Hoe kan het toch dat er zoveel blogs hoog in Google staan die overduidelijk niet geoptimaliseerd zijn ervoor? Dat is namelijk echt zo. Ik spreek regelmatig mensen die op pagina 1 staan, zonder dat ze het weten. Of zonder dat ze er bewust iets aan gedaan hebben. Toeval? Niet helemaal. Het is omdat ze gewoon voldoen aan de allerbelangrijkste eis van Google: een goede blog maken.
Google zegt het zelf ook: geef gewoon een goed antwoord op de zoekvraag die wordt gesteld en dan herkennen wij dat met onze slimme computers wel en plaatsen we je op de juiste plek.
Als je dus een heel goed antwoord geeft, kan het zomaar gebeuren dat je bovenaan staat.
Zonder dat je het wist.
Waarom wint het beste antwoord altijd?
Google heeft maar één doel: de beste resultaten bovenaan zetten. Dus niet de resultaten van de bedrijven met de meeste marketingbudgetten (je kunt niet eens betalen om bovenaan te komen) en ook niet de resultaten van de bloggers met de beste SEO-trucjes.
Want dat zijn heel vaak niet de beste verhalen. En als Google die toch bovenaan zet, zou dat gebruikers afschrikken en zouden minder mensen Google gebruiken.
(en dan kan Google minder advertenties verkopen, daar waar ze wel gretig jouw geld voor aannemen)
Vandaar dat Google er alles aan doet om de echt goede blogs bovenaan te zetten. En daar ligt dus een voordeel: je moet gewoon zorgen dat je een goede blog maakt.
Wat is een goede blog?
Wat is dan een goede blog? In eerste instantie eentje die echt antwoord geeft op de zoekvraag die gesteld wordt. Maar dan ook echt. Als jij weet dat mensen googlen op de zoekterm “wat is yin yoga” (om maar wat te noemen) geef dan echt een goede uitleg over wat yin yoga is. Vertel waar het vandaan komt en wat het inhoudt. Welke oefeningen hierbij horen en wat het je oplevert. Vertel eventueel wat het verschil is met andere yoga-vormen.
Maak je er niet te makkelijk vanaf.
Vertel het hele verhaal en verplaats je daarbij in je doelgroep. Wat zou hij precies willen als hij deze vraag stelt.
Ga ook niet te veel afdwalen. Blijf je richten op die ene zoekvraag en zorg dat 80% van je blog daar over gaat. Een handige manier is om jezelf na afloop de vraag te stellen: heb ik nu die zoekvraag echt goed beantwoord? Mis je nog iets, voeg dat dan toe. Ben je teveel afgedwaald, schrap dat dan.
Daarnaast vindt Google het erg fijn als je je blog een beetje netjes opbouwt met een duidelijke structuur, tussenkopjes en het liefst toch ook wel een plaatje. Besteed er aandacht aan, dat betaalt zich uit.
Voordeel van een goede blog
Het grote voordeel van het maken van een goede blog waar aandacht aan besteed is en die de vraag echt goed beantwoordt, is dat je nu sowieso een topblog hebt die jouw doelgroep zal waarderen. De kans dat ze jou nu sneller als expert gaan zien, is vele malen groter.
Je oogt namelijk een stuk professioneler.
Want iemand die aandacht besteedt aan zijn blog zal ook wel aandacht besteden aan zijn klanten (of producten).
Voor jezelf is het ook veel leuker om een goede blog te maken die echt antwoord geeft op de vraag en mensen echt informeert. Als het goed is, is jouw werk namelijk jouw passie en vind je het leuk om erover te vertellen en om mensen te helpen. Hoe leuk is het wel niet om jouw kennis te delen in een waardevolle blog?
Sta je dan meteen bovenaan in Google?
Dat is natuurlijk niet gezegd. Er kunnen namelijk meer mensen zijn in jouw vakgebied die goede blogs maken en er kan er maar eentje bovenaan staan. Maar de kans om op pagina 1 te komen is al een stuk groter. Daar passen tien blogs en ik weet dat er bij heel veel zoekvragen ook mindere blogs tussen staan.
Het is dus een beetje afhankelijk van je concurrentie in hoeverre je het met alleen het goede antwoord redt. Wil je je kansen vergroten, dan zul je vaak net even een stapje extra moeten zetten door met de juiste woordkeuze en het stimuleren van links en leestijd Google nog meer te overtuigen dat jouw blog het beste is. Ook dat is niet eens zo moeilijk, maar moet je even weten. Het is niet veel. Ik kan het je in 3 stappen uitleggen.
Maar het begint met het maken van een goede blog die echt antwoord geeft op de zoekvraag. Doe dat dus sowieso. Want zonder goed antwoord werkt geen enkel SEO-trucje.
Waar wil jij op scoren?
Ik ben benieuwd: zou jij wel hoog in Google willen komen? Wat is het vakgebied waar jij je bedrijf in hebt? En weet je misschien ook zoekvragen waar je graag op inspeelt? Deel het in de reactie hieronder. Ik kijk graag eens met je mee waar jouw kansen liggen.
Goed geschreven! Een extra toevoeging kan zijn om goed uit te zoeken via een online marketing tool zoals Semrush of Ubersuggest wat de zoekintentie van jouw lezer is bij een bepaalde term… Het kennen en begrijpen van jouw doelgroep is hiervoor extreem belangrijk, want er zijn veel mooie voorbeelden te benoemen van ondernemers die zomaar wat zoekwoorden beschrijven en fouten maken op dit vlak. Een aantal dagen geleden werd ik getipt over dit voorbeeld: De online ondernemer in kwestie promootte een artificial intelligence writing tool op het zoekwoord “Rap Tekst”. Hij formuleerde dat als “Rap Tekst Schrijven” oftewel “Snel Tekst… Lees verder »
Hi Kevin, zoektintentie is zeker belangrijk, al is die doorgaans uit de zoekterm wel op te maken. Bij een zoekterm ‘pakkende titel’ mag je er wel vanuit gaan dat de gebruiker op zoek is naar tips voor een pakkende titel. Er blijven altijd wel gekke gevallen over zoals jouw voorbeeld over rap teksten. Maar dat soort woordverwarringen zijn wel zeldzaam. Toch heb ik weleens een vergelijkbare situatie meegemaakt. Ik schreef een blog over hoe je een goede blog maakt. Ik wilde ranken op ‘blog maken’. Maar Google ziet die vraag toch meer als het technisch bouwen van een blog en… Lees verder »
Handige en toepasbare tips! Bedankt! Ik ga het direct toepassen op mijn barbecue website. :)
Graag gedaan. Succes met toepassen. Hoop dat je effect merkt!
Groet en veel blogkracht!
Bastiaan
Mijn vakgebied is vrij ruim, van alles wat met project management te maken heeft tot hoe je leerprogramma’s opzet en leermateriaal schrijft. Alles in het Engels overigens. Zoekvragen zijn: What is monitoring? What is evaluation? What is essential for a pleasant learning programme? etc. etc.en evalutie
Top Petra! Hoe gaat het met het bloggen over deze onderwerpen?
Wij adviseren, coachen, trainen en inspireren professionals, teams en organisaties om een vitalere versie van zichzelf te worden.
Leuk om te horen Lisanne. Hoe loopt jullie blog?