Wie hoog wil scoren in Google heeft een goede meta-description nodig. Ik vertelde daar eerder over. Onlangs heeft Google de beschikbare lengte voor dit belangrijke stukje tekst fors opgerekt (inmiddels niet meer, zie update). Je kunt dus veel meer zeggen. Moet je daar als blogger gebruik van maken?
Ik vertel het in onderstaande video. Plus 7 andere feiten en tips over het maken van een goede meta-description – iets wat elke blogger moet doen! Ja, jij ook.
Transcriptie:
He, groetjes uit het mooie Bali waar ik de komende tijd verblijf. Als die vulkaan hier verderop zich tenminste een beetje rustig houdt. Nou ja, dan blijf ik juist misschien nog wel langer.
Anyway: Blogkracht gaat altijd door en dus ook de wekelijkse tip die ik niet vooraf heb ingepland, zodat ik lekker kan inspelen op de actualiteit. Een van die actuele zaken heeft te maken met Google en de manier waarop je meer kliks kunt krijgen vanuit de zoekmachine.
Niet meteen deze video uitzetten, omdat je denkt dat Google niks voor jou is, want dit is een superbelangrijk onderdeel en is ook leuk meegenomen als je je blogs alleen op Facebook deelt.
Dus blijf kijken.
Google is sowieso de reden dat ik hier met gerust hart op Bali zit. In de wetenschap dat ik ondertussen 1000-den lezers per maand krijg voor de blogs die goed scoren in Google.
Dus terwijl ik hier aan het zwemmen ben en even niks uitvoer, worden veel van mijn blogs toch elke dag gelezen door een groot en nieuw publiek. Misschien jij wel die zich net heeft aangemeld voor mijn wekelijkse blogtips? Hoe relaxed is dat!
Maar ik ben niet de hele tijd aan het lanterfanten, ik ga jullie namelijk een belangrijke tip geven over het vergroten van je kliks vanuit Google. En wel door het maken van een korte krachtige meta-description – daar waar Google net een opvallende verandering over heeft doorgevoerd.
Wat is een meta-descripiton ook al weer?
Een meta-description, wat was dat ook alweer?
Je weet ongetwijfeld wat het is, ook al zegt de naam je niks. De meta-description, ook wel meta-omschrijving is het stukje tekst dat Google laat zien onder de titel in de zoekresultaten.
Wat daar komt te staan, kun jij bepalen – al doet niet iedereen dat. Wat ik stom vind, maar daarover straks meer.
Wat heeft Google daar nu aan veranderd?
Google heeft de lengte van de meta-description fors opgerekt.
Waar je eerst beperkt was tot slechts 100-150 karakters (afhankelijk of je op een smartphone leest of op desktop) en je soms echt moest puzzelen om een pakkend tekstje te maken, geeft Google nu je vet veel meer ruimte, wel meer dan het dubbele. Ik heb al meta-descriptions gezien van boven de 300 karakters
Fijn? Pakken die ruimte? Grotere meta-descriptions maken?
Mwoah, dat valt nog te bezien. Voordat ik daar advies over geef, eerst maar even 8 feiten en tips over de meta-description. Onder meer waarom het zo’n belangrijk onderdeel is dat veel bloggers ten onrechte negeren.
1 – Je kunt de meta-description zelf aanpassen
Dat klopt. Voor het gemak ga ik er even vanuit dat je WordPress gebruikt (en bijna iedereen doet dat). Dan kun je via de gratis plugin van Yoast handmatig daar een tekst neerzetten. Doe je dat niet, dan bedenkt Google zelf een stukje tekst dat er niet altijd fraai uitziet.
Daarom begrijp ik ook niet waarom mensen er geen aandacht aan besteden. Want…
2 – De meta-description vergroot het aantal kliks
Ja, dit is de reden dat we die meta-description niet moeten negeren. Want hij kan zorgen voor meer kliks naar jouw blog.
Het is eigenlijk vrij simpel: mensen komen op Google met een vraag en Google geeft een lijst met mogelijk passende antwoorden. Om te beoordelen op welk resultaat men moet klikken, kijken bezoekers zowel naar de titel als naar het stukje tekst eronder.
De titel vertelt een deel van het verhaal maar niet altijd alles. Dus werkt de tekst eronder ook mee.
Als je daar een uitnodigend stukje tekst neerzet, is de bezoeker eerder geneigd door te klikken.
3 – De Metadescription vergroot jouw plek in Google
Indirect werkt dat zo inderdaad. Want als mensen vanuit Google doorklikken naar jouw site dan is dat voor Google een signaal dat jouw blog blijkbaar goed aansluit bij de zoekvraag die de bezoeker gesteld had. Want Google meet dat. En hoe vaker mensen doorklikken, hoe hoger jij gaat stijgen.
Het omgekeerde is ook waar: als weinig mensen klikken dan ga je weer dalen. Dat geeft het belang aan.
4 – Zet je zoekwoord in de metadescription
Neem mijn blog over het schrijven van een Pakkende Titel, eentje die het goed doet in Google. Als ik met deze blog gevonden wil worden op Pakkende Titel – en dat wil ik, want daar wordt maandelijks honderden keren letterlijk op gezocht – dan loont het om dat zoekwoord ook in de metadescription te zetten.
Het is geen rankingfactor (dat wil zeggen dat Google het niet meeneemt om te bepalen hoe hoog je scoort) maar Google maakt die woorden wel vetgedrukt. Daardoor vallen ze extra op, krijg jij meer kliks en en ga jij (zoals hiervoor uitgelegd) harder stijgen.
Indirect heeft het dus wel degelijk effect op jouw rankings in Google.
5 – Google toont niet altijd jouw metadescription
Klopt. Zelfs als je er eentje maakt via Yoast, verschijnt hij niet altijd. Als Google vindt dat de zoekopdracht van de bezoeker niet goed matcht met jouw metadescription, dan zal hij een andere tekst verzinnen.
Kijk maar eens naar dit voorbeeld: stel dat iemand Googlet op ‘titels tabloids Blogkracht’. Ook dan verschijnt mijn blog over Pakkende Titels bovenaan, maar nu geeft Google een heel andere meta-description. Eentje die beter past bij de zoekvraag van de bezoeker.
Voor sommige SEO-experts is dit voorbeeld de reden om de meta-description maar beter te negeren. Omdat je toch nooit weet of Google hem laat zien. Maar ik ben het daar niet mee eens. Wat is nu de kans dat iemand deze rare zoekvraag stelt aan Google? Veel logischer is het als de zoekvraag ook daadwerkelijk verband houdt met de trefwoorden waarop jij jouw blog hebt geoptimaliseerd. In mijn geval Pakkende Titel. Dan verschijnt mijn meta-descripiton gewoon en werkt het als een tierelier.
Want ik krijg meer dan 1000 kliks op deze blog per maand via Google.
6 –Metadescription alleen handig als je al in Google staat
Tja, dat is natuurlijk waar. Niemand ziet jouw meta-description in Google als jouw blog ergens onderaan op pagina 10 van Google bungelt. Het is vooral interessant voor de blogs die het al enigszins goed doen.
De rijken worden rijker. Maar moet je het daarom maar negeren?
Nee, natuurlijk niet. Want je gaat er natuurlijk voor zorgen dat jouw blogs hoog komen in Google. Lees mijn andere blogs hierover in het onderdeel SEO of kom langs op mijn training Bloggen voor Google. Daarin leg ik precies uit hoe je jouw blog op pagina 1 kunt krijgen.
En eenmaal op pagina 1, dan is die metadescription cruciaal voor de weg naar de absolute top: plek 1. Het is een kleine moeite om de metadescripiton nu alvast te maken. Dat scheelt straks tijd.
Plus: je hebt nog een extra voordeeltje:
7 – Facebook kijkt ook naar jouw metadescription
Als jij een blog deelt op Facebook en simpel de URL plakt in jouw Facebook bericht. Dan voegt Facebook daar automatisch de Metadescription aan toe. Prachtig en krachtig!
Alleen daarom is het handig om gewoon bij elke blog even die metadescription in te vullen. Kleine moeite veel plezier. Want als jij een uur of wee besteedt aan het maken van een blog van 800 worden, dan kunnen die paar extra woorden er toch ook nog wel bij?
(Let op: Die linkvoorbeelden van Facebook kon je vroeger nog handmatig aanpassen, maar dat kan sinds juli 2017 niet meer. Daarom extra handig om de meta-description vooraf goed in te stellen.)
8 – Hoe lang dan?
Brengt me op de beginvraag van deze video: moet je nu je meta-description langer maken, nu Google jou meer ruimte biedt?
Ik vind van niet. Bedenk goed wat het doel is van zo’n stukje tekst: de lezer snel wat extra informatie geven over jouw blog en hem uitnodigen door te klikken. Daarbij moet je geen ellenlang verhaal maken, want dan leest de lezer het niet. Net als een pakkende inleiding: hou het kort.
Bedenk dat de lezer op Google een hele lijst van opties ziet. Hij wil snel kunnen beslissen welke blog, welk artikel voor hem geschikt is.
Zorg dus voor een krachtige tekst, maar wel zo kort mogelijk. De oude stelregel van circa 150 karakters werkt nog steeds erg goed. Heb je nog een karaktertje extra nodig, tuurlijk, geen man overboord en prettig dat Google je nu niet afkapt. Maar ik zou niet expres naar die 350 karakters toewerken. Probeer het echt onder de 200 te houden.
Ik ben ervan overtuigd dat dat beter werkt. Maar uiteindelijk zal de lezer beslissen. Als ik merk dat mijn kortere metadescriptions slechter gaan presteren en dat de langere van mijn concurrenten het beter doen, dan zal ik natuurlijk heroverwegen. Want uiteindelijk gaat het bij elke Google-verandering om 3 dingen: testen, testen en nog eens testen.
Mocht mijn inzicht veranderen, dan ben jij de eerste die het hoort! Maar wacht dat niet af: begin nu vandaag nog met het maken van krachtige metadescriptions. Succes.
Update: Deze blog verscheen voor het eerst op 19 december 2017 en is op 25 mei 2018 aangepast met nieuwe informatie over de lengte van de meta-description.
Wel grappig om te zien dat we op dezelfde dag zo’n beetje hetzelfde schreven: https://letterzaken.nl/langere-meta-omschrijvingen-in-google/ :-)
Great minds think alike :-)
Top Bastiaan. Ook heel fijn dat je de tekst nog eens hebt uitgewerkt om te bewaren (en toe te passen). Geniet van je vakantie en kom weer veilig thuis.
Carola
Hi Carola, dank voor je leuke reactie. Ik zal zeker genieten (en zeker veilig thuiskomen)! Succes met toepassen. Groetjes, Bastiaan