Link jij wel eens naar een andere site? Nee? Misschien verstandig om toch eens te doen. Want een linkje naar iemand anders kan de resultaten van jouw blog in Google vergroten.
Je wist wellicht al dat het goed is als andere sites naar jou verwijzen. Linkbuilding is daarom een van de krachtigste manieren om hoog te scoren in Google. Maar linkjes weggeven werkt dus ook.
Dat is belangrijk om te realiseren.
Als jij informatie gebruikt die je ergens anders gelezen hebt (en dat gebeurt al snel, want als actieve blogger en ondernemer lees je natuurlijk ook andere vakblogs om je kennis up-to-date te houden!) dan is het op zich vrij logisch om een link naar die bron op te nemen.
Toch zijn er veel bloggers die dat expres niet doen.
Omdat ze bang zijn:
- Dat ze de lezer wegjagen van hun eigen blog
- Dat ze de andere website (misschien wel concurrent) bevoordelen
- Dat ze minder als expert of autoriteit worden gezien
- Dat ze daardoor zelf slechter gaan scoren in Google
Het omgekeerde is eerder waar.
Externe links kunnen juist voor meer bezoekers zorgen en voor een betere expertstatus. En er zijn nog een paar goede redenen. Onder meer om je onderscheiden in de tsunami van content.
1 – Je vergroot jouw geloofwaardigheid
Ben je een mindere expert als je naar anderen verwijst? Lijkt me niet. Het tegendeel is eerder waar. Door de te linken laat je juist merken op de hoogte te zijn van onderzoeken en andere bronnen. Je laat zien jouw vakgebied in de gaten te houden en alles wat daar zijdelings mee te maken heeft.
Bovendien laat je aan jouw lezer letterlijk zien waar je die informatie op baseert.
Dat is altijd al belangrijk geweest, maar is in deze tijd van desinformatie, fake news én de komst van AI-typemachines nog noodzakelijker.
Wie zijn tekst laat schrijven door een generieke generator als ChatGPT doet al snel heel veel stellige beweringen waarbij alleen de bron ontbreekt. Hoe kan de lezer weten of dat waar is?
Door wel naar de bron te verwijzen laat je aan de lezer zien dat je de informatie niet uit jouw duim gezogen hebt.
Zo zeg ik in mijn (goedgelezen) blog over pakkende titels (zie afbeelding) dat 80% van de lezers vaak niet verder komt dan de titel en dat een slechte titel 500% aan traffic kan schelen. Dat heb ik zelf niet onderzocht, dus wijs ik keurig naar de bron van deze informatie.
2 – Je helpt de lezer
Uiteraard kun je de bron of het onderzoek ook noemen zonder een link op te nemen naar het oorspronkelijke artikel.
Ik had in bovengenoemd voorbeeld over die 80% ook kunnen zeggen dat het blijkt uit onderzoek van Copyblogger, zonder verdere verwijzing.
Daarmee bewijs je jouw lezer geen dienst.
Die wil misschien wel checken hoe dat precies zit met dat onderzoek en er meer over lezen. Met die link bied je die service en hoeft jouw lezer niet zelf te gaan googelen.
3 – Je wordt authentieker
In het verlengde hiervan, durf ik te stellen dat jouw blog een stuk authentieker wordt door bronnen te noemen. Zoals ik al zei, laat je zien dat je op de hoogte bent van jouw vakgebied en dat laat zien dat er echt een mens achter de tekst zit.
Wederom is dat in vergelijking met de bronloze ChatGPT een groot voordeel.
De verwachting is dat er de komende tijd een tsunami aan snel gegenereerde blogs op het internet komt, handig in elkaar gedraaid door AI.
Hoe kan de lezer het verschil zien tussen jouw echte tekst en deze computerproducties? Onder meer door jouw bronverwijzing.
Workshop: Authentiek Bloggen met ChtGPT
Leren hoe je met ChatGPT authentieke blogs kunt maken die echt opvallen en de juiste klanten aantrekken? Kom kijken bij een van mijn zeer gewaardeerde workshops (rapportcijfer 9,3).
Vergeet niet dat lezers liever een tekst van een persoon lezen dan van een generieke computer. Want uiteindelijk willen mensen geholpen worden door mensen en niet door taalcomputers.
4 – Google waardeert het
Weet je wie ook van authentieke blogs houdt? Google. Zij zijn een groot voorstander van oorspronkelijke teksten die door echte mensen zijn geschreven. En echte mensen durven links te plaatsen.
Bovendien geven externe links waarde aan jouw artikel (zoals ik hierboven al uitlegde) en Google vindt het bieden van waarde ongeveer het allerbelangrijkste aan blogs.
Zelf zeiden ze er in 2019 over:
Of het daarmee ook echt een rankingfactor is, daar wordt over getwijfeld, zoals goed uitgelegd in dit artikel van SearchEngineJournal. (externe link 😀)
Persoonlijk denk ik dat het wel een effect zal hebben als je het op de eerlijke, waardeverhogende en lezersvriendelijke manier doet. Al zal het effect miniem zijn, maar alle beetjes helpen nietwaar?
Let op: ga niet linken naar sites in ruil voor geld of producten. Daar houdt Google namelijk niet van, omdat het niets zegt over de kwaliteit van de link. En bij Google draait het om kwaliteit. Als Google door heeft dat er betaald is voor links, dan zal dat beide websites (waar de link vandaan komt en naartoe gaat) kunnen schaden. Hou het dus eerlijk.
5 – Het is netjes
Verwijzen naar de bron van jouw bewering is ook een kwestie van etiquette. Je geeft credits aan degene die de oorsponkelijke bewering heeft bedacht of tijd en energie gestoken heeft in een onderzoek.
Ik weet dat er luie bloggers zijn die ideeën uit mijn blogs nagenoeg letterlijk hebben overgenomen zonder mij als bron te noemen en dat vind ik persoonlijk een vrij laffe manier van je autoriteit opbouwen.
Zo iemand wil jij toch niet zijn? Vroeg of laat val je door de mand met je gebrekkige en weinig oorspronkelijke kennis.
Daarbij geldt ook het volgende punt:
6 – Wie goed doet, goed ontmoet
Ik geloof erg in de wetten van het universum. Als jij wilt dat andere mensen ook linkjes naar jou opnemen (wat pas écht goed is voor jouw ranking in Google) dan helpt het als jij ook bereid bent om dat naar anderen te doen.
Daarmee doel ik niet op het een-op-een uitwisselen van linkjes, maar om het signaal dat jij afgeeft.
Als jij niet te krampachtig bent in het noemen van bronnen en daar heel netjes en keurig mee omgaat, dan zul je ook sneller linkjes van anderen krijgen. Daar ben ik van overtuigd.
(Al geldt dat dus niet 100%, getuige de blogs die wel informatie van mij jatten zonder daar naar te verwijzen, maar dit soort charlatans hou je altijd. Hoe goed je zelf ook doet.)
7 – Je vergroot je netwerk
Wie weet leidt jouw externe link trouwens wél direct tot een linkje terug. Want op het moment dat jij een link plaatst naar iemand anders, dan zal de ontvangende partij (als het een verstandige blogger is) dat opmerken.
In zijn analyse (en ik raad je aan dit soort analyses ook regelmatig te doen) zal hij zien dat hij een link gekregen heeft van jouw website.
Mogelijk raakt hij getriggerd door jouw bedrijfsnaam en neemt hij een kijkje. En dat kan tot van alles leiden. Een linkje terug is niet uitgesloten (al is de kans klein) maar op zijn minst kom je op diens radar. Je zit immers in hetzelfde aandachtsgebied.
Wie weet waartoe dat weer leidt. Je weet nooit hoe een koe een haas vangt. Stil in een hoekje zitten en nooit naar buiten linken omdat je bang bent dat jouw lezers weglopen, leidt sowieso tot weinig bekendheid.
Degene die naar buiten treedt zal ook meer connecties maken.
Raak je je lezer dan niet kwijt?
Tot slot de hamvraag of je dan inderdaad niet je lezer wegjaagt met een externe link? Daar moet je niet bang voor zijn. De externe link is doorgaans een verdieping of ondersteuning van jouw boodschap en de lezer zal die hooguit ná jouw blog lezen.
Uit mijn cijfers blijkt in elk geval niet dat ik lezer wegjaag. Mijn eerdergenoemde populaire blog over pakkende titels bevat een aantal externe links (en doet het goed in Google!) maar heeft toch een gemiddelde leestijd van rond de 5 minuten. Hij wordt dus gewoon uitgelezen
Wat wel aan te raden is om je externe link te laten openen in een nieuw venster. Als de lezer er dan op klikt, dan blijft hij wel op jouw blog. Dit kun je eenvoudig instellen als je de link aanmaakt.
Wees dus niet bang om lezers weg te jagen naar de site van iemand anders en neem af en toe een externe link op in je blog. Wees geen eilandje, maar de spin in het wereldwijde web. Bedenk: zonder draadjes kun je geen web bouwen.
Leuk artikel? Laat het me weten in de reacties hieronder. En verwijs er gerust naar. Ik ben gek op links!
Update: deze blog verscheen voor het eerst op 12 april 2017 en is op 17 februari 2023 geactualiseerd met aanvullende informatie over het plaatsen van externe links in jouw blog.