Ondernemers denken vaak dat ze te weinig onderwerpen hebben om over te bloggen. Maar daarmee gaan ze voorbij aan hun eigen schat aan kennis. Die is te waardevol om voor jezelf te houden en biedt een prachtige bron aan blogideeën. Alleen moet je die kennis nog even zien aan te boren. Ik geef je in deze video 4 praktische stappen om jouw kennis om te zetten in krachtige blogs.
Transcript
Hi en welkom bij deel 2 van de serie Bloggen op Bali waarin ik tips geef om ook jouw blog tot een succes te maken.
Dit keer wil ik het hebben over hoe jij jouw enorme schat aan kennis om kunt zetten in krachtige blogs.
Ik geef je 4 simpele stappen, waarvan de laatste echt een cadeautje is. Ik film dit nu tijdens de kerst, dus ik ben in een gulle bui. Kijk de video daarom helemaal uit! Yes. Let’s go.
Zoals je wellicht weet staat hier op Bali een vulkaan die momenteel loopt te trappelen om uit te barsten. Hij heeft zich al enkele decennia gedeisd gehouden, maar kan nu niet wachten om alles eruit te gooien wat hij in zich heeft.
En dat doet me denken aan hoe ik mezelf heel lang voelde.
Ik schreef al jaren blogs voor bedrijven en wist inmiddels hoe je een blog moest maken die veel lezers trekt en hoog scoort in Google.
En heel vaak kwam ik dan andere blogs tegen op internet waarvan ik dan dacht: hmm… best aardig, maar er mist nog wat. Als ik diegene nu een paar tips geef, weet ik zeker dat die blog nog veel leeswaardiger wordt of echt hoog kan scoren in Google.
Ik voelde dat ik de afgelopen 15 jaar veel kennis opgebouwd had als tekstschrijver en blogger en voelde dat die kennis waardevol kon zijn voor anderen.
Alleen deed ik er niks mee.
Misschien herken je dat ook wel van jezelf. Dat je als ondernemer denkt: ik heb zoveel te geven aan de wereld. Ik heb zoveel kennis, expertise waarmee ik mensen kan helpen.
Alleen doe je er weinig mee. Ja, als een klant zich meldt. Maar dan geef je het alleen aan die klant. Maar de rest van de wereld? Kent die jou eigenlijk wel? Weet die wat voor een kennis er in jou schuilt?
Ik voelde me als een vulkaan vol lava, brandend van verlangen om tot uitbarsting te komen. Maar bleef lang opgekropt zitten in mijn eigen gedachtewereld. Het vuur bleef binnenin me.
Totdat ik in 2016 mijn krater wagenwijd openzette en al mijn kennis ging spuwen en delen in mijn eigen blogs.
Blogs over bloggen dus en over scoren in Google.
Wat een ontlading! Wat een heerlijk gevoel. Kennisdelen voelt zo machtig zo bevrijdend.
Want niet alleen kon ik kwijt wat ik wilde zeggen, ik kreeg vervolgens feedback van ondernemers die mijn blogs lazen en zeiden er veel van te leren.
Vervolgens kreeg ik mensen die zich inschreven voor mijn trainingen. Of die een persoonlijk coachingstraject wilde volgen.
En mijn eigen blogs kwamen ook hoog in Google, waardoor nog meer mensen mij vonden en zich weer aanmeldden voor mijn nieuwsbrieven.
Ik voelde me gehoord.
En er gebeurde nog iets moois. Iets wat ik niet had zien aankomen. Mijn eigen kennis ging verder groeien.
Want terwijl ik ging bloggen, kwam ik op nieuwe inzichten en vraagstukken die ik verder ging uitzoeken, waardoor ik nog beter werd in mijn eigen vakgebied en scherper in het onder woorden brengen ervan.
Dat wens ik jou ook toe.
Als jij een gepassioneerde ondernemer bent, met veel kennis, die anderen verder wil helpen, dan raad ik je aan die kennis te delen.
Je helpt anderen en jezelf. Omdat je nu beter wordt in je vakgebied en vooral gehoord wordt.
Want hoe moeten mensen weten wat jij kunt, als je het ze niet vertelt?
Maar waar begin je? Hoe begin je. Ik geef je daarom 4 stappen die je nu meteen kunt starten en die je enorm op weg helpen om van 2018 jouw blogjaar te maken. Met het cadeautje in de laatst stap.
1 – Kennis aanboren
Ondernemers denken vaak dat ze niks te melden hebben. Dat is echt onzin. Als jij een serieuze ondernemer bent – en dat ben je, want anders keek je deze video niet – dan barst jij van de ideeën. Want jij barst van de kennis die je kunt delen.
Dat realiseren mensen zich vaak niet. Dat ze barsten van kennis en expertise.
Een goede eerste stap is om die kennis aan te boren, te downloaden. Haal die kennis uit je kop en maak hem zichtbaar en tastbaar.
De beste manier is om gewoon een papier en een pen te pakken en op te schrijven welke kennis jij allemaal hebt over je vakgebied. Wat weet jij allemaal wel niet.
De truc is om te beginnen met schrijven en niet te stoppen tot je bij de 20 onderwerpen bent. Ik weet zeker dat je daar komt als je eenmaal begint en niet stopt.
Het is echt niet moeilijk.
Stel je bent masseur. Dan weet je bijvoorbeeld:
– Waarom een massage gezond is
– Hoe vaak je moet masseren om effect te hebben
– Of hoe vaak je maximaal mag masseren per week
– Hoe lang een effectieve massage in beslag neemt
– Welke kwalen kun je verhelpen met massage
– Wat een goede massage bij migraine is
– Of je moet masseren met olie of zonder olie
– Zo ja, welke olie is geschikt?
– Mag je masseren bij zwangerschap?
Om maar wat te noemen wat mij zo te binnen schiet, En ik ben geeneens expert.
Ik weet zeker dat jij dat over jouw vakgebied ook kunt. Of je nu coach bent, trainer, fotograaf, therapeut, financieel expert, jurist.
Handig hulpmiddel is door te beginnen met het noemen van de voordelen van jouw vakgebied. Die weet je altijd wel.
Denk vervolgens ook aan klanten die je recent geholpen hebt. Waarmee hielp je ze, welke kennis kwam daarbij van pas. Dat brengt je ook vaak op een hoop ideeën.
– Ik hielp laatst een ondernemer meer focus te krijgen voor zijn blogs – bam, kennisidee
– Ik hielp onlangs een ondernemer meer structuur te krijgen in zijn blogs – bam weer een idee
– Ik bedacht een geschikt zoekwoord voor iemand zodat zijn blog nu op pagina 1 staat – hoppetee
– Ik vertelde hem vervolgens over welke tools er zijn om je positie in Google te meten
Zo gaat het hard toch?
Schrijf alles op wat in je opkomt.
2 – Google je onderwerpen
Heb je de lijst gemaakt, kies er dan 5 waar je het meest enthousiast over bent. Waar je meest gepassioneerd over bent. Waarover je niet kunt wachten om iets over te zeggen.
En voer die onderwerpen eens een voor een in in Google.
Voer bijvoorbeeld in: massage bij migraine.
Kijk wat dat oplevert. Je zult zien dat er ongetwijfeld al andere blogs over geschreven zijn.
Is dat erg? Nee, want dan is er blijkbaar vraag naar die onderwerpen. Dus dat is goed.
Maar betekent dit dat jouw mening niet meer verteld mag worden? Omdat er al blogs over zijn? Natuurlijk niet. Jouw mening, jouw kijk op de zaak is ongetwijfeld anders dan die van de andere ondernemers. Jij hebt een andere visie, andere klanten, andere ervaring.
Dus jouw verhaal is. minstens o waardevol. Misschien wel waardevoller. Daar kom je achter jn de volgende stap.
3- Lees de andere blogs
En wat vervolgens helpt is door een paar van die blogs te lezen. Dat werkt verhelderend.
Als ik dat doe, dan denk ik heel vaak: prima blog, maar ik mis wel het een en ander. Ik zou toch echt nog even dat stuk benadrukken. En dat ene punt weglaten. En ik weet nog wel drie voorbeelden.
Mijn vulkaan gaat dan vanzelf borrelen om een betere blog te maken. Dat gaat automatisch. Heb jij ongetwijfeld ook als gepassioneerde ondernemer.
En als ik weet dat een aantal van die aardige, maar niet super-duper blogs hoog scoren in Google, man dan kan ik daar wel overheen. Als ik even extra mijn best doe.
Want soms zijn die blogs haastig geschreven. Dat zie je gewoon. Door iemand die denkt dat je vaak moet bloggen en die dus veel blogs afraffelt.
Met iets meer aandacht, doe jij het beter.
Kom ik op het laatste punt:
4 – Schrijf een betere blog (en… )
Ik kan je nu als tip geven om een betere blog te maken en ik weet zeker dat je dat kunt.
Maar ik weet ook dat de kans heel groot is dat je dat niet doet, omdat je bang bent dat het niet goed genoeg is.
Dat weet ik van veel ondernemers.
Twijfel en onzekerheid zijn de grootste hobbels die ondernemers weerhouden om te bloggen.
Ech nergens voor nodig!
Je hebt net blogs gelezen waarvan je weet dat jij dat ook kunt. En beter zelfs.
Aan de slag dus.
Maar om je extra te helpen en je over die evt. onzekerheid te helpen, bied ik je een hulpmiddel. Een reddingsboei.
Twijfel je of je blog goed genoeg is? Stuur hem dan naar mij voordat je hem online gooit.
Ik lees hem en geef je positieve feedback. Hoe klinkt dat!
Ik ga je niet afbranden of zeggen wat niet goed is. Ik ga alleen zeggen waar je dingen kunt aanscherpen. Want ik weet zeker dat de basis gewoon goed is.
Normaal vraag ik veel geld voor persoonlijke feedback op een blog. Maar als ik jou daarmee over die eerste drempel heen kan helpen, dan doe ik dat graag voor dez keer gratis!
Dus kom maar op met die blogs.
Maar waar ik ook benieuwd naar ben is de lijst met kennisideeën die je hebt. Deel jouw top-5 hieronder in de comments en vertel kort wie je bent en wat je doet. Ook als je nog geen blog maakt. Zo kunnen we van elkaar leren en elkaar leren kennen.
Dus laat die vulkaan in je tot uitbarsting komen en deel je kennis en je blogs.
Ik kijk ernaar uit!