Heb je weleens van de 80/20-regel gehoord? Deze ‘wetmatigheid’ stelt dat in heel veel gevallen 80% van het succes wordt bepaald door 20% van de inspanningen. Het leuke is: dat geldt ook voor blogs. En die wetenschap kan jou dus veel tijd schelen. Want als je het slim aanpakt, kun je met minder blogs meer traffic krijgen.
De 80/20-regel werd bedacht door de Italiaanse econoom Vilfredo Pareto die er begin 20e eeuw achter kwam dat 80% van de bezittingen in Italië in handen was van 20% van de bevolking.
De zakenman Joseph Juran trok dit idee door en zag dat deze 80/20-regel (ook wel Pareto-principe genoemd) voor veel meer zaken gold. Op allerlei gebied. Zo wordt bijvoorbeeld in een schoolklas doorgaans 80% van het lawaai veroorzaakt door 20% van de kinderen. En 20% van de automobilisten is verantwoordelijk voor 80% van de ongelukken.
En ook in bedrijven geldt dit heel vaak. 80% van de omzet wordt heel vaak behaald door 20% van de producten.
De 80/20-regel voor blogs
Zou dat ook voor blogs gelden?
Het antwoord is ja. In elk geval voor mijn blogs
Ik analyseerde de traffic van de afgelopen 12 maanden en kwam erachter dat inderdaad verreweg het merendeel van mijn bezoekersaantallen afkomstig is van een handjevol blogs.
Het is zelfs nog scherper dan het Pareto-principe: in mijn geval wordt 85% van het bezoek veroorzaakt door 15% van mijn blogs.
Interessant toch?
Een snelle blik op die 15% leert dat deze blogs bijna allemaal hoog scoren in Google. Daar komt dus verreweg mijn allergrootste bezoek vandaan.
Niet verbazingwekkend, want ik wist al dat ruim 80% van mijn bezoek afkomstig is van Google.
Wat heb je aan deze 80/20-regel?
De 80/20-regel (die dus soms niet precies 80-20 is, maar wel in de buurt) is vooral interessant omdat je daarmee je inspanningen beter kunt kanaliseren. Beter kunt inzetten.
Want als ik weet waar mijn voornaamste traffic vandaan komt (in mijn geval Google) dan kan ik me daar natuurlijk het beste op focussen.
Het is slimmer om een blog te maken die hoog kan scoren in Google dan een blog die alleen door mijn vaste volgers worden gelezen. Als ik tenminste nóg meer bezoek wil.
En wie wil dat niet?
Het is de bekende kracht van Google: als je eenmaal hoog staat, kun je week in week uit bezoekers krijgen. Weinig inspanning, veel effect.
Ik ga me daar de komende tijd dus nog meer op richten. Meer blogs voor Google maken om zo mijn traffic verder te boosten.
Betekent dit dat ik geen andere blogs meer maak?
Dat ook weer niet. Want blogs die niet geschikt zijn voor Google (niet elke blog speelt immers in op een zoekvraag) kunnen nog steeds erg waardevol zijn voor mijn doelgroep om te lezen en om mijn expert-status te verhogen. (lees hier hoe belangrijk dit soort blogs zijn)
Neem deze blog, die je nu aan het lezen bent. Niemand googelt op de zoekterm ’80/20 blogs’ (of iets in die trant) dus de kans dat ik ooit met deze blog ga scoren in Google is nihil. Geen vraag is geen score, zo simpel is het. Al is je blog nog zo leuk.
Maar toch denk ik dat deze blog interessant is voor de lezers die op Blogkracht komen via een andere weg (nieuwsbrief, social media, rechtstreeks of via een andere blog). Want ik denk dat het voor jou ook slim is om eens te kijken welke blogs het merendeel van jouw bezoekers leest.
Wat kun jij dan doen?
Als jij ook meer lezers wilt met minder inspanning, dan raad ik aan om ook eens in je statistieken te duiken. En dat is echt niet zo ingewikkeld.
Stap-1: Kijk in Google Analytics hoeveel bezoekers je bijvoorbeeld het afgelopen jaar had en kijk dan naar je beste berichten. Hoeveel heb je er nodig om op 80% van dat totaalaantal te komen? Dikke kans dat het er bij jou ook niet zo veel zijn.
Stap-2: Kijk of je een patroon kunt ontdekken in die top-berichten. In mijn geval ging het om Google, maar misschien zie jij wel iets anders. Bijvoorbeeld dat het berichten zijn over een bepaald onderwerp. Of dat het blogs zijn met praktische handleidingen. Of allemaal interviews.
Stap-3: Ga vervolgens meer van dit soort blogs maken. Blijkbaar is daar behoefte aan.
Stap-4: Kijk voor de zekerheid ook eens bij de kanalen (onder aquisitie/alle verkeer). Hoeveel procent komt nu binnen via Google? Is dit een laag aantal, dan kun je daar ook war meer aandacht aan besteden. Deze blogs zullen dan ook snel in de top 20% terechtkomen.
80/20 in de toekomst
Je zult misschien denken: als ik alle tijd stop in die 20% dan verandert de verhouding 80/20 toch vanzelf? Dat klopt. Als ik meer aandacht besteed aan blogs die hoog komen in Google, dan gaan die een groter deel van het bezoek innemen. Maar ook dan zul je zien dat er weer een andere 20%-groep verantwoordelijk zal zijn voor die 80%. Een nieuw, specifieker deel. Dat is dan de groep van beste blogs binnen Google bijvoorbeeld. En dan kan ik daar weer een nieuw patroon uit halen waar ik me op kan focussen.
De truc is om steeds te blijven kijken naar je beste blogs en daar jouw meeste aandacht op te richten. Zonder per se de rest helemaal te negeren.
Bedenk: we zijn geen fulltime bloggers, maar in eerste instantie ondernemers. We hebben dus niet alle tijd van de wereld voor onze blogs. Dan kun je die spaarzame tijd maar beter goed besteden. Meer bereik door minder te bloggen. Klinkt goed toch?
Wat zijn jouw beste blogs?
Ik ben natuurlijk erg benieuwd naar jouw beste blogs. Kijk eens naar jouw top 20%. Wat voor een soort blogs zijn dat? Zie je een patroon? Gaan ze over een bepaald onderwerp? Zijn het de blogs die scoren in Google of die je juist gedeeld hebt in een nieuwsbrief? Deel het hieronder. En deel meteen de URL van je allerbeste blog. Ga ik die bekijken en krijgt die er meteen nog een klik bij! :-)
Hi Bastiaan, deze blog over een photobooth huren op een bruiloft scoort bij ons behoorlijk goed (relatief gezien t.o.v. de andere blogs) :)
https://www.fotobelevenis.nl/photobooth-huren-bruiloft-complete-gids/
Dank alvast voor je klik:)
Hi Jasper, leuk om te zien. Het verbaast me overigens niets dat die veel traffic krijgt, want die blog scoort op nummer 1 in Google op zoektermen foto booth en fotobooth. Goed bezig dus!
Gek genoeg blijft hij wat achter bij photobooth bruiloft. Zouden eens moeten kijken waar dat aan ligt (zonder de andere rankings te verpesten natuurlijk). Er wordt wellicht minder op gezocht, maar de zoekvraag matcht wel beter met jouw blog, dus dat zou voor betere click-ratio moeten zorgen.
Hoi Bastiaan, dit zijn een 2-tal blogs van mijn hand. Jaar geleden alweer. Ik heb er tot op heden 3 geschreven. Nu ik jou heb gevonden via social med ons komt daar verandering in. Volgt. Wat is jou mening over mijn 2 best belezen blogs -> privé jet vervoer voor zakenreizigers.
https://www.linkedin.com/pulse/5-tips-voor-de-frequent-vliegende-mkb-zakenreiziger-om-martha-hiddink/
https://www.linkedin.com/pulse/privé-jet-lijnvlucht-bespaar-2-maanden-werktijd-per-jaar-hiddink/
Dank bij voorbaat. Hartelijke groet
Hoi Bastiaan, dit is mijn beste blog tot nu toe! https://www.jongassertief.nl/2018/02/25/de-kat-uit-de-boom-kijken/
Hi Angela, dank voor je reactie. Leuke blog en leuke insteek, al had hij van mij best nog wat langer gemogen, met nog wat aanvullende tips over dit onderwerp. Bedenk: hoe meer je mensen helpt, hoe meer ze jou als expert gaan zien.
Succes met je blog en veel blogkracht!
Bastiaan
Hej Bastiaan, dit is mijn best gewaarde blog:
https://denk-wijzer.nu/10-onjuiste-redeneringen-rondom-kanker/. Ondanks:dankzij het onderwerp.
Groet, Leo.
Ik heb laatst de stekker uit mijn oude blog getrokken en ben een nieuwe begonnen die samen gaat met mijn bedrijfsinformatie/website. Dus ik kan helemaal opnieuw beginnen :-) Een van mijn best gelezen artikelen daar was of je macOS Catalina wel of niet moest gaan installeren, toen die net uit was maar ook nu nog steeds. Dat artikel komt niet meer terug op mijn nieuwe blog, maar ik heb het (min of meer) herschreven naar de actuele macOS versie (Big Sur). https://debeer.pro/macos-big-sur-installeren-tips-faq/ Als dit lekker veel bezoekers trekt (staat nu al bovenaan pagina 2 in Google) dan maak ik van… Lees verder »
Goed bezig Bastiaan! Leuk om te horen. En op naar pagina 1 met die blog!