Bloggen is simpel. Doodsimpel. Ik roep het al jaren en zie gelukkig ook steeds meer ondernemers die krachtige blogs schrijven. Toch hoor ik ook wel geluiden van ondernemers die moeite hebben om hun kennis op papier (beeldscherm!) te krijgen. Heb jij dat ook? Dan geef ik je nu 3 trucjes die je hierbij helpen.
1 – Leg een onderwerpenlijst aan
Niet weten waar je over moet bloggen, is de voornaamste reden dat mensen niet beginnen. Dan gaan ze achter hun computer zitten en komt er niks. Laat maar zitten, denken ze dan en ze gaan weer snel verder met hun andere werkzaamheden.
Maar als je nog een onderwerp moet bedenken als je gaat beginnen, ben je te laat. Je moet vooraf al weten waar je over gaat bloggen. Dat scheelt enorm veel energie, energie die je nodig hebt om lekker aan jouw blog te werken.
Daarom raad ik aan om vooraf te zorgen dat je een goede onderwerpenlijst aanlegt. Ga daar eerst even flink wat tijd in stoppen, zodat je een mooie basis hebt voor de komende maanden (misschien wel voor de rest van het jaar)
Als je een lijst met onderwerpen hebt, hoef je er alleen nog maar eentje uit te kiezen waar je die dag zin hebt om over te bloggen. Het liefst doe je dat de avond van tevoren, zodat het onderwerp al een beetje in je hoofd kan gaan gisten en je het er de volgende dag zo uitknalt. Je moest eens weten hoe krachtig je onbewuste brein functioneert in je slaap als je hem vooraf wat hints geeft.
Enkele tips om aan onderwerpen te komen:
- Ga na welke kennis jij allemaal in je hoofd hebt (uitlegvideo)
- Vraag aan je klanten waar ze mee zitten (zie video hieronder)
- Google je vakgebied en kijk waarover anderen al geschreven hebben (en maak vervolgens een betere blog!)
- Maak gebruik van Google Suggest of Ubersuggest (uitlegvideo)
Bekijk hier 5 tips om blogonderwerpen te bedenken waar jouw doelgroep op zit te wachten:
Ik bewaar mijn onderwerpen in de todo-app Nozbe die ik ook makkelijk mobiel kan bewerken. Als me onderweg een onderwerp te binnen schiet, dan pak ik mijn smartphone, open de app, klik op spraak en spreek het onderwerp in. Vijf seconden werk en ik weet zeker dat ik het idee nooit meer vergeet.
Maar je kunt ook gewoon je onderwerpen in een Word-document of Excellijst bijhouden. Of in een andere applicatie als Evernote. Net wat je zelf prettigst vindt. Hang voor mijn part een papier naast je computer. Als je maar een lijst aanlegt.
2 – Bepaal vooraf je doel
Tijdens mijn workshops vraag ik de cursisten vaak om een stukje tekst te maken aan de hand van een concrete vraag over hun business. Binnen 5 minuten pennen de meesten zo een half A4’tje (of langer) vol. Het blijkt dat mensen wel degelijk in staat zijn om snel en effectief te schrijven als ze weten wat ze willen vertellen.
Daarom helpt het om naast een goed onderwerp ook vooraf voor ogen te hebben wat het doel is van je blog.
Dat voorkomt ook dat je over van alles en nog wat gaat bloggen en de lezer de draad kwijtraakt.
Bij een doel gaat het er vaak om dat je wilt dat de lezer achteraf iets weet, begrijpt of gaat doen. Doelen kunnen bijvoorbeeld zijn:
- Ik wil dat de lezer weet welke blogvormen er zijn
- Ik wil dat de lezer begrijpt hoe je een pakkende titel maakt
- Ik wil dat de lezer door heeft welke 3 stappen hij minimaal moet zetten om te stoppen met roken
Als je je vooraf zo’n doel opschrijft, hoef je er alleen nog maar voor te zorgen dat jouw blog dit doel bereikt. Je geeft zo richting aan jouw blog. Het krijgt een handvat.
En je kunt zo ook achteraf testen of je doel bereikt is met de blog die je geschreven hebt. Heb je inderdaad die 3 stappen om te stoppen uitgelegd? Zijn ze duidelijk? Kan de onwetende roker daarmee aan de slag? Heb je hem (naar jouw oordeel) voldoende informatie gegeven en overtuigd met jouw blog?
3 – Stel vragen namens je lezer
Als je je onderwerpen en je doel hebt, is het slim om na te gaan welke vragen jouw lezer mogelijk over dit onderwerp heeft. Wat zou hij willen weten? Of denk voor hem: wat is nodig om te weten?
Als ik bijvoorbeeld een blog maak over het belang van plaatjes in een blog (waarbij mijn doel is: ik wil dat de lezer weet waarom plaatjes in een blog belangrijk zijn) dan helpt het om voor ik begin een paar vragen te stellen namens de lezer (die hij ongetwijfeld wil weten):
- Waarom zijn plaatjes belangrijk?
- Hoeveel plaatjes zijn nodig in een blog?
- Geldt er ook een maximum?
- Hoe kom ik aan leuke originele (rechtenvrije) plaatjes?
- Maken plaatjes mijn blog niet te traag?
- Welke afmetingen moet ik gebruiken?
- Hoe verklein ik de plaatjes zodat ze niet te zwaar worden?
Het mooie van jezelf vragen stellen is dat je brein vanzelf het antwoord begint te formuleren. Als expert weet jij immers het antwoord, dus die lepel je zo op. Serieus: dat is een makkie. Je hoeft ze nu alleen nog maar op te schrijven. Maar zoals ik al eerder zei: dat is minder moeilijk als je weet wát je wilt schrijven. En dat weet je nu.
Je hebt nu ook meteen de structuur van je blog, want als je de vragen stapsgewijs beantwoordt in een of twee alinea’s per vraag ontstaat er vanzelf een logische opbouw van je blog. En door de vragen om te draaien naar een stellende bewering heb je meteen tussenkopjes. In plaats van de vraag ‘hoeveel plaatjes zijn nodig in een blog’ zet je nu als kopje boven die alinea ‘Zorg voor minimaal één plaatje’
Handig? Ik hoop dat deze 3 trucs jou helpen om sneller en makkelijker te bloggen. Liever mijn persoonlijke hulp nodig? Check dan deze onderstaande mega-actie:
[text-blocks id=”19138″]