Ik kan het maar niet begrijpen: bloggers die geen gebruik maken van interne links. Echt een gemiste kans. Want met interne links krijg je niet alleen meer lezers, je scoort ook nog eens hoger in Google (SEO). Waardoor je weer meer lezers krijgt. Wie wil dat niet?
Dus: ben jij zo’n linkloze blogger, lees dan snel verder. Ik zal je hieronder uitleggen waarom ook jij vanaf vandaag serieus aan de slag moet met je interne links.
Wat zijn interne links?
Voor wie niet weet waar ik het over heb: een interne link is niets anders dan een verwijzing naar een andere pagina binnen jouw website. Je attendeert de lezer op een andere blog, jouw dienstverlening, jouw workshops of iets anders op jouw site wat ze toch echt moeten lezen.
Precies zoals ik nu net gedaan heb op de woorden ‘jouw workshops’. Klik erop en je bent meteen op de pagina waar al mijn workshops staan.
Interne links kun je op verschillende manieren op je pagina zetten:
- Een tekstlink in de lopende tekst van je blogartikel (zoals ik net met die workshop heb gedaan)
- Een tekstlink in een kader in je blog (zie gele kader verderop)
- Een link op een plaatje of een button (zie onderaan deze pagina)
- Een tekstlink naast je blogartikel (denk aan een lijstje met meest gelezen blogs of gerelateerde artikelen)
- Een link in de menubalk (naar home of naar een ander deel van je site)
Links in de menubalk of naast het blogartikel hebben de meeste bloggers wel staan (omdat dit vaak automatisch staat ingesteld), maar een link in het artikel zie ik veel te weinig. Ik vind dat onbegrijpelijk. Want interne links zijn zo belangrijk. Voor SEO en voor je lezer. Ik geef je de 5 belangrijkste redenen waarom je interne links echt niet links moet laten liggen. ;-)
1 – Je helpt de lezer
Lezers die jouw blogartikel bezoeken, doen dat niet voor niets. Die willen graag wat weten. Die zijn geïnteresseerd in het onderwerp van jouw blog. Dikke kans dat ze ook interesse hebben in jouw andere blogs over aanverwante zaken. Maar hoe kan hij weten dat die er zijn als jij het hem niet vertelt?
Bedenk dat die lezer vermoedelijk direct op jouw blog is gekomen (via Google, jouw nieuwsbrief of een linkje op Facebook). Hij heeft dus geen weet van wat jij nog meer te bieden hebt. Een link wijst hem de weg.
Als mensen bijvoorbeeld op mijn blog met 11 schrijftips komen (die scoort namelijk goed in Google) dan vinden ze als een van die tips:
Over de ideale lengte van een blog heb ik nog een veel uitgebreider artikel gemaakt. Een lezer die interesse heeft in schrijftips voor een blog wil dat vast ook wel lezen. Vandaar dat ik hem daarop attendeer. Ik help hiermee de lezer (en dus mezelf).
2 – Je helpt de Google-robot
Niet alleen de lezer vindt het prettig om te zien wat je nog meer aan leuke blogs hebt, ook de robot van Google waardeert het. Want de enige manier voor Google om te weten welke blogs jij allemaal geschreven hebt, is door als een klikgrage spin door jouw site te wandelen, waarbij hij letterlijk op elke link klikt die hij tegenkomt. Heb je je blogs zo erg verstopt dat er bijna geen link naar toe gaat (een oude blog bijvoorbeeld) dan is de kans klein dat hij hem tegenkomt – of in elk geval niet vaak.
En Google is gek op links. Hoe vaker er een linkje naar een blogartikel gaat, hoe duidelijker voor Google dat die blog blijkbaar belangrijk is (want mensen verwijzen natuurlijk niet naar onbelangrijke artikelen). Dat geldt vooral van linkjes die je van andere websites krijgt (lees hier hoe je meer van dit soort backlinks krijgt) maar ook van jouw eigen blogs.
3 – Interne linkjes geven waarde door
Het gaat zelfs zover dat linkjes bepaalde SEO-kracht doorgeven aan de pagina waar je naar linkt. Dat werkt wederom het krachtigst met linkjes van anderen. Maar ook als je naar jezelf linkt heeft dat toch enig effect (en alle beetjes helpen).
De pagina waar je naar linkt krijgt zo meer PageRank, een rapportcijfer dat Google gebruikt om te bepalen hoe belangrijk die pagina in hun ogen is. Blogs met een hoge PageRank zullen eerder hoog komen in Google dan blogs met een laag rapportcijfer.
4 – Lezers blijven langer (ook goed voor SEO)
Er is nog een reden dat interne linkjes goed voor SEO zijn: lezers blijven namelijk langer op je site. Als lezers vanuit Google op jouw blog komen en weer snel terug klikken (omdat ze nog een ander resultaat willen proberen) dan zal Google dat niet als positief beoordelen. Dat wordt ook wel pogosticking genoemd en moet je voorkomen.
Blijkbaar was jouw blog niet informatief genoeg. Gevolg: jouw blog gaat dalen in de rankings.
Maar als die lezer nu vanuit jouw blog een ander blogartikel gaat lezen, dan blijft hij dus langer weg bij Google. Gevolg: jouw blog gaat stijgen. Zelfs al vond de lezer deze eerste blog van jou niet eens zo interessant, maar was hij wel getriggerd door jouw ander blogs.
5 – Google begrijpt jouw site beter
Uiteindelijk zal Google jouw hele site ook beter gaan begrijpen als er meer nuttige linkjes in staan. Doordat jij van de ene blog een logische link legt naar een ander gerelateerd artikel op jouw site, wordt het hele verband duidelijker. Voor Google wordt het zo makkelijker om te bepalen waar jouw hele site over gaat, waardoor je uiteindelijk beter gaat scoren op trefwoorden die met jouw business te maken hebben.
Jouw blog is nu geen site met losstaande blogartikelen meer, maar een geheel van waardevolle artikelen die met elkaar in verband staan en elkaar ondersteunen (en versterken!). Wellicht is dat ook wel een van de redenen dat ik op nummer 1 scoor op zoekwoord bloggen. Omdat ik door al mijn linkjes duidelijk maak dat mijn hele site daar over gaat.
Draai het maar eens om: als jij niet in staat bent om verwijzingen te maken van je ene blog naar een andere, dan hebben die blogs waarschijnlijk weinig met elkaar te maken. Lastig voor Google om een verband te zien. En voor je lezer. Goede reden om überhaupt over je blogstrategie en onderwerpkeuze na te denken.
Hoeveel linkjes dan?
Moet je dan maar je hele blog volplempen met linkjes? Nee, dat lijkt me ook niet wenselijk. Voor Google ga je daarmee op een gegeven moment niet zoveel winst meer behalen, omdat de kracht van de linkjes gedeeld wordt door het aantal linkjes. Je kunt dus niet oneindig kracht doorgeven.
Daarnaast verliest de waarde voor de lezer ook aan kracht. Een linkje heeft als doel om de lezer te attenderen op een ander interessant artikel. Maar als dat er twintig zijn, dan komt dat niet meer zo urgent over. De lezer ziet door de bomen het bos niet meer en zal geneigd zijn nergens meer op te klikken. Als alles belangrijk is, is niks meer echt belangrijk
Uiteraard is het afhankelijk van de lengte van je blog, maar in je tekst zou ik er niet veel meer dan toen opnemen.
Linkje in een nieuw tabblad?
Als je een linkje plaatst kun je ervoor kiezen om die te laten openen binnen hetzelfde tabblad of in een nieuw tabblad. Ik koos altijd voor de eerste optie, maar bedacht me later dat ik zelf als lezer altijd liever heb als de link in een nieuw tabblad opent. Omdat je dan niet je huidige blog kwijt bent.
Ook kreeg ik een keer een opmerking van een lezer hierover die dat ook liever had.
Om die reden laat ik ze tegenwoordig openen in een nieuw tabblad (al zullen oude links nog wel eens op de pagina zelf openen).
Om dit in WordPress te doen ga je als volgt te werk:
1 – Klik op link en kies bewerken
2 – Klink op tandwiel met Linkinstellingen
3 – Vink het vakje aan ‘Open link in een nieuw tabblad’
4 – Klik op bijwerken
Nu opent jouw link in een nieuw tabblad.
Waarom heeft Blogkracht geen interne linkjes naast de blog?
Goeie vraag. Ik had die ooit wel. Daar stonden bijvoorbeeld linkjes naar mijn best gelezen blogs. Maar omdat die rechterkolom wegvalt op een mobiel scherm (dan staat die kolom pas helemaal onderaan de blog) heb ik ervoor gekozen om meer de nadruk te leggen op de linkjes in de blog. Soms in de lopende tekst, soms apart in een kader.
Dan bereik je de lezer al eerder met je linkjes en kun je hem dus al eerder laten zien welke boeiende blogs je nog meer hebt. Want als je gaat wachten tot hij helemaal beneden is, dan is hij misschien al gestopt met lezen (om wat voor reden dan ook).