Eh… van de heer Trump niet zo heel veel. Maar wel van het feit dat heel veel andere bloggers menen dat hun publiek iets van Trump kan leren. Daar leren wij weer van.
Even een greep uit het blog-aanbod van afgelopen week.
Dit kunnen we volgens deze bloggers leren van Trump:
- Hoe je als bedrijf moet inspelen op gebeurtenissen die niet te voorspellen zijn. (Sprout)
- Dat je om gelukkig te worden niet moet vechten met de realiteit. (365 Dagen Succesvol)
- Dat schreeuwen als bedrijf op de korte termijn misschien meer effect heeft, maar dat een inhoudelijk verhaal beter is voor de lange termijn. (Progress Communications)
- Dat je als organisatie goed moet luisteren naar je doelgroep en je niet te snel rijk moet rekenen. (Communicatie Online)
- Dat je moet communiceren in simpele boodschappen. (Coemans)
- Dat je moet zeggen wat je denkt. (RUMAG)
Leuk gedaan natuurlijk. Inspelen op de actualiteit en daar je blogonderwerp op aanpassen. Zelfs al heb jij als bedrijf niks met politiek, dan nog kun je deze actualiteit aangrijpen om jouw verhaal te vertellen.
De jongens van 365 Dagen Succesvol leggen het voor de zekerheid zelfs nog even uit:
(Voor de duidelijkheid: hoewel alles wat hieronder staat over Trump gaat, gaat het eigenlijk heel ergens anders over. Namelijk over jouw leven. Maar dat snapte je vast al.)
Speel in op actualiteit
Wat wij hier weer van leren? Dat als je onderwerpen zoekt voor je blog, je slim moet kijken naar de actualiteit. Dat heeft een paar voordelen:
- Je hebt eenvoudig een leuk onderwerp voor een blog te pakken
- Je kunt je bestaande boodschap in een nieuw jasje stoppen
- Lezers worden getriggerd door de titel, omdat het aansluit bij hun beleving
- Lezers vinden het leuk om iets over de actualiteit te lezen (zelfs al is de inhoud uiteindelijk misschien niet eens zo actueel)
- De kans dat ze het delen is daardoor groter
Ik raad je daarom aan om met een andere blik naar het nieuws te kijken. Kijk of je een haakje kunt vinden om op in te spelen. Paar spelregels:
- Kijk uit voor nieuws met een negatieve lading. Gebruik niet een aardbeving om te betogen dat jij de boel ook kunt opschudden…
- Zoek het niet te ver van huis. Het moet natuurlijk wel een beetje aansluiten bij jouw business. Een pedicure die beweert dat haar klanten wat kunnen leren van Trump is niet erg logisch (nee, ook niet door te zeggen dat hij op grote voet leeft…)
- Doe het niet te vaak. Dit is een van de vele manieren om een blogonderwerp te bedenken. Ga hier geen gewoonte van maken, want dan wordt het suf.
Jaargetijden, feestdagen en trends…
Je hoeft overigens niet alleen nieuwsfeiten te denken als je wilt inspelen op de actualiteit. Vaste feestdagen of belangrijke data kunnen ook een leuke aanleiding zijn. De eerste dag van de lente, het einde van de vakanties, Sinterklaas, Valentijnsdag of het begin van het nieuwe jaar kunnen zijn mooie momenten om eens iets mee te doen.
Zo zullen de trends (modetrends, interieurtrends, SEO-trends, wijntrends en ongetwijfeld de blogtrends,…) voor 2017 de komende weken weer de blogpagina’s beheersen. Niet bijster origineel, maar dat waren de blogs over Trump ook niet. Het is vaak wel iets wat mensen willen lezen. En daar gaat het doorgaans om.
Goeie tip Bastiaan. Ga zeker kijken of ik af en toe (niet teveel natuurlijk :-) ) een haakje in de actualiteit kan vinden voor een blog.
Top Veron! Geef maar een seintje als je een keer zo’n leuke actuele blog hebt geplaatst!
Veel blogkracht!