Hoewel ze het zelf nooit echt hebben bevestigd, lijkt het er sterk op dat Google kijkt naar hoe goed blogs worden gelezen. In elk geval als bezoekers via Google op jouw blog terechtkomen. Zijn ze dan snel weer vertrokken, dan is dat volgens Google een slecht teken en heeft dat impact voor de rankings van jouw blog. Dat heet ‘pogosticking’ en je doet er dus goed aan om dat te voorkomen.
De redenatie is simpel: als een bezoeker via Google op een bepaalde zoekterm zoekt en een van de getoonde resultaten aanklikt, dan wil Google weten of dat resultaat waardevol voor die bezoeker is.
Stel dat iemand zoekt op de term ‘burnout voorkomen’. Dan krijgt hij uiteraard op de eerste resultatenpagina van Google tien artikelen/blogs te zien die daar tips over geven. De bezoeker klikt er eentje aan en gaat die lezen. Maar wat als hij het geen goede blog vindt en meteen weer terugklikt naar de Google om een van de andere negen resultaten te proberen?
Voor Google is dat een signaal dat die ene blog blijkbaar niet waardevol is – en misschien ook wel niet goed aansluit bij de zoekvraag. En als dat vaak gebeurt dan zal Google die blog stukje bij beetje laten zakken in de zoekresultaten. Die blog voldoet immers niet goed in de ogen van Google.
Dit verschijnsel heet pogosticking, genoemd naar de pogostick waarmee je heen en weer kunt springen als een kangoeroe. Hoe sneller mensen weer bij jou wegspringen, hoe nadeliger dat is voor je rankings.
Is pogosticking echt een rankingfactor?
Het is voor Google natuurlijk niet zo moeilijk om pogosticking te meten. Ze zijn beheerder van hun eigen zoekmachine en kunnen dus eenvoudig nagaan hoeveel gebruikers er op een bepaalde term zoeken, waarop ze klikken en hoe lang het duurt voordat ze weer terugkeren naar de resultaten om een andere blog te proberen. Komen ze nooit meer terug, dan weet Google dat uiteraard ook.
Dus als ze het zouden willen meten, is dat voor hen een koud kunstje. Maar doen ze het ook?
Absoluut!
Er zijn in de afgelopen jaren verschillende SEO-experts geweest die de proef op de som namen en (puur als experiment) aan een grote schare volgers vroegen om massaal op een relatief nieuwe blog te klikken (na een bepaalde zoekvraag) en daar vervolgens een tijdje te blijven.
Allemaal zagen ze dat hun blog steeg in de resultaten.
Zo kan pogosticking omgekeerd dus ook een positief effect hebben. In plaats van dalen als mensen weinig klikken of kort op jouw site blijven, kun je ook stijgen als mensen juist vaak klikken en vervolgens lang blijven.
Hoe maak je positief gebruik van ‘pogosticking’
Je doet er dus goed aan om te zorgen dat mensen wél op jouw link gaat klikken in Google, maar níet meteen weer terugklikken. Als je daarvoor zorgt, zul je merken dat je gaat stijgen in de rankings.
Hoe doe je dat?
1 – Maak een pakkende titel
Het begint met het maken van een pakkende titel. Gebruikers moeten zich in Google direct aangesproken voelen om op jouw blogtitel te gaan klikken. Het helpt om daarbij concreet te zijn, te prikkelen of een belofte te doen. Lees hier 10 tips voor het maken van een pakkende titel.
2 – Maak een goede metadescription
Ook het stukje tekst dat onder de titel staat in de Google-resultaten werkt uitnodigend. Dit wordt ook wel de metadescription of metabeschrijving genoemd. Zorg dat daar een wervende tekst staat met het liefst ook de zoekterm erin waarop men zoekt. Google maakt die zoekterm dan vetgedrukt waardoor hij extra opvalt. Meer tips over het maken van een goede metadescripiton
3 – Zorg voor een prettige layout
Als gebruikers eenmaal op jouw link geklikt hebben, heb je de helft van het werk gedaan. Nu moet je er vooral voor zorgen dat ze niet meteen weer weggaan.
Dat begint met het maken van een prettige layout. Dat wil zeggen: een blog die er op het eerste gezicht aantrekkelijk uit ziet en niet – zoals ik vaak zie – als een onleesbare muur van woorden op je afkomt.
Een prettige layout krijg je onder meer door:
- Korte alinea’s
- Witregels
- Tussenkopjes
- Plaatjes!
4 – Maak een korte, duidelijke inleiding
Lezers willen best graag lange blogs lezen, maar ze willen wel graag snel zien of die blog echt voor hen geschikt is. Zorg daarom dat je een korte inleiding (max 5 zinnen) maakt waarin je dat meteen duidelijk maakt. Het liefst speel te daarin meteen in op het mogelijk probleem waarmee de lezer zit en dat jij dus in jouw blog gaat oplossen. Lees hier meer tips over het maken van een pakkende inleiding.
5 – Maak je site niet te traag
Trage sites waren altijd al irritant, maar sinds we in het smartphone-tijdperk leven kunnen we er helemaal niet meer tegen. En juist veel sites laden traag op een smartphone. Bedenk dat veel gebruikers 2 seconden al als bovengrens hebben gesteld. Is jouw blog dan nog niet verschenen op dat kleine schermpje, dan gaat de vinger naar back-button en ben je deze potentiële lezer kwijt. En daarmee je kans op een goede plek in Google.
6 – Voeg video toe
Een fraaie inhoudelijke manier om lezers langer op je blog te houden, is door video toe te voegen. Als jij in een animatie of een vlog van 2 of 3 minuten aanvullende of ondersteunende informatie biedt, dan zitten je lezers dus zo 2 of 3 minuten langer op jouw blog.
In deze video leg ik de voor- en nadelen uit van vloggen versus bloggen:
Uiteraard moet je video wel waardevol zijn, anders klikken ze die ook na 3 seconden weg.
Dat brengt me meteen op het laatste belangrijke punt:
7 – Schrijf waardevolle blogs
De beste manier om lezers langer vast te houden is door gewoon goede waardevolle blogs te schrijven. Dan zullen mensen doorlezen tot het einde en laat je aan Google zien dat jouw blog dus wel degelijk van waarde is.
Ik kan het niet genoeg benadrukken: de belangrijkste voorwaarde om hoog te komen in Google is door waarde te bieden met je blogs en dus door goede, prettig leesbare blogs te maken. Wil je weten hoe je dat nog meer doet? Ik leer het je in een paar uur.
Mag ik daar dan nog een nummer 8 aan toevoegen, of als aanvulling op nummer 7 (in combinatie met nummer 1) geven? Ja, dat mag ik ;-)
Zorg dat de vlag de lading dekt. Je titel kan heel aantrekkelijk en ‘clickbait’ zijn, maar wanneer de inhoud minder sterk is dan de titel doet vermoeden, haken mensen ook af. Een sterke. prikkelende titel is goed, mits je dan wel levert wat er verwacht wordt.
Hi Nathan, dank voor deze waardevolle aanvulling. Eentje waar ik zelf niet aan gedacht had, omdat ik me gewoon niet kan voorstellen dat mensen een andere titel zetten boven hun stukje. Maar je hebt helemaal gelijk: het gebeurt helaas wel en in de hoop op lekker veel kliks, is de verleiding bij sommige ondernemers groot om het zo te doen. Maar dat levert ‘kliks voor niks’ op die eerder schadelijk zijn dan winst op leveren.
Gelukkig dat Google het op deze manier kan afstraffen.
Kwaliteit wint altijd!
GrortBastiaan