Als je aan bloggen denkt, denk je natuurlijk niet in eerste instantie aan het beschrijven van je producten of diensten. Dat is meer iets voor je salespagina. Zoals ik vaker gezegd heb, moet een blog niet-commercieel zijn en vooral informatie bieden. Een blog is immers objectief. Toch kun je in sommige blogs wel iets over jouw producten of diensten vertellen, zonder verkoperig over te komen.
Bekijk hier de video over dit onderwerp (3 minuutjes)
Bloggen over jouw producten/diensten
Als je wilt bloggen over jouw product of dienst, is het goed om eerst eens op een rijtje te zetten welke diensten of producten je hebt. Kijk vervolgens eens naar:
- De voordelen van dat product of die dienst
- De nuttige eigenschappen ervan
- De aspecten waar je als koper op moet letten
Daar kun je dan heel goed objectief over bloggen.
Ben je masseur, dan kun je bijvoorbeeld heel goed een blog maken over de 5 voordelen van een lymfedrainage massage.
Ben je psychotherapeut dan kun je uitleggen wat je kunt bereiken met een hypnotherapie.
Ben je bruidsfotograaf, dan kun je eens opschrijven waar mensen op moeten letten bij het laten maken van een goede bruidsfoto.
Verkoop je kinderwagens, dan kun je de aspecten uitleggen waar een goede kinderwagen aan moet voldoen. Loop je veel in het bos (dan zijn luchtbanden fijner) woon je driehoog-achter in Amsterdam, dan zou ik een makkelijk inklapbaar en niet al te zwaar model nemen.
Dat soort zaken.
Niet sales-gericht
Let op: de informatie die je geeft, is niet sales-gericht, maar het helpt de potentiële klant wel bij het maken van zijn keuze. De blog is namelijk wel informatief.
Ga dus niet zeggen: 5 voordelen van een stiltewandeling met mij of 3 redenen om mij als fotograaf te kiezen, maar 5 voordelen van een stiltewandeling of 3 redenen om een professionele fotograaf in te huren.
Dan noem je gewoon de voordelen op en waarom dit betere foto’s oplevert dan zelf prutsen zonder verstand van belichting, scherptediepte en compositie.
In plaats van te zeggen: kom naar mij, want ik bied dit, leg je uit welke waarde het biedt.
In theorie kunnen ze dan alsnog naar een andere aanbieder gaan. Iemand anders die ook stiltewandelingen aanbiedt of een andere fotograaf. Maar jij hebt ze in elk geval wel overtuigd van jouw kennis, dus de kans dat ze voor jou kiezen is wel een stukje groter gemaakt.
Voorbeeld uit de praktijk
Zo adviseerde ik onlangs nog een klant die een werving-en-selectiebureau heeft voor secretaresses en graag meer bedrijven wil die hem inhuren. Ik zei: maak dan eens een blog waarin je uitlegt waar je als bedrijf op moet letten als je een secretaresse wilt werven.
Dan kom je op allerlei zaken als: de juiste klik en chemie is belangrijk, of iemand integer is, of iemands ambitieniveau matcht de groeipotentie van bedrijf, dat soort dingen.
Objectieve en bruikbare informatie voor de lezer, maar tussen de regels door denkt hij misschien wel: hmmm… best belangrijke zaken die ik misschien niet makkelijk zelf uit een cv haal. Misschien wel handig om een bureau hiervoor in te schakelen.
En zo kun je met een niet-sales-gerichte blog toch klanten krijgen.
Opdracht
Welk product of dienst heb jij en hoe zou jij daar een objectieve blog over kunnen maken? Denk eens aan de voordelen, aspecten of nuttige eigenschappen. Zet het hieronder in de comments. Ik ben benieuwd. (en zorg je meteen voor een beetje extra promotie van je bedrijf… zonder een blog geschreven te hebben :-) )
Wil je meer tips voor onderwerpen?
Deze tip en video is uit mijn online cursus Bloggen als een Baas waarin je nog 10 video’s krijgt met tips voor het bedenken van krachtige onderwerpen (naast de vele tips voor het schrijven en promoten van je blog). In totaal 35 video’s waarin je leert om krachtige blogs te maken. Al honderden ondernemers volgden deze cursus: Kijk hier voor meer informatie.
Heel goede tips! Je hoeft niet je eigen producten in een blog te verkopen. Een blog vol tips kan bezoekers naar je website brengen en zodoende kan de klant dan, na het lezen van je blog, je website en diensten doornemen. Het werk van een blog, is om zoveel mogelijk bezoekers aan te trekken door gebruik te maken van de juiste zoekwoorden.
Hallo Bastiaan,
In hoeverre is het handig om in een blog een link te plaatsen naar een onderzoek dat door een concurrent is uitgevoerd. (in dit geval zijn wij een relatiebemiddelingsbureau en het onderzoek is door een nieuwe datingsite gedaan).
Bedankt, Sabine Breuls
Hi Sabine, het liefst stuur je je eigen bezoekers natuurlijk niet naar de concurrent. Maar als je hun onderzoek gebruikt in jouw blog, is het wel netjes om de bron te noemen. Dat kun je ook doen zonder een link. Aan de andere kant, kun je ook uitgaan van je eigen kracht en probeer je niet te bang te zijn voor concurrenten. Als je echt waardevol bent, dan blijven de mensen toch graag bij jou. Is het trouwens wel een echte concurrent? Datingsite en relatiebemiddelingsbureau klinkt toch ook een beetje als twee verschillende vormen. Bottom line: wees niet te bang… Lees verder »