Speciaal voor deze dag leg ik je uit hoe jij kunt bloggen als een Koning.
1 – Zorg voor heldere structuur
De vorm van je blog is minstens zo belangrijk als de inhoud. Vaak zie ik teksten op internet waar geen enkele structuur in zit en die op je afkomen als een muur van woorden. Geen doorkomen aan. In elk geval heb ik als lezer geen zin om eraan te beginnen. Zorg voor een overzichtelijke structuur die rustig oogt en waarbij je min of meer meteen kunt zien waar de blog over gaat. Met deze 4 oplossingen kom je al een heel eind:
- Zet witregels tussen de alinea’s en de opsommingen
- Hou je alinea’s kort (7 regels is wel genoeg)
- Zet boven sommige alinea’s een extra tussenkopje
- Maak af en toe gebruik van opsommingen
Nog meer manieren voor een prettige structuur lees je in mijn blog: maak van je blogtekst geen blok tekst
2 – Maak een pakkende titel
Een titel is het eerste wat een lezer ziet en bepaalt of hij wil doorlezen of niet. Je kunt dus nog zo’n leuke blog geschreven hebben, als er geen goede kop op zit, bestaat de kans dat ze nooit verder zullen lezen. Zorg daarom voor een pakkende titel. Enkele tips:
- Wees zo concreet mogelijk
- Gebruik lijstjes met getallen
- Doe een aantrekkelijke belofte
- Gebruik woorden als ‘gemakkelijk’, ‘snel’ of ‘eenvoudig’
- Maak een vraag liever stellend dan vragend
- Prikkel met een gewaagde uitspraak
Lees hier het uitgebreide overzicht van mijn 10 tips voor een pakkende titel.
3 – Schrijf zoals je praat
Dit is de allerbelangrijkste schrijftip voor een blog die ik je kan geven: schrijf zoals je praat. Heel veel mensen hebben de neiging om ineens totaal andere woorden te gebruiken als ze hun mening of kennis op papier zetten. Alsof geschreven tekst deftig moet zijn. Fout. Tekst moet begrijpelijk zijn. Gebruik daarom gewone woorden en gewone zinnen. Juist dat maakt het schrijven van een blog ook zo leuk en voor iedereen haalbaar. Want als je kunt praten, kun je ook bloggen.
Wel helpt het om nog een paar basistips voor het schrijven van een blog te weten. Maar daarna kan iedereen aan de slag.
4 – Scoor met je zoekwoord
Je wilt niet alleen dat een gewone lezer jouw blog interessant vindt, ook wil je dat Google hem waardeert. Want dan kom je hoger in de zoekresultaten en kun je je blog ook onder de aandacht brengen van mensen die jou nog niet kennen.
Scoren in Google is een complex spel, waarbij de kwaliteit van je blog uiteindelijk het belangrijkste is. Maar toch kun je met een paar quick wins je blog een extra zetje in de goede richting geven. Door het zoekwoord of de zoekterm waarop je gevonden wilt worden op de juiste plek te zetten. In elk geval:
- In je titel
- In je meta-description
- In je URL
- In de eerste alinea
- In de laatste alinea
- In de ALT-tekst van je plaatje
Lees hier meer over het slim scoren met je zoekwoord en hoe je je zoekwoord bepaalt in 3 stappen.
Bekijk hier de Gratis Training ‘Scoren in Google’
5 – Bouw een nieuwsbriefbestand op
Zoals gezegd is het lastig om hoog te scoren in Google, zeker als je net begint. Zorg daarom ook dat je op een andere manier een publiek opbouwt. Verstuur minimaal een keer per maand een nieuwsbrief met jouw belangrijkste blog(s) en zorg dat zoveel mogelijk mensen uit jouw doelgroep zich hiervoor aanmelden. Deze 3 punten helpen jou hierbij:
- Zet een prominent invulformulier op al je pagina’s
- Maak dit formulier zo laagdrempelig mogelijk (vraag alleen om voornaam en e-mailadres)
- Geef eventueel iets weg aan nieuwe abonnees (een e-book, een whitepaper, toegang tot een videocursus)
Ben je trouwens al abonnee van mijn nieuwsbrief?
6 – Promoot je blogs op social media
Naast Google en je nieuwsbrief mag ook social media niet ontbreken als kanaal om je blog te delen. Knip een belangrijke tip uit je blog, plak hem in je Facebook-, Twitter- of LinkedIn-pagina en verwijs vervolgens naar jouw blog om de rest te lezen. Je kunt één blog zo op meerdere manieren opknippen en aanjagen, want er zit vast meer dan één tip in. Bij Facebook zul je je bericht ook af en toe betaald moeten promoten, omdat hij anders te weinig mensen bereikt. Maar voor een paar euro deel je hem al onder heel veel volgers.
Vergeet ook niet om social media-buttons op je eigen site te zetten. Klinkt vanzelfsprekend, maar ik zie nog genoeg sites die ze niet hebben. Zonde, want dan maak je het de lezer wel heel moeilijk om jouw blog te delen.
7 – Analyseer je resultaten
Als je blogt, wil je ook wel weten of hij goed gelezen wordt. En door wie. Uit de respons van je nieuwsbrief kun je al een boel informatie halen, maar dat is nog niet genoeg. Maak daarom altijd een koppeling met Google Analytics en Google Search Console. Hiermee kun je onder meer achterhalen:
- Welke blogs goed gelezen worden
- Waar bezoekers vandaan komen
- Hoe lang ze op je blog blijven
- Op welke zoekwoorden je site gevonden wordt
- Hoe goed er doorgeklikt wordt
- Welke links er naar jouw blog gaan
Zo weet je wat werkt en wat niet werkt en kun je je blogs nog beter afstemmen op je doelgroep. Lees hier hoe je Analytics en Search Console op je blog zet.
Meer lezers = meer klanten
Wie deze 7 tips toepast, zal al snel merken dat hij meer lezers krijgt. En daardoor hopelijk ook snel meer klanten.
Succes.
Leve de Koning!