Je weet dat het ontzettend waardevol is om regelmatig te bloggen. Je weet dat je er meer klanten mee kunt krijgen, dat je meer businessideeën creëert en dat je een stuk communicatiever wordt. Om maar wat te noemen. En toch blog je niet. Of te weinig.
Waarom blog je eigenlijk niet? Wat zijn jouw excuses?
Ik kan wel een paar redenen bedenken. En dat doe ik dan ook. Maar ik ga je vervolgens ook uitleggen dat het geen geldige redenen zijn. Of in elk geval ga ik je vertellen hoe je ermee om moet gaan.
1 – Ik weet niet waarover ik moet bloggen
Dit is het meest gehoorde bezwaar. Veel ondernemers denken dat ze niets te melden hebben, maar dat is gewoon niet waar. Ze realiseren zich niet dat ze op een goudmijn aan informatie zitten. In eerste plaats je eigen kennis en expertise. Alleen daar al vallen veel blogs over te schrijven. Probeer te achterhalen welke vragen er leven bij je doelgroep en help ze met jouw kennis.
Daarnaast hebben veel ondernemers ook boeiende klanten voor wie ze vaak interessante opdrachten hebben gedaan. Deel die business cases zodat anderen er ook van kunnen leren. Of kijk eens of je onderzoekend op de plank hebt liggen of ander cijfermateriaal. Boor je goudmijn aan en smeed er mooie bling-bling-blogs van!
2 – Wie zit er nu op mijn mening te wachten?
Toegegeven: niet iedereen zit inderdaad op jouw mening te wachten. Maar je hoeft ook niet de hele wereld te bereiken. Je eigen doelgroep is al een mooi aantal. En dat zijn nu net de mensen die wél op jouw verhaal, mening, tips zitten te wachten. Al inspireer je maar een paar potentiële klanten met jouw blog, het kan het verschil zijn tussen een gemiddeld jaar en een succesvol jaar.
3 – Ik heb geen tijd om te bloggen
Ik ook niet. En toch doe ik het. Omdat ik er tijd voor maak. Ik beschouw bloggen als onderdeel van mijn werk, dus reserveer ik er een paar uurtjes per week voor. Ok, het schiet er in extreme drukte of ziekte bij mij ook wel eens bij in en je hoeft wat mij betreft ook helemaal niet elke week een blog te schrijven. Als tijd echt een issue is, begin dan met één blog per maand. Voor veel bedrijven een prima frequentie. Die paar uurtjes in de maand kun je toch wel inplannen? Een gezond bedrijf besteedt ook tijd aan acquisitie. Bloggen kun je ook als acquisitie beschouwen.
4 – Ik kan niet schrijven
Onzin. Iedereen kan schrijven. Het mooie van een blog is juist dat het een persoonlijke touch heeft en daardoor dicht tegen gewone spreektaal aan ligt. En je gaat me toch niet zeggen dat je niet kunt praten? Natuurlijk helpt het om met een paar schrijftips rekening te houden, maar je hoeft echt niet te streven naar een literair meesterwerk. Lezers verwachten dat ook niet. Ze willen gewoon geïnformeerd of geïnspireerd worden door verhaal dat enigszins leesbaar is opgeschreven. Schroom dus niet en bedenk dat het met elke blog makkelijker wordt.
5 – Ik weet niet waar ik moet beginnen
Een hele lege blogsite is nog enger dan een lege pagina. Ik weet het. Ik heb zelf ook jaren aangehikt tegen het beginnen met Blogkracht. In 2011 registreerde ik al de URL, maar in 2014 schreef ik een pas mijn eerste blogs. Je wilt soms zoveel vertellen dat je niet weet waar je moet beginnen. Als je inderdaad veel ideeën hebt, is dat alleen maar mooi. Dan ben je verder dan bloggers met probleem 1.
Mijn advies is om al die ideeën onder elkaar te zetten en er vervolgens alvast een paar concrete blogartikelen uit te bedenken. Hang daar een planning aan en begin gewoon. Ik had mezelf een paar dagen vrij gegeven en was lekker naar Vlieland gegaan. Even ongestoord werken aan de eerste blogs. Dan heb je de eerste hobbel genomen en is elke blog daarna een stuk makkelijker.
[text-blocks id=”19138″]
[…] wat je allemaal eigenlijk nog meer zou moeten weten over het maken van een blog. Verval niet in excuses en uitstelgedrag. Hoe eerder je begint, hoe eerder je de smaak te pakken krijgt en effect zult zien […]
[…] is een van de meest gebruikte zinnen (of noem het excuses) die ik hoor van ondernemers die twijfelen of ze wel moeten gaan bloggen. Het is waar dat er al […]