Is dat niet wat vaak: elke week een mail sturen naar je doelgroep? Ik krijg dat regelmatig te horen. Toch is het een welbewuste keuze waarom ik het zo doe. Ik geef je 7 redenen.
1 – Ik wil mijn doelgroep helpen
Vooropgesteld: mijn blogmails zijn geen verkoopmailtjes. Er staat weleens een aanbieding onderaan, maar de basis is altijd een tip.
Dat maakt het dat het in mijn ogen altijd waardevol is voor de lezer. En dat is ook de reden dat ik het geen nieuwsbrief noem, maar een blogtip.
En dat werkt.
Als ik aan ondernemers vraag:
- Wie wil er elke week een nieuwsbrief ontvangen? Dan zegt iedereen NEEE
Maar als ik vraag:
- Wie wil er elke week een gratis blogtip per mail die hij meteen in de praktijk kan toepassen? Dan roept iedereen JAAAA.
En aangezien ik mijn doelgroep graag wil helpen, heb ik besloten dat elke week te doen. Dan kan ik net even wat meer impact maken dan met een maandelijkse mail.
2 – Ik blijf top-of-mind
Natuurlijk zal niet elke ontvanger altijd tijd of zin hebben om mijn blogtip te lezen en soms zal het onderwerp hem of haar ook minder aanspreken. Dat geeft niet. Ik weet dat ongeveer de helft hem opent en dat vervolgens daarvan een derde doorklikt op de link in de mail. (soms zelfs de helft)
Dat lijken misschien lage aantallen, maar de percentages liggen ver boven het marktgemiddelde en met een flink e-mailbestand, krijg je toch een leuk bereik.
Maar belangrijker is dat ik voor de hele groep van lezers altijd top-of-mind blijf.
Ook als ze mijn mail een keer niet openen (want ‘druk-druk-druk’ of ‘komt later wel’) dan zien ze toch weer even een tip van Blogkracht voorbijkomen. Of in elk geval dus de titel. Mochten ze ooit van plan zijn serieus werk te willen maken van bloggen en mijn superpersoonlijke dagcursus willen volgen (nu met fraaie kortingsprijs) dan zullen ze toch sneller geneigd zijn om eerst even bij mijn aanbod te kijken, voordat ze zich gaan richten op andere aanbieders.
Je hebt als regelmatige mailer van waardevolle tips gewoon altijd een streepje voor.
3 – Ik bereik makkelijk veel mensen
Met een blogmail bereik je in een klap heel veel mensen. Afhankelijk van de potentie van je doelgroep (misschien heb jij een superkleine niche) kun je zo met één druk op de knop een mail sturen naar duizenden mensen.
Als daar 10% van doorklikt (dat aantal haal je altijd als je waardevolle blogs maakt) dan tikt dat toch lekker aan in je statistieken.
En als je dat dan elke week doet helemaal. Dan kun je de doorklik x 4 doen om je maandelijkse bezoekersaantallen een flinke boost te geven.
Dus wie graag duizend bezoekers extra per maand wil: leg een mailbestand aan, geef waarde en doe het frequent. Je bent er zo.
4 – Het houdt mij scherp
Door wekelijks een tip te geven, dwing ik mezelf over mijn vakgebied na te denken.
Zelfs al maak ik niet wekelijks een nieuwe blog, ik moet wel nadenken of ik nog waardevolle tips heb in oude blogs. Die ik dan vaak meteen weer even update zodat ook mijn blogvoorraad scherp, actueel en waardevol blijft (Google loves that!).
Wekelijks mailen houdt mij gewoon extra scherp op mijn business.
5 – Ik kan mijn diensten vaker onder de aandacht brengen
Zoals gezegd bevat mijn blogmail altijd een tip. Waarde moet wat mij betreft altijd de basis zijn van de relatie met jouw doelgroep/klanten. De tijd van interuptiemarketing en kale sales ligt gelukkig achter ons en werkt ook gewoon niet meer anno 2019.
Maar dat betekent niet dat ik niet mijn doelgroep af en toe kan wijzen op een leuke nieuwe dienst die ik heb, of een nieuw webinar of een kortingsactie.
Juist door het ná een tip te zetten, komt het krachtiger over.
De lezer kan met de tip zelf aan de slag, maar zal soms ook graag meer willen. Ik vind dat ik hem dan eerder een dienst bewijs door mijn product erbij te zetten dan dat ik iets opdring.
Meestal zet ik zo’n call-to-action ook niet in de mail zelf, maar pas onderaan de blog. Dan zien alleen de lezers het die toch al in het onderwerp geïnteresseerd waren. Degenen die doorklikten.
Alleen een aankondiging van een webinar zet ik weleens in de mail zelf. Maar een webinar is ook geen product of dienst, maar gewoon nóg meer gratis tips.
Door elke week een tip te geven, heb ik veel meer opties om mijn diensten onder de aandacht te brengen.
6 – Ik weet beter wie mijn grootste fans zijn (en kan ze belonen)
Aan het klikgedrag van de mails kan ik zien wie mijn grootste fans zijn. Wie de meeste interesse heeft in tips over bloggen. En als ik vaak een mail stuur, kan ik dat beter checken.
Let wel: ik volg je niet persoonlijk, maar kijk wel naar de groepen die het meest klikken (geanonimiseerd dus).
Zo kan ik bijvoorbeeld een mail sturen naar de top 10% van de mensen die op mijn eerdere mails geklikt heeft. Ik weet dat dat betrokken lezers zijn en kan ze zelfs belonen voor hun gedrag.
Zo stuur ik binnenkort een leuke aanbieding naar mijn groep trouwe lezers. Dus als jij een fanatieke lezer bent van mijn tips, dan kun je er weer eentje verwachten. (hij is deze keer echt tof)
7 – Ik zie snel wie geen interesse heeft
Maar ik kan ook zien wie nooit mijn mails lezen. Nu vind ik het niet erg als mensen weleens een mailtje (of twee overslaan) maar als mensen NOOIT mijn mails lezen dan kan ik ze maar beter uit mijn bestand halen.
Dat is ook beter voor de kans dat andere mijn mail wel ontvangen. Mailsystemen checken namelijk de responsgraad en als die erg laag is, dan kan jouw mail eerder als spam worden aangemerkt. En dat wil ik niet.
Ik wil niet dat mensen die zich ooit per abuis hebben ingeschreven – en nooit iets openen – ervoor zorgen dat andere lezers mijn mail niet ontvangen (ze ontvangen hem wel, maar hij zit dan in een spam/reclame-folder waardoor ze hem meestal niet zien).
Lezers die een half jaar niks lezen haal ik dus automatisch uit de lijst. Ik hoef namelijk niet per se grote aantallen abonnees, ik wil betrokken abonnees.
Regelmaat belangrijker dan frequentie
Wees niet bang dat jij nu ook wekelijks een mail moet sturen. Ik snap het heel goed als je daar geen tijd of inspiratie voor hebt. Zoals je weet, ben ik van mening dat je met één blog per maand prima een waardevol bestand van blogs en lezers (en klanten!) kunt opbouwen.
Maar ook als je maar één keer per maand of twee keer per maand een mail verstuurt, doe het dan wel op een vast moment. Bijvoorbeeld elke eerste maandag van de maand (om 12 uur met het luchtalarm :-) ) of om de week op vrijdag.
De lezer zal zich minder overdonderd voelen omdat het de mail is die je al vooraf hebt aangekondigd. Het wordt minder snel als spam ervaren. Daarnaast houdt het jezelf scherp om ook de regelmaat erin te houden.
Vaker dan één keer per week vind ik onwenselijk om die reden. Dan moet je wel echt goed communiceren dat je het bijvoorbeeld op twee bepaalde dagen in de week doet. Anders wordt het toch snel weer als lukrake spam ervaren. Of je moet het weer elke dag doen, zoals Seth Godin doet. Maar dan moet je wel heel erg veel te vertellen hebben! En zo veel inzichten als Seth Godin heeft, heb ik in elke geval (nog) niet.
Hoe vaak mail jij?
Heb jij al een maillijst aan wie je regelmatig wat stuurt? Zo ja, hoe vaak doe jij het (en is het regelmatig?) Zo nee, waarom eigenlijk niet?
Laat je reactie hieronder en ik stuur je als dank mijn checklist voor het krijgen van meer e-mailadressen.
[text-blocks id=”19666″]
Wat is een goede manier om mails te sturen? Is daar een handig programma voor buiten het ingebouwde systeem (in mijn geval RoundCube)?
Hi Henk, zelf gebruik ik ActiveCampaign, maar dat is wel een betaalde dienst. Een gratis optie is MailChimp. Werkt ook prima, zeker als je net begint. Wil je later meer opties en krijg je meer gebruikers, dan kun je altijd nog wel switchen.
Succes!
Bijna helemaal mijn verhaal ook weer. Het begint eng te worden Bastiaan… ;-)
Je gaat me toch niet betichten van plagiaat hè! :-)
Hahaha. De sommatiebrief ligt klaar :-D Zonder gein: het is wel leuk om te zien hoe wij op dezelfde lijn zitten. Iedere week een blog en tips per mail, dat is ook wat ik doe. Al was ik afgelopen week wel even leeg qua inspiratie. Gelukkig lag er een gastblog klaar én kreeg ik de afgelopen dagen weer wat inspiratie. Verder moet ik vooral ook weer eens wat oude(re) blogs updaten en die kunnen dan ook “voor nieuw” door. Bij mij helpt het wel dat ik een VA (virtuele assistente) heb die mijn nieuwsbrief inplant voor me. Dat is de… Lees verder »
Vooruit werken… tja. Ik ben al blij dat ik tijd heb om adem te halen. Een VA wordt ook wel eens tijd. Ik doe veel te veel zelf… Nu even belasting doen :-)
Ik ben zo blij dat mijn vrouw accountant is geweest…
En dat ademhalen herken ik ook wel ja. Wel fijn dat we het druk hebben toch? :-)