Zakelijk bloggen doe je om … zakelijke redenen. Oftewel om meer mensen uit je doelgroep te bereiken. Zodat die jou gaan waarderen, zodat ze klant worden en zodat ze dus iets van je afnemen. Maar hoe zorg je ervoor dat lezers ook echt betalende klanten worden? Ik geef je 5 voorwaarden.
1 – Waarde
Ik heb het al honderd keer gezegd en blijf het zeggen: wie waardering wil krijgen voor zijn blog moet waarde bieden. Alleen dan zijn mensen geïnteresseerd om jouw blogs te lezen en alleen dan zullen ze jou als expert gaan zien en daarmee als de eerste persoon om naar toe te gaan als ze die specifieke dienst of dat bepaalde product nodig hebben. Waarde, waarde, waarde, de rest is bijzaak.
Toch nog even 4 belangrijke bijzaken dan:
2 – Call to action
Een blog maken alleen is vaak onvoldoende. Het is belangrijk om waarde gratis weg te geven, maar je wilt ook dat mensen klant kunnen worden als ze die waarde op waarde schatten en graag meer van jou willen leren, ervaren, meemaken, kopen. Je helpt ze daarmee door dat heel concreet onder jouw blog aan te bieden in een call to action (of soms subtiel verwerkt in de tekst, zoals linkje hiervoor).
Daar is niks stiekems en verkoperigs aan. Dat is gewoon het helpen van je lezer die meer wil. En voor jou is dit het verschil tussen een hobby en een business. Bedenk: als je eerst veel gratis waarde biedt, zal niemand jou als een gladde gluiperige salesboer zien. Kopen ze niet, even goede vrienden.
3 – Promotie
Als je wilt dat mensen jouw waardevolle blog en jouw behulpzame call-to-action zien, dan moet je natuurlijk wel lezers krijgen. Deel je blog dus op alle mogelijke manieren. Omarm social media, vergeet forums niet, denk ook eens aan het reageren onder andere blogs en zet je netwerk in om je blogs verder te delen.
Hoe meer mensen met jouw blogs in aanraking komen, hoe eerder het balletjes de goede kant op gaat rollen. Geloof me: toen ik actiever werd op social media (en het kan nog actiever) zag ik enorme verandering in mijn verkopen.
4 – Nieuwsbrief
Leg alsjeblieft een bestand aan van mailadressen. Ik weet dat je denkt dat niemand op nieuwsbrieven zit te wachten en dat je ze zelf ook niet leest. Maar dat is omdat veel nieuwsbrieven stom zijn, te vaak worden verstuurd, maar bovenal geen waarde bieden.
Als jij waardevolle blogs schrijft en die deelt in een mailtje, dan is er niemand die dat erg vindt (ok, die ene mopperkont per maand, maar die ben je toch liever kwijt dan rijk).
Een nieuwsbrief zorgt voor een warme band met jouw doelgroep. Ze gaan je steeds meer waarderen (als je waarde blijft bieden) en dan komt die sales vanzelf wel. De meeste verkopen van mijn online cursus kwamen van mijn nieuwsbriefabonnees!
5 – Google
En dan heb je nog mijn allergrootste vriend: Google. Zonder deze zoekmachine zou ik maar een kwakkelende business hebben gehad. Het mooie van Google is namelijk dat ik hierdoor elke dag nieuwe mensen bereik. Mensen die Blogkracht nog niet kenden, totdat ze een van mijn topblogs in Google tegenkwamen.
Sommige van deze bezoekers kopen meteen via mijn call-to-action, maar dat is niet de grootste groep en ook niet wat ik verwacht. Ze moeten je eerst wat beter leren kennen. Wat veel beter werkt is dat ze zich eerst op jouw nieuwsbrief abonneren (zet daarom op elke blog een aanmeldformulier!!) zodat ze vaker zien dat je wat waardevols te bieden hebt. En dan kopen ze soms na een half jaar alsnog bij jou. Van passanten naar klanten!
Dit kost geen geld
Dit is wat ik doe en dit is wat voor mij werkt. En dit kost geen advertentiegeld. Alleen een beetje tijd. Maar als je baalt dat je te weinig klanten hebt dan heb je per definitie tijd over. Dus aan de slag met die waardevolle blogs, zorg dat je weet hoe je ze hoog in Google krijgt en deel, deel, deel!
O, en vergeet die call-to-action niet. Nu we het daar toch over hebben… zie volgende interessante aanbieding :-)
Leer winstgevende blogs maken
Wil je leren hoe je superkrachtige blogs schrijft die wel duizenden bezoekers per maand kunnen trekken? Blogs waar mensen niet alleen op klikken, maar die ook echt gelezen worden. Ik leer het je in mijn online cursus Bloggen als een BaasMeer informatie
"Ik ben nog niet eens halverwege, maar ik heb al een heleboel geleerd." (Annet)
"Ik krijg zoveel ideeën, waarom heb ik die niet zelf eerder bedacht?" (Ellen)
"Zit echt supervol tips, helder uitgelegd en toegankelijk." (Ivan)
"Ik bekijk iedere video met plezier en iedere keer leer ik weer iets bij." (Leo)