Boek jij weleens een hotelkamer zonder eerst een review te lezen? Dikke kans van niet. Als je tenminste handelt zoals het merendeel van de consumenten. De meeste mensen kopen namelijk pas iets online nadat ze eerst de reviews hebben gelezen.
De redenering is simpel: als meerdere mensen zeggen dat iets goed is, dan zal het wel goed zijn.
Social proof heet dat (of ook wel sociale bewijskracht) en het is al zo oud als marketing zelf. Cialdini beschreef het al in zijn boek Invloed uit 1984.
Als ondernemer is het daarom verstandig om zoveel mogelijk vormen van social proof te verzamelen. Omdat je daarmee geloofwaardiger wordt – ook voor mensen die jou nog amper kennen. En daarmee meer zult verkopen. Social proof creëren kan op meerdere manieren.
1 – Social proof en reviews
Reviews zijn een mooie manier om sociale bewijskracht te krijgen. Omdat mensen letterlijk een product of dienst aanprijzen. Uit zichzelf.
Je begrijpt dat ik dan ook erg blij ben met de waslijst van reviews die ik kreeg voor mijn Masterclass Bovenaan in Google in 3 Stappen.
Iemand schreef:
“Superduidelijke workshop waarin je stap voor stap wordt meegenomen in de mogelijkheden om krachtige, goed scorende blogs te schrijven.”
En een ander schreef:
“Ik heb enorm veel geleerd tijdens de workshop ‘Bovenaan in Google in 3 Stappen’. Geen droge stof, maar bruikbare materie op een leuke, interactieve manier gegeven en aangepast aan de topics waarover wij bloggen. Naar mijn mening een echte aanrader, bedankt Bastiaan!”
Leuk toch? :) Als iemand nu zoekt naar een geschikte Google-cursus is de kans veel groter dat hij voor mijn workshop kiest.
2 – Social proof en reacties
Social proof kun je ook krijgen door het stimuleren van reacties onder je blog. Als mensen jouw blog lezen en zien dat ze niet de enigen zijn, dan sterkt ze dat in hun overtuiging dat ze iets waardevols lezen.
Jouw blog wordt zo ook geloofwaardiger en zal aandachtiger gelezen worden.
En mocht je een call-to-action onder je blog hebben (en een slimme blogger doet dat) dan is de kans op conversie daardoor ook weer groter.
Reacties onder je blog zijn om meerdere redenen goed, want je gaat zo echt de interactie met je doelgroep, krijgt inzicht in de uitdagingen waar ze mee zitten (zodat jij ze meteen kunt helpen én weer nieuwe blogideeën krijgt) en krijgt zelf wellicht meer business-ideeën.
Bovendien helpen reacties je voor een betere positie in Google. Over Google gesproken…
3 – Social proof en Google
Bijkomend voordeel is dat Google ook in social proof gelooft. Hoe meer mensen jouw blog lezen, delen of erop reageren, hoe waardevoller jouw blog blijkbaar is, redeneert Google.
En Google beloont waardevolle blogs.
Dan is de cirkel helemaal rond. Want een hoge positie in Google zorg op zichzelf ook weer voor een enorm krachtige social proof.
Ga maar na: als die wereldwijde populaire zoekmachine namelijk JOUW BLOG bovenaan zet. Boven al die andere blogs. Wow, dan zal die blog wel goed zijn.
Zo denken veel mensen – en vaak ook terecht. Ze gaan jou nu eerder als expert zien én op jouw blog klikken. Met alle positieve gevolgen van dien. Dit haar werd ik nog benaderd door een journalist van het FD omdat ze een blogexpert zocht voor een artikel. Ze zei letterlijk: “Ik kwam jou steeds tegen in Google, dus ik dacht: dan zal hij er wel veel verstand van hebben.”
Zo mooi werkt de social proof van Google dus.
Op zoek naar social proof
Ga dus op zoek naar zoveel mogelijk vormen van social proof. Begin eenvoudig door reacties te stimuleren. Vraag daarnaast om reviews aan klanten die je hebt geholpen. En natuurlijk: probeer er alles aan te doen om die blogs hoog in Google te krijgen. (Het is echt niet zo moeilijk, ik leer het je in 3 interactieve ochtenden – live en online.)
Welke vormen gebruik jij al (of andere)? Of welke ben je van plan te gaan inzetten? Ik lees ze graag in de comments. Als dank stuur ik je een video over het maken van een krachtige call-to-action.
Nog voordat er sprake was van Google reviews en trustpilot had ik in het menu van mijn website al gewoon een ‘ouderwets’ gastenboek. Hiervan werd en wordt nog altijd door mijn klanten gebruik gemaakt. Op mijn website is dit ook altijd een belangrijk onderdeel geweest om vertrouwen te wekken. Als mensen mij bellen refereren ze ook vaak aan deze gastenboek reacties. Sommige van deze berichten werden zelfs geïndexeerd door Google en vond/vind ik terug in de zoekresultaten. Sinds kort heb ik ook een plug-in van Google reviews op mijn website. Hierdoor verschijnen altijd de laatste 4 reviews op de pagina’s.… Lees verder »
Hi Janek, dank voor je leuke reactie. Tja, een gastenboek, wie kent ze nog! Leuk om te lezen dat je daar nog steeds bellers van krijgt. Zo zie je maar: het hoeft niet allemaal nieuw, als het maar vertrouwen geeft.
Dank je wel voor dit artikel. Er is voor mij dus weer wat werk aan de winkel wat dit betreft. Zeker wat betreft het motiveren op te reageren op mijn artikelen. Ik vind reviews altijd wat lastig. Ik ben counsellor/ psychosociaal therapeut. Mensen zullen, hoe tevreden zij ook zijn, niet snel met naam en toenaam een review plaatsen (eigenlijk nooit). Dat vind ik ook begrijpelijk. Het enige wat ik doe is soms een anonieme review plaatsen op mijn site van ex-cliënten. Dit kunnen zij niet spontaan doen. Ik weet alleen niet hoe geloofwaardig dit is. Dat is wat ik mij… Lees verder »
Hi Roos, dank voor je reactie. Volkomen begrijpelijk inderdaad dat de klanten/clienten van jou niet met naam een review kunnen plaatsen. Maar daarom denk ik dat een anonieme review in jouw geval niet per se ongeloofwaardig is. Omdat iedereen wel snapt dat er geen naam bij staat. Beter dat dan niks.
En als het allemaal reviews zijn zonder naam, dan vind ik het niet eens echt storend. Ik deed het (om een andere reden) hier ook zonder naam: https://www.blogkracht.nl/bloggen-als-een-baas-videocursus
Ongeloofwaardig?
Hoe kan je ervoor zorgen dat je lezers een reactie geven? Want veel van mijn bezoekers doen dat niet
Hi Alan, lees deze blog over reacties: https://www.blogkracht.nl/waarom-reacties-zo-waardevol-zijn/
Daar staan al wat tips in. En als je vervolgens daar reageert, stuur ik je video met 10 manieren om meer reacties te krijgen.