De inhoud van een blog is altijd niet-commercieel. Dat wil zeggen dat de lezer voldoende informatie (of inspiratie) moet kunnen halen uit jouw blog zónder dat hij bij jou een product of dienst hoeft af te nemen. Maar dat betekent natuurlijk niet dat je niks mag aanbieden buiten je blog om. Sterker: met zo’n call-to-action (CTA) bewijs je jouw bezoeker alleen maar een dienst. Ik zal het uitleggen in deze blog (met een bijzondere CTA aan het eind!).
Eerst nog even over die niet-commerciële inhoud. Dat wordt nog weleens vergeten door bloggende ondernemers. Die willen dan zo graag hun product of dienst verkopen dat ze er een complete blog over maken.
Dan krijg je blogs van coaches met ‘3 tips voor minder stress’ waarbij de eerste tip is ‘kom bij mij langs op gesprek’ en de tweede tip ‘schrijf je in voor mijn programma Stress Te Lijf’. En als ze het helemaal bont maken, is de derde tip ‘boek deze maand voor 25% korting’.
Dat is geen blog, dat is een verkoopfolder.
Op zich heb ik niks tegen verkopen. Sterker: ik ben er een groot voorstander van. We zijn namelijk ondernemers en geen hobbyisten. Maar dan wel pas nádat je de lezer hebt geholpen met jouw gratis en niet-commerciële tips.
Dat is het moment om de CTA in te zetten. Oftewel: de call-to-action, waarbij je jouw product of dienst aanbiedt.
Een CTA helpt de lezer
En daar is niks sneaky, sleazy of stiekems aan. Je zegt in feite niets anders dan: als je bovenstaande informatie waardevol vindt, dan ben je misschien ook geïnteresseerd in…
Het krachtige is dat je het verder niet opdringt. De lezer kan ook gewoon alleen jouw blog lezen en daarmee voorlopig geholpen zijn. Prima. Even goede vrienden. Maar er kan er altijd eentje tussen zitten die meer wil en je helpt diegene dan dus extra door hem direct te wijzen op jouw diensten.
Dat is belangrijk om te realiseren: je helpt diegene dus met jouw CTA!
Want stel dat iemand helemaal geïnspireerd raakt over jouw lijst met voordelen van het houden van een stiltewandeling (inclusief dat aansprekende praktijkvoorbeeld van die ene cursist die van haar relatiezorgen afkwam) en ook wel zo’n wandeling wil maken, maar niet alleen.
Of stel dat iemand jouw 7 punten leest hoe je als kleine onderneming je computer simpel kunt beschermen tegen hackers, maar het toch liever niet zelf doet, omdat hij het te druk heeft of geen zin om zelf te rommelen.
Dan zou het toch zonde zijn als je die lezer niet direct wijst op jouw interessante aanbod om hem eventueel te helpen als hij daar behoefte aan heeft?
Bewijs je lezer letterlijk een dienst!
Natuurlijk kan diegene jou ook wel vinden door te gaan zoeken op je site bij contactgegevens of bij het tabje dienstverlening. Maar door de lezer onder de blog direct te wijzen op jouw dienst, maak je het hem een stuk makkelijker. En hij voelt zich veel sneller uitgenodigd om te reageren.
Je bewijst hem letterlijk een dienst.
Zeker als je het direct koppelt aan je product (‘wil je liever dat wij jouw computer beveiligen? Met ons doorlopende Hack-Proof-Pakket is jouw computer altijd up-to-date en kun jij je focussen op waar jij goed in bent. Check ons zomeraanbod.’)
3 tips voor een krachtige CTA
Om je op weg te helpen nog even 3 extra tips voor het maken van een CTA.
1 – Wissel af
Elke keer dezelfde CTA onder je blog gaat niet alleen vervelen, hij zal op den duur ook minder opvallen. Wissel dus een beetje af.
Bedenk daarbij dat je echt niet altijd een product of dienst hoeft aan te prijzen. Iemand extra wijzen op je nieuwsbrief (ehhh…ik bedoel blogmail) is ook een vorm van een call-to-action.
Ook de vraag om een reactie kun je als CTA zien. Hier kun je lezen hoe waardevol reacties onder een blog zijn. Stel dus eens een gerichte vraag als:
- ‘Welke van deze tips spreekt jou het meest aan? Ik ben ook benieuwd waarom.’
- ‘Is een stiltewandeling iets voor jou? Ik hoor graag waar ik je mee kan helpen.’
- ‘Nu jij! Welke van de bovenstaande stappen kun/wil/zal jij vandaag al in praktijk brengen?’
- ‘Heb je nog vragen over deze blog? Stel ze hieronder. Ik lees en beantwoord alles.’
Zelfs het aanbieden van een gratis download kun je zien als een vorm van CTA. Zo kunnen lezers van mijn populaire blog over pakkende titels de checklist downloaden. Je helpt ze zo verder en ondertussen kan ik ze nog eens extra wijzen op mijn diensten als ik ze de checklist toestuur per mail.
2 – Koppel je CTA aan je blog
Het is extra krachtig om je CTA te koppelen aan de blog die erboven staat. Een dienst als een Hack-Proof-Pakket werkt beter onder een blog die ook over dat onderwerp gaat dan onder een blog over de voordelen van zakelijk glasvezel (om maar wat te noemen).
Slimme bloggers draaien het om: als ze een nieuwe dienst hebben, maken ze een blog die past bij die dienst, zodat de CTA naadloos aansluit.
Vergeet alleen niet dat de blog in kwestie wel echt waarde moet bieden en niet slechts een inhoudsloos opstapje is naar jouw CTA. Daar prikken lezers keihard doorheen.
3 – Hou hem up-to-date
Hier ben ik zelf vaak in de fout mee gegaan: dan had ik een CTA gezet onder een paar blogs over een workshop die ik gaf op een bepaalde datum en vergat daarna die datum aan te passen of de CTA weg te halen. Vaak wist ik niet eens meer onder welke blogs ze allemaal stonden.
Dat is natuurlijk een doodzonde, want het maakt jouw blog super-onprofessioneel. En van slechte kwaliteit. Wat weer linksom of rechtsom schadelijk is voor jouw business en voor jouw plek in Google (Google houdt van kwaliteit).
Kijk dus uit met datum-gerelateerde CTA’s. Beter maak je een generieke die niet aan bepaalde dag gekoppeld is. Zorg anders dat je een reminder maakt in je agenda op de dag dat-ie verloopt.
Wat ook goed werkt is door je CTA met een tool als Convertbox te maken. Daar kun je een einddatum instellen, waardoor hij vanzelf verdwijnt als de datum is verlopen. Convertbox is sowieso een geweldige tool om meer leads en sales te genereren. En ze hebben nu een zeer interessante life-time-deal.
Meer waarde = meer kans op actie
Wie wil dat lezers echt tot actie over gaan, zorgt dat de blog boven die CTA ook echt waarde biedt. Alleen dan laat je zien dat jij expert bent en dat het dus verstandig is om met jou in zee te gaan. Bovendien vergroot je er de gunfactor mee. Zoals ik al eens eerder zei: wie goed blogt, wordt veel bezocht en krijgt veel verkocht. (en voor je het weet raken ze aan je verknocht…)
Update: deze blog verscheen voor het eerst op 7 augustus 2018 en is op 16 februari 2024 geactualiseerd met nieuwe informatie over de waarde van een call-to-action in je blog.
Hoi Bastiaan,
Zoals altijd word ik weer enorm geïnspireerd door je blog. En dit keer over een CTA. Ik wil graag overal over bloggen. Dat is niet echt handig en verstandig. Je kunt immers niet alles. Wat een goede eye-opener is (dankzij jouw blog): kan ik geen goede CTA koppelen aan dat wat ik wil bloggen, dan kan ik me de moeite besparen. Toch?
Ik heb nog niet alles op orde, qua cta’s maar het begint te komen.
Bedankt weer! Enne… ik ontvang graag je tutorial.
Groetjes,
Annet
Hi Annet, dank voor je reactie. Het is ook weer niet zo dat je geen CTA kunt plaatsen als je geen directe koppeling kunt maken met je blog. Het liefst maak je die koppeling wel (want extra krachtig) maar als hij er niet is, kun je best een generieke CTA eronder zetten. Het is alleen wel gek als de CTA helemaal niks met het onderwerp te maken heeft. Gewoon even kijken hoe je het logisch maakt voor de lezer. En anders is een vraag om een reactie altijd een mooie variant. Ik heb de tutorial toegevoegd aan je cursus-overzicht in… Lees verder »
Zolang vragen om een reactie ook een CTA is, vind ik het goed. Zelf stoor ik me mateloos aan (soms net niet echt informatieve) blogs van ondernemingen waar elke keer net iets te commercieel onder vermeld wordt dat ze je verder kunnen helpen met dit onderwerp. Oftewel: we geven een klein beetje weg, om je zo als klant binnen te halen.
Het lijkt me meer dan logisch dat ik jou kan helpen met iets waar ik over schrijf. Daar hoef ik toch geen commerciële call-to-action voor op te nemen? :-)
Hi Nathan, Dank voor je reactie. Ik denk dat de kern van jouw ergernis zit in het feit dat sommige bloggende ondernemers ‘een klein beetje weggeven’ en dan een CTA plaatsen. In dat opzicht ben ik het helemaal met je eens, zoals ik ook aan het einde van mijn blog zeg. Het begint met echte waarde geven. Altijd. Ik denk daarentegen dat een CTA dan wel degelijk een toegevoegde waarde kan hebben voor de lezer. Het is zeker waar dat de lezer jou ook wel kan vinden zonder CTA. Maar soms zal hij niet direct weten wat jij te bieden… Lees verder »