Wie zakelijk blogt, doet dat meestal om te laten zien dat hij expert is in zijn vakgebied. Zodat klanten sneller juist bij jou langskomen. Prima natuurlijk. Maar bloggen is niet alleen zenden en het etaleren van kennis. Bloggen is in eerste instantie vooral een kwestie van luisteren.
Het uitgangspunt bij het schrijven van een blog, is dat je jouw doelgroep verder helpt. Dat je ze (gratis!) advies geeft over jouw vakgebied. Of je nu slaapcoach bent en interessante tips geeft om in de hete zomermaanden toch te kunnen slapen of fysiotherapeut die uitlegt hoe je zelf met bepaalde knieklachten om kunt gaan.
Waarde bieden met je blog. Dat moet altijd voorop staan.
Dat je onder je blog een CTA zet en dat zo alsnog een deel van de lezers klant wordt, is uiteraard een belangrijk bijeffect en de reden dat we bloggen. Maar het mag niet de hoofdtoon voeren in de blog. Die is altijd non-commercieel en helpt de lezer ook zonder dat ze met jou in zee hoeven te gaan.
Om echte waarde te bieden, moet je wel weten wat er leeft onder jouw doelgroep. Je moet weten met welke problemen, issues, vragen ze rondlopen.
En dat begint met het stellen van de juiste vragen door jou. Een cruciaal vertrekpunt voor elke business-blogger.
The money is…
Je kent misschien wel de uitspraak ‘the money is in the list’. Daarmee wordt bedoeld dat je als ondernemer een zo groot mogelijke lijst met e-mailadressen moet aanleggen om zo jouw boodschap (én producten en diensten) aan zoveel mogelijk mensen te kunnen slijten.
Hoe waar deze quote ook is, ik zou hem willen parafraseren:
The money is in the list-ening.
Want wie echt een serieuze business wil runnen, luistert vooral naar zijn klanten.
8 manieren om te luisteren naar jouw doelgroep
Er zijn verschillende manieren om naar je klanten te luisteren.
1 – Vraag je klanten direct – Als je een klant spreekt, vraag dan eens hoe het gaat en of er zaken zijn waarmee je hem verder kunt helpen. Waar loopt hij tegenaan, waar heeft hij nog behoefte aan? Maak er geen verkoopverhaal van, maar leg uit dat je hem graag verder helpt. Het levert vaak een schat aan informatie op. En je kunt hem vaak meteen helpen, wat weer een extra tevreden klant oplevert.
2 – Mail je klantenbestand – Je kunt het ook direct wat groter aanpakken. Als je al een lijst met klanten of potentiële klanten hebt, kun je die ook tegelijk een mail sturen met de bovenstaande vraag ‘hoe kan ik je helpen’ of ‘wat is jouw grootste zorg’?
3 – Stel je vraag op social media – Sociale media zijn ook prachtige plekken om een discussie te starten en te horen wat er speelt onder jouw doelgroep. Groot voordeel is dat je zo weer nieuwe mensen kunt bereiken, want discussies kunnen zich vaak breder trekken dan jouw eigen volgersschare.
4 – Stimuleer reacties onder je blog – Ook onder elke blog kun je vragen om reacties. Stel je de blog over slaapproblemen voor, dan kun je vragen of de lezer weleens slaapproblemen heeft en in hoeverre dat invloed heeft op zijn dagelijkse leven. De antwoorden die je dan krijgt, geven dan weer enorm veel inzicht in jouw doelgroep.
Zet sowieso altijd je reacties aan, zodat je kans op hebt op interactie. Dat vormt de basis van je blog. Zoals marketeer Scott Stratten (in zijn boek Un-Marketing) al zei: “Een blog zonder reactiemogelijkheid is gewoon een artikel”
5 – Lees de reacties onder andere blogs – Lees ook de reacties onder de blogs van anderen uit jouw vakgebied. Hun lezers behoren immers ook tot jouw doelgroep. Zeker als je zelf nog maar net begint, kan dat een mooie en makkelijker manier zijn om te horen wat er speelt.
6 – Lees boekenrecensies – Een aardige manier om te horen waar jouw doelgroep behoefte aan heeft, is door eens de recensies te lezen over boeken uit jouw vakgebied. Bijvoorbeeld op Bol.com vind je vaak heel veel geschreven reacties waar in mensen zeggen wat ze goed vonden, maar ook wat ze misten. Daardoor weet je ook waar ze dus blijkbaar antwoord op willen krijgen.
7 – Check Google – Mensen stellen ook voortdurend vragen aan Google. Achterhaal welke vragen jouw doelgroep stelt, zodat je weet waar zij mee zitten. Bijkomend voordeel is dat je met jouw blog nu ook hoog kunt komen in Google op die zoekvraag. Mits je goed antwoord geeft, maar dat kan ik je donderdag 15 augustus haarfijn uitleggen in mijn gratis webinar. Dan vertel ik ook hoe je die Google-vragen achterhaalt.
8 – Open je oren – Zorg verder dat jouw oren altijd openstaan, waar je ook bent. Of het nu een netwerkevent is of een verjaardag (is feitelijk ook een netwerkevent, maar dan krijg je ook nog taart), vroeg of laat praat je over jouw business. Ga dan niet alleen zenden, maar stel vragen en luister vooral naar de antwoorden.
Tweede natuur
Het moet je tweede natuur worden als ondernemer om te luisteren naar je (potentiële) klanten. Soms om ze meteen te kunnen helpen en zo een persoon voor je te winnen. Maar vaak om zo ook weer ideeën te krijgen voor blogs om een bredere groep te helpen.
Want je mag ervan uitgaan dat als één iemand met die vraag zit, dat dan meer mensen met dat onderwerp rondlopen. Het is net als met muizen: als je er eentje ziet in je huis, heb je er vaak een veelvoud. :-)
Opwaartse blogspiraal
Bloggen begint niet alleen met luisteren, ook door goed naar de reacties op je blog te luisteren, blijf je in contact met je doelgroep en verstevig je de band.
Je creëert zo een opwaartse blogspiraal waarmee je steeds beter begrijpt waar jouw doelgroep mee worstelt en waarbij jouw doelgroep steeds beter begrijpt dat jij degene bent die hen verder kan helpen.
En dan komt die sales dus vanzelf wel.
Waar loop jij tegenaan?
Uiteraard ben ik benieuwd wat jouw vragen zijn over bloggen? Waar loop jij tegenaan en hoe kan ik jou helpen? Heb je moeite met het schrijven? Het bedenken van onderwerpen? Het krijgen van lezers? Stel je vraag hieronder en ik zorg dat je antwoord krijgt. Als dank voor je openheid stuur ik je dan ook een speciale video met tips om meer reacties te krijgen onder je blog.