Zoek je geschikte onderwerpen voor je blog? En wil je weten hoe vaak er op die onderwerpen gezocht wordt in Google? Dan heb ik de ideale tool voor je. En hij is nog gratis ook. Ik leg het uit in deel 4 van de serie Bloggen op Bali:
(transcriptie onder de video)
Transcriptie
Hi welkom bij een nieuwe aflevering van Bloggen op Bali waarin ik je een nieuwe tool ga laten zien waarmee je handig onderwerpen kunt bedenken voor je blogs. En die tool heeft ook nog een andere leuke verrassing in petto.
De tool waar ik het over heb, is een oude bekende, maar hij is in een compleet nieuw jasje gestoken. Het gaat namelijk om Ubersuggest. Ik noemde die tool al eerder in mijn video’s op Bali, maar hij is dus compleet verbeterd.
Kun je nagaan hoe snel technische ontwikkelingen soms gaan – of hoe lang ik hier al zit.
Tot voor kort kon je die tool gebruiken om alle suggesties van Google op een zoekvraag onder elkaar te zien.
Dan voerde je coachingsgesprek in, en dan gaf Ubersuggest alle zoekvragen die ooit op Google zijn gesteld met dat woord erin, handig onder elkaar. In een klap en overzichtelijk op alfabetische volgorde.

Handig om onderwerpideeën te krijgen, want vragen die mensen aan Google stellen, kunnen goede onderwerpen zijn voor een blog.
Er was altijd een klein nadeeltje: je wist niet hoe vaak er op die zoekwoorden gezocht werd.
Dat is nu voorbij.
Want marketing-ondernemer Neil Patel kocht vorig jaar Ubersuggest op en heeft er in de tussentijd met zijn team aan lopen sleutelen en sinds deze maand is er een hele nieuwe versie op de markt die nog steeds de suggesties van Google geeft, maar nu ook het zoekvolume dat Ubersuggest haalt uit zoekwoordplanner van Google.
Dan kun je dus nu ook zien hoe vaak er gemiddeld op een bepaald woord gezocht wordt.
En dat is weer extra interessant, want die data waren we een tijdje kwijt. Google gaf die data niet meer automatisch prijs en als je het wilde achterhalen, moest je altijd geld betalen aan verschillende tools.
Maar Ubersuggest is gewoon gratis.
Nou, hoe ziet dat er nu uit.
Je kunt nog steeds gaan naar de oude URL Ubersuggest.io, maar dan zie je al dat je wordt doorverwezen naar de site van Neil Patel – een buitengewoon goede marketeer overigens waar ik veel van geleerd heb. Onder meer via zijn online Marketing-programma dat ik ooit gevolgd heb.
Vul nu een woord in dat met jouw vakgebied te maken heeft en je vindt meteen een hoop suggesties die hiermee te maken hebben.
Stel je bent slaapcoach en je helpt mensen van hu slaapproblemen af te komen. Waar zoeken mensen dan op, dat wil je weten?
Voer bijvoorbeeld de term in ‘slapen problemen’ en kijk wat Ubersuggest geeft…. (zie de video voor een demonstratie)
Je ziet nu een hele lijst met vragen en dus mogelijke onderwerpen. Plus het aantal keren dat er letterlijk gezocht wordt op die termen.
Heel tof dat zoekvolume, want op Google zelf vind je nog steeds alleen de bandbreedtes.
Ubersuggest is dus een mooie tool om:
1 – Onderwerpen te bedenken
2 – Maar vooral om te kijken wat geschikte zoektermen zijn
Dat is weer handig als je hoog wilt scoren in Google.
Wil je overigens meer weten over scoren in Google, kijk dan nog even naar mijn gratis online training waarin ik je laat zien hoe je door Google 10 x meer bezoekers kunt krijgen voor je website het komend jaar. Het kan echt, ik laat het zien. De training is nog tot het einde van de week terug te kijken via blogkracht.nl/10x
Ubersuggest komt daar niet in voor, maar wel een hele hoop andere strategische tips die mij geholpen hebben om 10x meer bezoekers te krijgen. Ik laat het zien en leg uit hoe jij dat ook kunt bereiken.
Beste Bastiaan,
Dank voor deze tip. Ga ik zeker gebruiken om relevante en waardevolle content te maken voor mijn doelgroep (ingenieurs). In het verleden heb ik een vergelijkbare site gebruikt: https://answerthepublic.com/
Ook interessant om na te gaan welke vragen er zijn op bepaalde onderwerpen.
Veel plezier nog op Bali en groeten uit Rotterdam.
Freek
Hi Freek, dank voor je reactie. Answerthepublic is ook zeker een hele handige tool, omdat die de zoektermen combineert met vraagwoorden en voorzetsels (o.a.). Levert daarom vaak interessante zoekvragen van gebruikers op. Ik noem die tool ook in mijn online training om 10 x meer bezoekers te krijgen in 2018: https://www.blogkracht.nl/10x Nadeel is natuurlijk dat de zoekvolumes er niet bij staan en dat je bij veel zoektermen niet zoveel suggesties krijgt. Het leuke van de nieuwe Ubersuggest is dat deze twee problemen ondervangen zijn. Maar een hoeft ander niet tui te sluiten. Ik gebruik ze meestal allebei als ik onderwerpen… Lees verder »