Is jouw goede voornemen om vaker te gaan bloggen? Maar kun je wel een steuntje in de rug gebruiken? Ga ik doen. Want mijn voornemen is om van zoveel mogelijk ondernemers goede bloggers te maken. Daarom geef ik je hieronder 7 makkelijke manieren om vaker te bloggen.
Allereerst: hartstikke goed dat je vaker wilt gaan bloggen. Bloggen is en blijft immers de krachtigste manier voor ondernemers om bekendheid te krijgen voor hun bedrijf en meer traffic naar hun website.
Ook dit jaar.
Want ondanks het feit dat er dagelijks duizenden blogs worden geschreven, zijn er ook nog steeds dagelijks duizenden mensen op zoek naar informatie en inspiratie. Als jij die kunt bieden en zorgt dat je blog gevonden wordt, ben je spekkoper en kun je jezelf in de kijker spelen van veel nieuwe klanten. Iets wat zonder blog maar moeilijk lukt – tenzij je veel geld uit wilt geven aan dure advertenties. Maar liever doen we het gratis, toch?
Mooi.
Dan nu mijn 7 tips voor meer focus en regelmaat om te zorgen dat je dit jaar echt meer blogs kunt gaan schrijven. Want één blog is geen blog.
1 – Wees niet té ambitieus
Het grootste gevaar van alle goede voornemens is een onrealistisch doel. Elke dag sporten, nooit meer snoepen, duizend euro per maand sparen. Het kan, maar veel van deze beloftes stranden voor ze goed en wel begonnen zijn, omdat ze iets te ambitieus zijn. Waardoor ze uiteindelijk helemaal overboord gezet worden en er niets meer van over blijft.
Hetzelfde geldt voor bloggen. Als je vorig jaar moeite had om blogs te schrijven, is het niet verstandig om nu overenthousiaste doelen te stellen van drie blogs per week of vaker. Zelfs één blog per week is dan niet altijd even slim om te doen. Begin rustig. Liever één blog per maand dan drie blogs in de eerste week van januari en dan drie maanden niets.
Of zoals mijn tegeltjeswijsheid geldt: liever 1 blog van goud, dan 10 in de cloud. :-)
In deze video leg ik uit waarom één goede blog per maand echt genoeg is.
Gewetensvraag: hoeveel blogs heb jij het afgelopen jaar geschreven? Waren het meer of minder dan tien? Was je blij geweest als je in 2019 twaalf blogs had gemaakt? Voor veel ondernemers is dat het geval. Als dat ook voor jou zo is, begin dan gewoon met één blog per maand. Kun je aan het einde van 2020 tevreden terugkijken.
En één blog per maand is écht voor iedereen te doen. Zeker als je de volgende tips in de praktijk brengt.
2 – Maak lijst van onderwerpen
Een van de grootste drempels om te gaan bloggen is het gebrek aan onderwerpen. Als je nog niet weet waarover je moet gaan bloggen, hoe verleidelijk is het dan om achter je computer te kruipen? Niet heel erg lijkt me.
Zelf merk ik dat het veel makkelijker gaat als ik ruim van tevoren al weet waarover ik wil gaan bloggen. Het helpt dus om een lijstje met mogelijke onderwerpen klaar te hebben.
Start jouw goede voornemens dus niet met een blog, maar met een brainstormsessie over blogideeën. Zoek een plekje op in je huis waar je ongestoord kunt zitten en waar jouw creativiteit gestimuleerd wordt. Pak een leeg vel, een pen en een grote karaf water (om je hersenen soepel te houden) en begin vrijuit te brainstormen.
Zelf ga ik altijd in een koffietentje zitten. Even uit mijn vaste werkplek doet wonderen met de creativiteit. Twee lattes en een paar glazen water verder heb ik vaak al tien concrete blogideeën op papier staan. Voor veel bloggers genoeg om een half jaar te bloggen.
12 supertips voor onderwerpen
Wil je op weg geholpen worden met krachtige blogonderwerpen? In mijn videocursus Bloggen als een Baas besteed ik er een hele module aan. Dat betekent 12 video’s met waanzinnige manieren om onderwerpen te bedenken. Meer informatie
3 – Start een nieuwsbrief
Deadlines werken als een dolle. Zelf ben ik ook iemand die net even wat harder werkt als het moet. Wil je jezelf dwingen om maandelijks een blog te schrijven, begin dan een nieuwsbrief waarbij je je lezers belooft om maandelijks een blog (noem het liever: tip) te sturen.
Stuur die nieuwsbrief het liefst op een vast moment, om het nog minder vrijblijvend te maken. Zoals de eerste woensdag van de maand, de laatste donderdag of derde dinsdag. Ik hoorde laatst van iemand die altijd stipt om 12.00 uur op de eerste maandag van de maand zijn nieuwsbrief stuurt. Dus tijdens het luchtalarm. Dat is nog eens een krachtige e-mailnotificatie!
Maar het maakt niet uit welk moment het is, als je het maar vooraf communiceert, zodat jouw lezers erop wachten en jij wel móet.
Natuurlijk zullen de meeste lezers er niet echt op wachten, omdat ze nog duizend andere dingen aan hun hun hoofd hebben. Maar er zijn altijd een paar lezers die jouw nieuwsbrief wel echt verwachten. En om die niet teleur te stellen (en om gewoon consistent te zijn aan je eigen beloftes) moet je wel die dag een blog sturen.
Soms betekent dat dat je de avond ervoor nog als een gek zit te schrijven, of pas de volgende ochtend zelf (been there, done that), maar dat geeft niet. Het laat meteen zien dat je meer uit je tijd kunt halen dan je denkt. Zie ook volgende punt.
4 – Kijk minder tv
‘Ik heb geen tijd om te bloggen.’ Het is het meest gehoorde argument (lees: smoesje) waarom mensen niet bloggen. Nu geloof ik meteen dat ondernemers het druk hebben en dat velen van jullie echt wel meer dan veertig uur werken. En dan soms ook nog een druk gezinsleven hebben.
Maar ik weet ook dat Nederlanders nog steeds gemiddeld drie uur per dag televisie kijken. Drie uur! Dat is veel. Ik schrijf een gemiddelde blog in drie uur (inclusief finetunen en op de site zetten). Dus al die mensen zouden een blog per dag kunnen schrijven als ze per direct de tv de deur uit zouden doen.
Ik snap dat het niet voor jou geldt en dat jij echt niet drie uur per dag tv kijkt. Maar ga eens eerlijk na hoeveel uur wel? En of het echt allemaal zoveel belangrijker is dan aan de bekendheid van je bedrijf werken.
Nogmaals: je hoeft niet elke dag te bloggen, dus met het schrappen van een kansloze realityshow of nietszeggende voetbalwedstrijd (AA Gent tegen Sjachtar Donetsk, spannend!) per week ben je er al. Alsof het leven van een sporter of BN’er zoveel belangrijker is dan je eigen leven.
5 – Begin met opsommingen
De makkelijkste blogvorm die er bestaat is die van de opsomming. Zoals deze blog. Het voordeel is dat je niet hoeft na te denken over de vorm. Je hoeft alleen maar een paar punten (tips, manieren, blunders, stappen, trends, etc) te bedenken voor een bepaald onderwerp en ze stap-voor-stap uit te werken. Pakkende inleiding ervoor, pakkende titel erboven en klaar.
6 – Wees niet te perfectionistisch
Perfectionisme is de sloper van alle businessplannen. Een van de eigenschappen die succesvolle ondernemers gemeen hebben is dat ze fouten durven te maken. Bedenk dat nog maar eens als je weer eens tegen het schrijven van een blog aanhikt, omdat je denkt dat het een meesterwerk moet worden of dat jouw hele aanzien en eigenwaarde ervan af hangt.
En perfectionisme is ook nergens voor nodig. Zeker niet met bloggen. Bloggen is juist zo’n heerlijke informele schrijfvorm waarbij je over niet al te veel richtlijnen hoeft na te denken. Natuurlijk moet jouw blog begrijpelijk zijn en is het verstandig om je aan een paar schrijfregels te houden.
Maar verder hoef je eigenlijk alleen maar te zorgen dat je waarde biedt met je blog. Dat je schrijft omdat jij iets weet vanuit jouw vakgebied wat je met anderen vanuit jouw passie wilt delen. Net zoals je dat doet in een gesprek tijdens een netwerkborrel, maar dan op papier.
Serieus: bloggen is bijna hetzelfde als praten. En zolang je niet bang bent om je mond open te doen en niet elke zin die je uitspreekt eerst tien keer overdenkt, kun je ook bloggen.
7 – Begin gewoon
In het verlengde van het vorige punt geldt de laatste en misschien wel belangrijkste tip: begin gewoon. Bedenk dat nog helemaal niemand iets van je ziet zolang je de blog nog niet gepubliceerd hebt.
(Behalve dan die Russische hacker die precies ziet wat jij op je computer doet. Maar die spreekt geen Nederlands, dus daar hoef je je ook niet echt druk om te maken. :smile: )
Pas als jij helemaal tevreden bent en eventueel de blog nog aan iemand hebt laten lezen voor wat feedback, plaats je hem pas. Waar je met praten (zie vorig punt) nog wel eens dingen eruit kunt floepen die je niet meer kunt terugdraaien, kun je als blogger stoeien wat je wilt in jouw eigen veilige omgeving.
Sterker: zelfs als je wel op publiceren gedrukt hebt en je later nog een foutje ziet, kun je dat makkelijk aanpassen. Bloggen is wat dat betreft nog vele malen relaxter dan schrijven voor gedrukte media (ik weet nog hoe gestrest ik was toen ik mijn eerste boek naar de drukker had gebracht – die zorg heb ik als blogger gelukkig niet meer.)
Je kunt dus vrijelijk beginnen zonder dat iemand er nog weet van heeft. En dan zul je zien dat het allemaal nog meevalt ook.
Succes!
Update: Deze blog verscheen voor het eerst in 2018 en is in 2020 nog een keer geactualiseerd. De tips werken nog steeds – ook in 2022.
Ik post wel eens blogs waarvan ik zelf denk: Niet mijn beste stuk proza ooit. Maar dan gebeurt het me wel eens dat mensen die er verstand van hebben er op reageren en het delen, omdat ze het zo’n goed verhaal vinden… Sinds me dat is overkomen post ik mijn blogs rücksichtslos :).
Dank voor deze leuke reactie Heleen! Hopelijk nog een extra stukje stimulans voor de twijfelende bloggers onder ons.