‘Ik heb geen zin om al mijn blogs geschikt te maken voor Google’, kreeg ik laatst te horen van een klant. Het goede nieuws dat ik voor haar had: hoeft ook niet. Maar ik voegde daaraan toe: je moet er wel een paar vindbaar maken. Ik noem deze blogs Pillar Blogs en ze zijn cruciaal om te zorgen dat jouw blog als een huis staat.
En om duizenden bezoekers per maand te krijgen zonder dat je er omkijken naar hebt!
Waarom niet alle blogs vindbaar op Google hoeven te zijn
Maar eerst even waarom niet al jouw blogs in Google hoeven te komen.
Hoog scoren in Google is leuk en belangrijk (daarover later meer) maar het is niet de allerbelangrijkste reden waarom je gaat bloggen.
De allerbelangrijkste reden om te bloggen is namelijk om je te profileren als expert. Mensen doen graag zaken met experts en in jouw blogs kun jij laten zien dat jij verstand van zaken hebt. Anders gezegd: als jij het ze niet vertelt, hoe moeten ze het dan weten?
Als klanten of potentiële klanten op jouw site komen, is het dus van groot belang dat daar blogs staan die jouw expertise aantonen.
Dat is het primaire doel van bloggen. Maar dat wist je waarschijnlijk al.
Natuurlijk is het leuk als die blogs óók goed gevonden worden in Google (dat leidt immers tot meer lezers die jouw expertise zien) maar dat zal simpelweg niet altijd mogelijk zijn.
Ik zal uitleggen waarom dat zo is.
Blogs die goed scoren in Google moeten aansluiten bij een bepaalde zoekvraag of zoekintentie. Daarvoor komen mensen immers naar Google. Mensen willen bijvoorbeeld weten hoe ze een pakkende titel maken, waar ze hun blog plaatsen of zoeken schrijftips voor een blog. Allemaal gerichte zoektermen die maandelijks letterlijk worden ingevoerd en waarop ik onder meer scoor met mijn blogs die hierop antwoord geven.
Maar niet alle blogs geven antwoord op een zoekvraag.
Soms wil je iets uitleggen aan jouw doelgroep zonder dat dit aansluit bij een concrete vraag die iemand had.
Zo schreef ik ooit de leuke en waardevolle blog dat je slimmer wordt van bloggen (Bloggen maakt je slimmer). Een nuttige en interessante blog, want het is leuk om te weten dat je van bloggen simmer wordt. Toch scoort die blog niet in Google, omdat niemand googelt op: ‘slimmer worden van bloggen’ of ‘word ik slimmer van bloggen?’
Het is niet iets waar mensen naar op zoek zijn. Maar als ze mijn blog tegenkomen, vinden ze het wel interessant. Daarom schreef ik hem wel. Maar dus zonder de verwachting om bezoekers via Google te krijgen.
Is dat erg?
Nee, want als een blog geen antwoord geeft op een specifieke zoekvraag, betekent dat niet dat hij geen waarde biedt.
Ik heb heel veel blogs op deze site staan die niet specifiek voor Google gemaakt zijn, maar die toch veel geïnteresseerde lezers trekken via:
- Nieuwsbrief
- Andere blogs op mijn site die naar die blog verwijzen
Zo laat ik toch mijn expertise zien. Zoals gezegd: de belangrijkste reden om te bloggen (naast vele andere goede redenen).
Waarom sommige blogs wél vindbaar op Google moeten zijn
Toch is het verstandig om een aantal blogs op je site wél vindbaar te maken. Omdat blogs via Google niet alleen veel lezers maar vooral ook nieuw publiek aantrekken in een constante stroom.
Nog even op een rij:
- Veel lezers – Hoewel ik ook veel lezers krijg voor de blogs waarin alleen mijn expertise toon, haalt dit het niet bij de blogs die ook nog eens goed scoren in Google. Dat zijn verreweg mijn best gelezen blogs. Meer dan de helft van mijn bezoekers komt binnen via Google – lezers die ik dus anders niet had gehad.
- Nieuw publiek – Waar je via social media en je nieuwsbrieven je blogs doorgaans promoot onder mensen die jou al kennen, bereik je met Google een compleet nieuw publiek. En als je slim bent, maak je van deze passanten blijvende bezoekers (of klanten!).
- Constante stroom – Blogs die hoog scoren in Google, zorgen voor een constante stroom van bezoekers. Als je je blog promoot via jouw nieuwsbrief of social media krijg je één piek in bezoekers. Maar als je op pagina 1 van Google staat, kun je jarenlang bezoekers krijgen omdat constant de vraag gesteld wordt waar jij in jouw blog antwoord op geeft.
- BONUS: je wordt meer expert – Het leuke bij-effect is dat je meer als een expert wordt gezien als jouw blogs hoog staan in Google. Zo is de cirkel weer helemaal rond.
Pillar Blogs
In elke business is het mogelijk om een paar blogs te maken die goed vindbaar zijn in Google, omdat elke business wel een aantal vragen heeft die spelen bij het publiek en waar dus op gezocht wordt.
Zorg dat je op zoek gaat naar die vragen en beantwoord ze in een goede, uitgebreide en allesomvattende blog.
Ik noem deze blog Pillar Blogs. Omdat ze de bouwstenen, de pilaren van jouw site zijn.
Denk aan een huis (of een Romeinse tempel aangezien we het over pilaren hebben).
De zuilen dragen je huis. Zij vormen het fundament. Zonder die pilaren stort de boel in. Die zuilen zijn jouw blogs die vindbaar zijn in Google en die zorgen voor een constante stroom van bezoekers. Het hele jaar door. Zonder die constante stroom stort jouw site namelijk ook in, want zal er gewoon te weinig nieuw bloed binnenkomen.
Eenmaal in jouw huis zullen deze bezoekers gaan rondkijken naar andere blogs. Of zich aanmelden voor jouw nieuwsbrief (die we geen nieuwsbrief noemen) of Facebook-pagina waardoor ze ook die andere blogs gaan lezen. Dat is jouw interieur. Minstens zo belangrijk in een huis. Want in een huis met alleen maar muren is het slecht wonen.
Maar een huis met alleen maar stoelen en geen muren is ook geen pretje. En bovendien wat wankel.
Focus op Google, maar staar je niet blind
Mijn tip is dan ook om te zorgen dat je een paar van die Pillar Blogs maakt en daar al je energie in stopt. Maak er je allerbeste blog van en breng hem extra onder de aandacht door het vergroten van links en lezers. Hoe je dat doet leg ik je stap-voor-stap uit in mijn hoog aangeschreven masterclass Bovenaan in Google in 3 Stappen (gemiddelde beoordeling: 8,6).
Maar staar je er ook niet blind op en laat het je niet verlammen in het lekker schrijven van leuke blogs. Zoals je weet hoeven niet alle blogs voor Google te zijn. Blijf dus ook lekker schrijven vanuit je expertise, je hart en je passie. Lezers zien dat ook en zullen dat extra waarderen.
Update: deze blog verscheen voor het eerst op 29 augustus 2017 en is op 22 oktober 2021 geactualiseerd
Dank je wel voor dit inzichtelijke blog! Ik heb weer iets geleerd?
Graag gedaan Nienke! Daar doen we het voor.
Ik zie in mijn WordPress een optie om bepaalde blogs als cornerstone content” te markeren. Zijn dit ook de Pillar Blogs, Bastiaan?
Hi Freek, ja dat komt een beetje op zelfde neer als ik goed begrijp. Het zijn de belangrijkste blogs waar je ook wat meer linkjes naartoe laat lopen. De bouwstenen van je blog/site. Cornerstone, pillars… het is maar hoe je het noemt. Ik bedacht de term al jaren terug voordat ik die andere termen hoorde.