Waarom krijgen sommige bloggers zoveel lezers en andere bijna niks? Ik ben eens gaan kijken naar de kenmerken die alle succesvolle blogs gemeen hebben en waar de mindere blogs weinig tot geen aandacht aan besteden. Ik kwam tot 3 cruciale eigenschappen.
Kun jij wel wat extra lezers gebruiken, dan zou ik zeker even verder lezen.
Doelgroep is niet de reden
Uiteraard kun je met een grote doelgroep makkelijker veel bezoekers krijgen dan wanneer je in een kleine niche opereert. Toch is dat niet de belangrijkste reden. Ik zie blogs die in potentie een heel grote doelgroep hebben, maar toch achterblijven in bezoekersaantallen en ken blogs in een kleine niche die daar de volle mep binnenhalen.
Uiteindelijk gaat het ook niet om absolute aantallen lezers, maar of je het maximale haalt uit de potentie van jouw doelgroep. Getallen zeggen dus niet alles.
Iemand die zich richt op pubers met autisme of op mensen met meniscusklachten in de regio Amsterdam zal minder potentieel hebben dan iemand die zich richt op zelfstandig ondernemers of mensen met een burnout.
Maar je wilt die doelgroep (hoe groot of klein ook) wel kunnen bereiken. Daarom moet je rekening houden met de volgende 3 kenmerken.
1 – Succesvolle bloggers schrijven wat hun doelgroep wil weten
De grootste fout die veel bloggers maken, is dat ze alleen maar schrijven over wat ze zelf graag willen vertellen. Hoe interessant en informatief dat soms ook kan zijn, een succesvolle blogger kijkt ook naar wat de ander wil weten.
Een goede eerste stap is door gewoon te vragen aan jouw doelgroep waar ze mee zitten en hoe je ze kunt helpen. Hoe meer jij weet van hun problemen, hoe beter jij antwoord kunt geven in blogs die daardoor voor veel meer mensen waardevol zullen zijn.
Een andere manier is door gebruik te maken van de tool ubersuggest. Hier vind je zoektermen die mensen letterlijk invoeren in Google. Niet alleen weet je nu precies met welke vragen jouw doelgroep zit, je weet zelfs hoe groot die aantallen zijn (want die geeft de tool ook).
En doordat je nu weet dat die vragen letterlijk aan Google worden gesteld, kun je daar ook op inspelen en de kans vergroten om bovenaan te komen in Google met jouw antwoord.
Dat brengt me meteen bij het volgende punt:
2 – Succesvolle bloggers zijn vindbaar in Google
De beste manier om veel en vooral nieuwe lezers te krijgen is door te zorgen dat jouw blog hoog staat in Google. Daardoor kun je mensen bereiken die jou misschien nog helemaal niet kenden, maar die wel zien dat jij antwoord geeft op de vraag waar zij mee zitten.
Een waanzinnige manier om aan de nieuwe groep te laten zien dat jij de expert bent op dit vlak.
Zo krijg ik per maand alleen al 2000 nieuwe bezoekers voor mijn ene blog over het schrijven van een pakkende titel, omdat ik daarmee bovenaan in Google sta. Maand in maand uit. Dat tikt lekker aan toch?
Als je weet wat de vragen zijn waar zij mee zitten en die ze invoeren in Google (en dat weet je als je de stappen uit punt-1 zet) dan hoef je alleen nog maar te zorgen dat je daar het beste antwoord op geeft.
Dat vormt de basis van hoog scoren in Google. (Er zijn nog wel een aantal andere punten die jouw kansen vergroten, maar dat kan ik je in 3 stappen leren.) Begin dus eerst maar eens met het geven van het beste antwoord op de juiste vraag, dan doe je al meer dan veel concurrenten en maak je echt serieuze kans.
Dan moet je no wel rekening houden met het laatste belangrijke punt:
3 – Succesvolle bloggers hebben een leesbare blog
Ja duh, natuurlijk moet een blog leesbaar zijn. Maar zo vanzelfsprekend is dit helaas niet. Ik zie nog zoveel slechtgemaakte blogs. Dan bedoel ik niet eens dat ze taalkundig beroerd zijn, want je hoeft van mij echt geen taalwonder of topschrijver te zijn (als je schrijft zoals je praat, doe je het doorgaans al prima, daarom vind ik ook dat iedereen kan bloggen)
Het grootste probleem is dat veel blogs rommelig opgebouwd zijn, met veel te grote lappen alinea’s en geen overzichtelijke structuur. Vaak hebben ze ook een vage titel en een warrige inleiding.
Niet alleen jaag je daarmee de lezer meteen weg, het schaadt ook jouw kans voor een goede positie in Google. Want Google houdt van blogs die er kwalitatief goed uit zien. En die goed gelezen worden.
En zo is de cirkel rond: goede blogs spelen in op de juiste vragen en geven daar een goed en leesbaar antwoord op, waardoor ze beter gelezen worden en weer hoger scoren in Google, waardoor ze weer beter gevonden en gelezen worden… Zie daar de toverformule van alle succesvolle bloggers.
Wat doe jij nu al?
Welke van deze 3 punten voer jij al uit? Speel je in op vragen? Mik je op Google? Besteed je aandacht aan de leesbaarheid? Laat het hieronder achter in de reacties. Ben erg benieuwd.
Ik doe ze alledrie. Niet perse alledrie even goed of succesvol. Aandacht besteden aan de leesbaarheid doe ik zeker. Al moet ik meer ‘rich content’ gaan gebruiken (foto, video, grafieken, illustraties, polls, enz).
Met 1 zoekterm sta ik al op pagina 1 bij Google. Weliswaar een niche vraag, maar het is een leuk begin want het artikel staat pas een paar maanden online.
Wauw? Bedankt voor (alweer) een fijn en inzichtelijk blog! Ik zou me meer kunnen gaan verdiepen in wat de lezer wil weten… een uitstekend advies.
Hi Nienke, dank voor je leuke reactie en goed dat je er wat van opsteekt en het ook direct kunt toepassen. Zeker die stap is cruciaal!
Ben benieuwd hoe het voor je uitpakt!
Succes!