Afgelopen vrijdag was ik op een event waar ook de vermaarde time-management-expert David Allen sprak (bekend van het boek Getting Things Done). Het zette mijn eigen manier van tijd managen weer even op scherp, maar herinnerde me ook aan het probleem waar veel ondernemers mee worstelen: dat ze geen tijd kunnen vinden voor het schrijven van hun blog.
Nergens voor nodig vind ik, als je het strategisch aanpakt. Daarom geef ik jou hier mijn 5 tips voor Getting Blogs Done!
1 – Kies vooraf je onderwerp
Als je eindelijk wil gaan beginnen met het schrijven van je blog, is het niet handig als je dan nog eerst een onderwerp moet bedenken. Het wordt daarmee een nog groter project, waardoor de kans groot is dat je er helemaal niet meer aan begint.
Daarnaast gaat al je energie van dat moment naar het bedenken van je onderwerp, waardoor je daarna waarschijnlijk minder creativiteit over hebt om het daadwerkelijk op te schrijven in een blog.
Ik adviseer daarom om het bedenken van onderwerpen en het uitwerken ervan strikt te scheiden.
Begin dus altijd eerst met het maken van een krachtige onderwerpenlijst.
Hieronder vind je een video voor een goed vertrekpunt bij het bedenken van onderwerpen en het overwinnen van twijfel en onzekerheid.
(De video is uit 2018, maar de belofte aan het eind geldt ook voor nu en voor jou, maar dan wel tot 31 januari 2019. Want ben in gulle bui en wil echt dat je aan de slag gaat!)
Heb je een lijst met 5 tot 10 onderwerpen, dan zit je goed voor de komende blogs die je vervolgens op een ander tijdstip gaat maken.
2 – Zet de hoofdlijnen op een rij
Als je weet over welk onderwerp jouw eerstvolgende blog gaat, begin je niet meteen met schrijven. De angst dat er dan niks komt, is voor veel ondernemers zo groot dat ze steeds een smoes bedenken om het weer uit te stellen (ik heb het zo druk, eerst even opruimen, deze serie moet ik echt even zien, want ik heb ook behoefte aan ontspanning, etc.)
Maar als je al op hoofdlijnen weet waar je blog over gaat, dan is het alleen nog maar een kwestie van uitwerken. Dat scheelt enorm.
Zet dus vooraf de hoofdlijnen van je blog op papier. Zelf doe ik dat altijd lekker in een stoel in de woonkamer, zodat het niet eens als werken voelt. Ik pak een pen en papier en ga brainstormen over wat er in die blog moet komen.
Als het goed is, maak je een blog rondom een bepaalde vraag waar jouw lezer mee zit, worstelt of waar hij meer over wil weten. Jouw taak om nu op papier te zetten welke aspecten er allemaal verteld moeten worden om die vraag zo goed mogelijk te beantwoorden.
Je kunt dat goed doen door jezelf aanvullende vragen te stellen. Kruip in het hoofd van jouw doelgroep en stel jezelf de vraag: wat zou diegene allemaal willen weten over dit onderwerp?
Doordat je ontspannen in je stoel zit en nog niet echt aan het bloggen bent, kun je vrijuit denken. Zie het als een vrolijke brainstormsessie.
Doe dit idealiter een dag voordat je echt gaat schrijven (ik doe het vaak de avond ervoor) zodat je brein de punten nog goed kan verwerken en je bij het schrijven weer gebruik maakt van nieuwe energie.
3 – Maak een kladversie
Nu mag je eindelijk gaan schrijven. Yes. Voor veel mensen het leukste wat er is, maar voor anderen nog steeds een berg om tegenop te kijken. Want wat als het niet goed is? Wat als niemand het leuk vindt? Wat als mijn zinnen niet helemaal raak zijn. Of niet creatief genoeg?
Laat dat los!
Perfectie is de dief van alle dromen.
Als je meteen perfecte zinnen wil maken, begin je nooit. Denk gewoon: ik maak eerst even een kladversie en dan pas ik hem straks wel aan. Ga meters maken.
Het maakt het schrijven veel ontspannender en je zult zien dat je al schrijvend vanzelf in een goede flow komt, waardoor de kladversie eigenlijk al best goed wordt. En anders pas je het later toch nog even aan?
Niemand ziet wat jij schrijft voordat je op verzenden klikt (ok, die paar Russische hackers die meekijken, maar die snappen er toch niks van :-))
4 – Focus
Om de maximale creativiteit uit je brein te tappen, moet je focussen. Dat betekent even geen e-mail, smartphone of zeurende familieleden om je heen.
Blok een uurtje om je eerste kladversie te maken en zeg tegen alles en iedereen dat je niet gestoord wil worden. Kijk dan na het uurtje hoever je bent en beslis dan of je op dat moment nog verder gaat of een andere keer een nieuw uurtje inplant.
Bedenk dat je niet vaak hoeft te bloggen, dus als je het uitsmeert over een paar verschillende dagen, komt het ook helemaal goed! Liever een paar kleine stapjes dan één grote stap die je daarom nooit zet.
5 – Geniet!
Het allerbelangrijkste dat ik je nog mee wil geven is dit: geniet! Zie het bloggen niet als een vervelende opdracht, maar als een mooie manier om te laten zien hoe jij de wereld kunt helpen.
Als het goed is, ben je jouw business ook begonnen met het doel om mensen te helpen. Omdat je coach bent, therapeut, fotograaf, masseur of bepaalde producten verkoopt die het leven van anderen leuker, mooier of beter maakt.
Als je daar energie van krijgt, dan krijg je vast ook energie van het delen van je kennis hierover.
Waarom wachten tot mensen klant worden met het delen van die kennis. Begin eerder, met je blog, zodat je niet alleen meer mensen bereikt, maar daardoor ook de kans vergroot dat die lezers vervolgens klant worden.
Dat is pas echt genieten!
Waar loop jij tegenaan?
Heb jij moeite om regelmatig te bloggen? Wat zijn jouw grootste struikelblokken, hobbels of smoezen ;-) waardoor het steeds niet lukt? Deel ze in de comments en ik stuur je nog een leuke bonusvideo voor het bedenken van onderwerpen.
Wat ik vooral mis op je blog is een knop vooruit en achteruit. Nu kan ik niet lekker door de blogs bladeren zonder eerst naar de homepage te moeten. Trrwijl ik zo lekker aan het lezen ben en allemaal grote en kkeine tios tegen kom. Erg waardevol! Is het terugsturen naar de homepage een seo truc?
Hi Natalja, dank voor je reactie. Terugsturen naar home is geen seo-truc per se. Ik ging er eigenlijk van uit dat lezers gewoon zelf de blog uitkiezen die ze willen lezen ipv alles achterelkaar. Ik zal er zeker eens over nadenken om zo’n knop toe te voegen, misschien hebben meer mensen er behoefte aan.
Misschien beginnen met gerelateerde content toe te voegen, zodat je direct blogs kunt lezen over hetzelfde onderwerp. Op zich doe ik dat al met interne linkjes in mijn blog, maar onderaan kan ook handig zijn.
Nogmaals dank voor je input.
Mooi blog weer Bastiaan.
Mijn grootste hobbel is dat ik me, voordat ik mijn blog schrijf, afvraag voor wie ik het eigenlijk doe.
Ik vind het lastig om mensen naar mijn site te krijgen en als bijna niemand je blog leest, tja, voor wie doe je het dan?
Hi Veron, dank voor je reactie. Geen of weinig lezers is inderdaad frustrerend. Goed dat je daarom vandaag ook bij de Google-Workshop was: ik weet zeker dat we met de juiste stappen een aantal blogs wat meer bereik kunnen geven. Ik help je graag!
Was weer een uitstekende workshop Bastiaan en ik ben super blij met je hulp. Ik ga ervoor!
Fijn om te horen. Let’s Boost!
Kortgeleden raadde iemand me aan een boek te schrijven om kennis en ervaring te delen. Iemand anders had het over kleine stukjes. Vroeger schreef ik wel eens korte stukjes (200-300) woorden die goed ontvangen werden. Dus heb ik besloten te gaan bloggen. Dat boek kan altijd nog. Omdat ik altijd alles eerst onderzoek, kwam ik blogkracht tegen. Fijne tips die inspireren en stimuleren. Ik heb net je nieuwe blogtip gekregen en de video bekeken. Ik hoor mezelf praten/denken! Straks ga ik de andere nog even bekijken. Nog even iets over mezelf. Ik ben Petra Penninkhoff en heb 38 jaar ervaring… Lees verder »
Dank je Petra voor je mooie en positieve reactie. Heb je al een blogsite of moet je hem nog maken? Zodra hij in de lucht is, deel je hem toch wel he! Ben benieuwd!
Veel blogkracht!
Bastiaan
Natuurlijk deel ik hem. Ik zal je een draft sturen van mijn eerste blog voor je commentaar