Ik ben eruit. Dat bloggen werkt niet. Om twee redenen:
- De meeste lezers denken dat blogs alleen maar persoonlijke verhaaltjes of inhoudsloze nieuwsfeitjes over het bedrijf zijn. En daarom klikken ze niet.
- Veel ondernemers denken dat ook. En daarom bloggen ze niet.
Hoe zonde!
Zakelijke blogs zijn namelijk geen inhoudsloze egodocumentjes, maar objectieve artikelen die informatie of inspiratie bieden aan de lezer.
De lezer steekt er dus echt wat van op. Als hij klikt. Want in een goede blog geef je waarde over het onderwerp waar hij in geïnteresseerd is. Als hij tot jouw doelgroep behoort – en dat zijn er meer dan je denkt.
En ondertussen laat jij daardoor zien een kenner te zijn van jouw vakgebied. Bijvoorbeeld:
- Dat jij die perfecte fotograaf bent om in te huren
- Dat jij als kinderpsycholoog echt bepaalde problemen kunt oplossen
- Dat jij als coach mensen echt verder helpt in hun bedrijf, hun persoonlijke leven of wat jouw aandachtsgebied ook is
- Dat jij als tekstschrijver laat zien verstand van effectief taalgebruik te hebben
- Dat jij als webdesigner weet hoe je een winstgevende website maakt
De lezer steekt er dus echt wat van op. En de kans wordt een stuk groter dat hij jou inhuurt als hij toch meer hulp nodig heeft. Win-win.
Dat riedeltje van expert-positie en klanten krijgen heb je vast vaker gehoord. Maar het gaat dus fout bij het woordje blog. Omdat mensen wel informatie en tips willen, maar niet een blog willen lezen.
Gek, irritant en bovenal frustrerend.
De oplossing is even simpel als doeltreffend. Noem je blog geen blog. Maar noem het tips. Of weetjes. Of inspiratie. Of tips & inspiratie.
Combineer met je vakgebied
Dikke kans dat mensen dan wel klikken als ze op jouw site komen. Zeker als je het kunt combineren met de term die jouw vakgebied beschrijft.
Denk aan hardlooptips, klustips, fototips of blogtips, zoals ik zelf mijn blog al jaren noem. Ja, dat lees je goed: ik noem mijn blogs dus ook geen blogs. Ik noem ze tips. Blogtips om precies te zijn. Kijk maar in het menu rechtsboven.
Dus: stop met bloggen en begin met het geven van tips. Geef informatie, geef inspiratie. Geef waarde.
In een keer is bloggen dan wel weer leuk. Want kennisdelen willen de meeste ondernemers wel. Ik hoor het zo vaak van mijn cursisten: zodra ze weten dat bloggen eigenlijk kennisdelen is, barsten van de energie om ermee te beginnen.
En ineens komen de lezers ook. Want wie wil er geen gratis informatie hebben over het onderwerp waar hij in geïnteresseerd is.
Doe er je voordeel mee!
Vraag: hoe noem jij jouw blog op jouw site? Of hoe ga je hem nu noemen na het lezen van deze blog dit informatieve artikel? Vertel het hieronder in de comments.
BTW: Weten hoe je echt goede informatieve artikelen maakt die veel lezers en dus klanten trekken? Klik hier voor meer tips.
Hi Bastiaan, ben het helemaal mee eens dat bloggen meer is dan je mening te geven. Denk juist dat je door middel van je kwalitatieve blogs je potentiële klanten kan overtuigen dat jij de expert bent. Bedankt voor het interessante artikel!
Graag gedaan Lydian!
Story Telling? website is in aanbouw dus URL is fake;) En bestaat hopelijk niet
Hi Marjolein, ik weet niet of mensen wel begrijpen dat ze informatie krijgen onder de kop storytelling. Denk jij wel?
Het is niet de beste titel maar handige informatie zet mij niet echt aan tot lezen. Dan zou ik eerder een aantal categorieën benoemen en de artikelen, video’s etc. daaronder plaatsen. Je hebt meer dan 50 soorten content, die je als blog kunt gebruiken dus 1 naam is lastig. Misschien houd ik het wel even bij blog haha.
Hi Marjolein, het is lastig voor mij te beoordelen, omdat ik niet weet waar jouw business (en dus je blogs) precies over gaat. Volgens mij valt er best een overkoepelende term voor te bedenken anders dan blog. En blog is nog steeds niet verboden hoor :-) Alleen weet ik dat veel lezers het niet met tips en informatie associëren. En die lezers krijg je dan niet. Tenminste: niet als ze alleen jouw site bezoeken. Als je ze weet te vangen via Social Media en/of Google, dan maakt de term natuurlijk niet uit. Dan komen ze direct op het artikel af.… Lees verder »