onderwerpen
Schrijf onderwerpen waar je klanten op zitten te wachten.
- Hou onderzoek onder je klanten en vraag waar ze tegenaan lopen of meer over zouden willen weten
- Google je vakgebied om te zien wat nu populaire blogonderwerpen zijn (en maak een betere blog)
- Gebruik Google Suggest of Ubersuggest (zie onderstaande video) om te zien waar jouw doelgroep op zoekt
- Maak het nog specifieker met de supertool answerthepublic.com
- Zoek in de zoekwoordplanner van Google om te weten hoe vaak er op een zoekterm gezocht wordt.
- Hou de trends in je vakgebied in de gaten. Als jij de eerste bent die ergens over blogt, krijg je meer lezers (en zul je sneller hoog scoren in Google)
- Maak lijstjes. Ja, ik weet dat iedereen het doet, maar dat heeft een reden: ze werken namelijk erg goed, want lezers zijn er gek op.
- Hou een interview met een klant of expert, want diegene zal het interview zeker delen onder zijn netwerk!
Schrijven
Prikkel met een pakkende titel, maar zorg ook dat mensen daarna doorlezen (en uitgenodigd worden om nog eens terug te komen):
- Maak je blogtitel concreet zodat lezers direct weten of jouw blog voor hen geschikt is
- Doe een aantrekkelijke belofte in je titel
- Maak die belofte binnen handbereik met woorden als ‘makkelijk’, ‘snel’ en ‘eenvoudig’
- Prikkel in je titel met een gewaagde uitspraak
- Maak je inleiding nooit langer dan vijf zinnen (de High Five Formule)
- Vertel in je inleiding concreet waar je blog over gaat (het heet niet voor niets ‘inleiding’)
- Maak van je blogtekst geen blok tekst
- Gebruik alinea’s van niet meer dan 7 zinnen (langer leest niet prettig op mobiel – zie ook punt #42)
- Gebruik minimaal 1 plaatje in je blog (Google waardeert dit ook!). Lees hier hoe je slim aan afbeeldingen komt
Delen
Niet al jouw klanten zitten op dezelfde plekken op internet. Deel je blog dus op zoveel mogelijk manieren.
- Deel je blog in elk geval op de belangrijkste Social Media-kanalen: Facebook, Twitter, LinkedIn (lees de tips van Bas Westland) en zet je beste blogs ook op Google Plus.
- Deel één blog gerust een paar keer. Maar niet vlak achterelkaar en altijd met een andere insteek.
- Stel gerichte vragen in je Facebook- en LinkedIn-bericht zodat mensen reageren en jouw bericht zo ook in hún timeline terechtkomt
- Deel je blog in de reactievelden van andere blogs die over hetzelfde onderwerp gaan
- Deel je blog op forums over jouw vakgebied
- Zet op social media, forums en andere blogs niet alleen een link naar je blog neer, maar geef hier ook alvast wat waarde weg
- Zet share-buttons op jouw blog zodat lezers hem snel kunnen delen in hun netwerk
- Vraag direct aan de lezers of ze je blog willen delen (“vond je deze blog interessant, deel hem dan onder je netwerk”)
- Durf af en toe te adverteren op social media. Voor een paar euro vergroot je al je bereik.
Nieuwsbrieven
Bouw een bestand op van nieuwsbriefabonnees. Het is een ideale manier om een band op te bouwen met je publiek. Al lezen ze niet al je blogs, je blijft wel top-of-mind.
- Stuur je nieuwsbrief op een vast moment, zodat ze niet het gevoel krijgen gespamd te worden. Bijvoorbeeld: elke dinsdag of elke eerste vrijdag van de maand
- Plak niet je hele blog in de mail, maar prikkel met een korte tekst om door te klikken.
- Zet op elke blog een duidelijk formulier waar lezers zich kunnen aanmelden voor je nieuwsbrief (niet alleen op je homepage, want die wordt vaak overgeslagen)
- Noem je nieuwsbrief geen ‘nieuwsbrief’, maar zeg dat je tips stuurt of ze op de hoogte houdt van laatste nieuws/trends/ontwikkelingen
- Schuw een pop-up niet om meer abonnees te krijgen, maar kies wel voor een klantvriendelijke variant
Zorg dat je blog gevonden kan worden door Google. Je krijgt er lezers mee die jou wellicht nog helemaal niet kenden en kunt jarenlang profiteren van één blog.
- Focus op specifieke zoektermen in plaats van algemene (niet: ‘titel’ maar ‘pakkende titel verzinnen’)
- Zet je zoekterm in de URL van je blog
- Zet je zoekterm in de titel van je blog
- Zet je zoekterm in de eerste 100 woorden van je blog
- Zet je zoekterm in de laatste 100 woorden van je blog
- Zorg dat andere websites naar jouw blog gaan linken, dat vindt Google ont-zet-tend belangrijk (lees hoe je meer links naar je blog krijgt)
- Verwijs ook zelf in je blog naar andere sites. Die andere site leert jouw blog nu ook kennen en dat kan een linkje terug opleveren. Daarnaast waardeert Google het dat blogs goed onderbouwd zijn (en dus kwaliteit bieden).
- Wees zo volledig mogelijk over je onderwerp (lange blogs scoren beter dan korte)
- Maak een krachtige metadescription, zodat lezers doorklikken vanuit de Google-resultaten
[maxbutton id=”2″]
Overig
- Plaats links van jouw ene blog naar jouw andere blogs, zodat die extra aandacht krijgen en lezers op jouw site blijven
- Zorg dat je blog goed leesbaar is op mobiel. Bijna de helft leest hem op die manier en dat aantal neemt alleen maar toe. En ook Google waardeert dit.

- Let ook op de snelheid van je blog. Een trage site schrikt lezers (en wederom Google!) af. Check je snelheid hier.
- Maak eens een videoblog. Je bent dan ook vindbaar in YouTube waardoor je het bereik van je andere blogs vergroot.
- Blijf bloggen! Verse content zal nieuwe bezoekers trekken waardoor ook je oudere blogs meer lezers krijgen. En je blijft top-of-mind bij je doelgroep.
Vond je deze tips interessant? Deel ze dan met je netwerk zodat zij er ook van leren (en ik weer meer lezers krijg ;-) )
Lekker concrete lijst, dank voor deze goede tips!
Graag gedaan. Ben inmiddels al twee jaar ouder, dus zal eens nadenken over twee aanvullende tips voor de twee extra jaren :-)
Haha dat zou helemaal top zijn – ik ben benieuwd ;)!