Nee, het heeft niks te maken met de huidige AVG/GDPR-wetgeving. Nieuwsbrieven zijn gewoon waardeloos. Ik stuur ze al jaren niet meer. Eigenlijk nooit gedaan zelfs. Waarom niet? Omdat niemand op nieuwsbrieven zit te wachten.
‘Huh, maar je stuurt toch elke dinsdag een mail met een krachtige blogtip?’
Precies. Daarom noem ik mijn nieuwsbrief ook geen nieuwsbrief, maar zeg ik dat ik je een krachtige blogtip stuur (die je meteen kunt toepassen).
Klinkt flauw, maar is een wereld van verschil.
Mensen willen namelijk wel tips ontvangen, maar geen nieuwsbrieven.
Waarom willen mensen geen nieuwsbrieven ontvangen?
Omdat nieuwsbrieven klinken als saaie, langdradige teksten. Met vooral nieuws. En is er al genoeg nieuws.
Maar hé, een praktische tip over iets waar jij interesse in hebt. Daar kun je nooit genoeg van krijgen.
Dus kom maar op met die tips!
Sterker: die zin zet ik letterlijk neer op de button om je aan te melden voor mijn wekelijkse tip (zie onderaan deze blog). Nog zo’n taalkunstje. Ik zeg dus niet ‘schrijf je in’ of ‘meld je aan’ of ‘registreer je hier’.
Dat klinkt namelijk ook weer zo rigoureus. Zo definitief. Alsof je ergens aan vast zit voor de rest van je leven.
Mensen willen zich niet graag vastleggen voor iets. En al helemaal niet voor een zoveelste abonnementsvorm.
Maar hé, een praktische tip over iets waar jij interesse in hebt. Kom maar op.
Dus ik blijf ook na 25 mei gewoon tips sturen naar je.
En ik raad je aan om dat ook te doen. Om de volgende redenen:
1 – Je profileert je als expert
Door regelmatig waarde te bieden, laat je aan jouw doelgroep zien dat jij degene bent die hen kan helpen.
2 – Je bouwt een band op met je publiek
Doordat ze regelmatig iets van jou horen, leren ze je beter kennen.
3 – Je komt top-of-mind te staan
Ook al lezen ze niet al jouw tips elk keer even aandachtig, doordat je regelmatig iets laat horen, denken ze wel het eerst aan jou als ze iets in jouw richting (vakgebied) zoeken.
4 – Je krijgt waardevolle feedback
Door directe mails te sturen, kan jouw doelgroep ook eenvoudig reageren met een opmerking of een vraag. Deze feedback helpt jou weer om je business (of je blogs) te verbeteren.
5 – Je kunt zien wat werkt en niet werkt
Aan de open rate en click rate kun je goed zien welke tips wel goed worden ontvangen en welke niet. Leerzame inzichten in wat jouw doelgroep belangrijk vindt.
6 – Het is super schaalbaar
Of je die tip nu aan 10 mensen stuurt of naar 10.000, met een goed mailprogramma is dat evenveel werk. Je kunt jouw bereik dus eenvoudig vergroten. Zonder enige moeite.
7 – Je kunt zien wie jouw trouwste lezers zijn
Toch blijft het persoonlijk. Want je kunt bijvoorbeeld ook zien wie tot jouw trouwste lezers behoren. Wie leest alles en wie af en toe? Trouwe lezers kun je vervolgens belonen door speciale aanbiedingen te doen. (blijf ze dus vooral goed lezen, er komt weer een cadeautje aan! :-) )
Tips voor het sturen van een ‘nieuwsbrief’
Wil je tips voor het sturen van een nieuwsbrief. Bekijk hier mijn 10 krachtige tips:
Deze video is afkomstig uit mijn videocursus Bloggen als een Baas. Nu met extra quarantaine-korting.
Deel jouw informatieve mails
Heb jij al een nieuwsbrief… ehh… stuur jij al regelmatig informatieve mails naar jouw doelgroep? Zet hieronder de link waarop we ons kunnen ‘aanmelden’. Ik doe het sowieso (want ik ben gek op tips en leer altijd weer van andere mails) en wie weet nog andere lezers van deze blog. Dus kom maar op met die link!
UPDATE: Deze blog verscheen voor het eerst op 22 mei 2018 en is op 23 mei 202o geactualiseerd met de video met 10 tips voor het sturen van een nieuwsbrief
Jazeker, wekelijks tips en blogs, onder de laatste artikelen op https://letterzaken.nl/ (dus je moet er wel even voor scrollen). Of je kiest voor het gratis e-boek en schrijft je dan ook in voor de 11 extra tips via https://letterzaken.nl/gratis-meer-omzet/.
?