Nee, schrik niet. En vooral niet wegrennen door het woordje ‘code’. Je hoeft niks ingewikkelds te doen. Alleen maar even twee kant-en-klare regeltjes met cijfers en letters in je blog plakken om nog meer succes ermee te hebben. Ik zal je zeggen welke dat zijn en waarom je het vandaag al meteen moet doen.
Deze twee codes zijn onmisbaar voor elke blogger:
Code-1: Google Analytics
Meten is weten, dus kun je niet zonder Google Analytics. Dit gratis programma van Google geeft een zeer goed beeld van wie er naar je blog komen en wat ze daar lezen. Zo kun je met Google Analytics bijvoorbeeld achterhalen
- Welke blogs goed gelezen worden – Handig om bijvoorbeeld te weten of je meer over dat onderwerp moet schrijven. Of om te achterhalen of lijstjes met tips beter gelezen worden dan interviews met experts of onderzoeksresultaten. Om maar wat te noemen.
- Waar bezoekers vandaan komen – Kwamen ze direct naar je site, via social media of via zoekmachines? Scoor je niet goed op Google, dan moet je wellicht je SEO verbeteren.
- Hoe mensen je blog bekijken – Lezen ze hem via desktop of via mobiel? Je zult versteld staan hoeveel mensen je blog tegenwoordig via hun smartphone lezen (zeker als ze via social media binnenkomen). Is jouw blog wel goed mobiel te lezen? Misschien moet je er extra aandacht aan besteden.
- Hoe lang ze op je blog blijven – Hoeveel minuten blijven ze op je blog? Verdwijnen ze alweer na paar secondes, dan vinden ze je blog blijkbaar niet interessant. Blijven ze langer, dan heb je blijkbaar de aandacht weten te trekken. Toch interessant om te weten.
Kortom: Google Analytics is dé tool om te weten of je goed bezig bent met je blog.
Maar wacht niet met installeren tot je pas een paar blogs geschreven hebt. Doe het meteen. Want Google Analytics kan niet verder terugkijken dan het moment dat jij je blog hebt aangemeld. Doe het dus vandaag, dan krijg je later geen spijt.
Zo installeer je Google Analytics:
1 – Ga naar https://analytics.google.com
2 – Log in met je Google-account (heb je nog geen Google-account, dan moet je die eerst aanmaken)
3 – Klik op Aanmelden – je komt nu op een aanmeldfomulier
4 – Vul hier de URL in van je blog en nog wat aanvullende gegevens
5 – Klik onderaan op Tracking-ID ophalen
Je ontvangt nu het stukje code dat je in je website moet plakken. Onderaan deze blog vertel ik waar je alle codes precies plaatst. Zodra je dat gedaan hebt, klik je in Analytics op verifiëren. Google checkt nu of je code is geplaatst en het meten kan beginnen.
Code-2: Google Search Console
Ja, weer een Google-product. Maar weer onmisbaar. Google Search Console is de oude Webmastertools en bedoeld om meer inzicht te krijgen in de werking van je blog. Met de Search Console kun je onder meer zien:
- Op welke zoekwoorden je site gevonden wordt – Er is geen enkele andere tool die deze informatie biedt (ook Google Analytics niet) dus alleen daarom al moet je Search Console gebruiken. Deze zoekwoorden kunnen je weer op nieuwe blogideeën brengen of kunnen een reden zijn om bestaande blogs te verbeteren. Zodat je nog beter gaat scoren.
- Hoe goed er doorgeklikt wordt – Hoog scoren in Google is geen doel op zich – uiteindelijk wil je dat mensen doorklikken. In Search Console wordt dit weergegeven in een zogeheten Click-Through-Rate (CTR). Scoor je erg laag dan kan het zijn dat je titel of meta-description misschien niet uitnodigend genoeg is.
- Welke links er naar jouw blog gaan – Zoals je weet zijn links naar je blog erg belangrijk om hoog te scoren in Google. Vooral de externe (inkomende) links, maar ook de interne links. In Search Console kun je precies zien naar welke blogs er wordt verwezen vanaf welke pagina.
- Of je blogsite technische fouten bevat – Search Console is vooral ook bedoeld voor technische informatie over je site. Kan Google hem goed lezen, is hij ook mobiel goed te begrijpen? Toch ook niet onbelangrijk om af en toe te controleren.
Het zijn de belangrijkste redenen om Google Search Console vandaag nog te koppelen aan je blog.
Zo koppel je Google Search Console aan je blog
1 – Ga naar https://www.google.com/webmasters/
2 – Log in met je Google-account (die heb je dus in elk geval al aangemaakt toen je Google Analytics toevoegde!)
3 – Klik op Een Property Toevoegen
4 – Vul de URL van je blog in.
Je ontvangt nu een zogeheten HTML-verificatiebestand. Net als bij Google Analytics voeg je dat stukje code toe aan je blog (zie verdere uitleg hierover onderaan dit artikel) en klik je op de verificatielink die je in je Search Console hebt gekregen. Als de verificatie is gelukt, kun je Search Console gebruiken.
Codes toevoegen aan je blog
Waar plaats je dan precies die codes? Allebei op dezelfde plek, namelijk in de zogeheten <head>-sectie van je pagina’s. Per CMS verschilt het hoe je dat precies doet, maar omdat ik ervan uitga dat de meeste bloggers Wodpress gebruiken, leg ik het hiervoor uit.
Je kunt het op twee manier doen:
1 – zelf in de broncode toevoegen
2 – een plugin gebruiken
1 – Zelf in de broncode toevoegen
Dit moet je niet doen als je je er niet zeker over voelt. Rommelen in de broncode kan de site schaden als je het niet goed doet. Twijfel je, kies dan voor een plugin (optie 2)
De juiste broncode vind je hier:
1 – Ga naar je administratie-dashboard van je WordPress-site
2 – Ga naar Appearance/Editor (Weergave/Editor)
3 – Klik aan rechterkant op bestand header.php (Thema-header)
Bovenaan zie je nu de tag <head> staan en iets verderop </head>. Ergens daartussenin moet je je codes plaatsen. Ga niet middenin een andere code staan, maar plaats je code voor de zekerheid helemaal onderaan dit deel, vlak boven </head>. Dan weet je zeker dat je goed zit.
4 – Klik vervolgens op Update File (Bestand Bijwerken)
Nogmaals: aanpassingen doen in de core van je blog, kan tricky zijn. Een verkeerd lettertje op de verkeerde plek kan je hele site lamleggen. Wees dus zeker dat je het goede bestand opent (header.php) en dat je echt vlak boven de </head> je code toevoegt. Maak voor de zekerheid van tevoren een kopie, zodat je het nog terug kunt zetten. En controleer direct of je site nog werkt als je het hebt aangepast. Het is echt niet ingewikkeld, maar je moet wel even opletten.
Kies anders voor de volgende optie:
2 – Een plugin gebruiken
Met een plugin kun je heel makkelijk de code plakken. Je krijgt dan gewoon een leeg veld waarin je je code plakt en de plugin zorgt dat hij op de juiste plek komt te staan, zonder dat je de broncode kunt beschadigen. Zelf werk ik er niet mee, daarom verwijs ik naar deze pagina Code toevoegen aan Head en Footer sectie in WordPress waar het allemaal goed uitgelegd staat.
Et voila, weer wat extra blogkracht toegevoegd!