Blogs kun je op verschillende manieren opbouwen. Grofweg onderscheid ik hierin twee vormen: het artikel en de opsomming (het interview laat ik hier even buiten beschouwing.) Maar hoe weet je nu wat de beste vorm is voor het verhaal dat jij wilt vertellen? Ik help je hieronder op weg met wat meer uitleg en voorbeelden. En geef je nog een extra variant.
In feite maakt het niet uit of je nu een artikel maakt of een opsomming. Met beide vormen kun je informatie geven en waarde bieden – de kern van een zakelijke blog. Een opsomming is doorgaans wat makkelijker, maar wie mijn online training Bloggen als een Baas gevolgd heeft, weet ook dat je een artikel best eenvoudig kunt schrijven (ik geef hierin een simpel stappenplan dat voor elke ondernemer en beginnende blogger werkt).
Vooraf is het wel handig om te bepalen of je nu voor een artikel kiest of voor een opsomming. Welke je kiest, hangt een beetje van het onderwerp af en wat je daarin wilt zeggen. Om je hierbij te helpen, zet ik de verschillen hieronder even op een rij voor je.
Wanneer maak je een opsomming?
Zoals gezegd is een opsomming voor de meeste bloggers de makkelijkste vorm om te maken, omdat je al meteen een kant-en-klare structuur hebt. En het leuke: de lezer houdt er ook van. Opsomming zijn daarom nog steeds erg geschikt als blogvorm. Vooral voor de hoe-vragen en waarom-vragen.
Hoe-vraag (stappenplan, manieren, tips)
Als je een hoe-vraag wilt beantwoorden, dan is een opsomming meestal erg geschikt. Heel vaak kun je je antwoord namelijk geven in de vorm van een rijtje tips, een aantal manieren of een stappenplan. Kijk maar eens naar al deze blogs van Blogkracht:
- Hoe ik 4000 bezoekers per maand kreeg (voor één oude blog)
- Hoe ik op nummer 1 in Google kwam op de zoekterm ‘bloggen
- 5 manieren om je blog te promoten
- 5 manieren om je ‘open rate’ te vergroten
- Vaker bloggen? Ik geef je 7 tips voor meer focus en regelmaat.
- 10 tips om je schrijfangst te overwinnen
- 10 tips voor een pakkende titel
- 11 schrijftips voor je blog
- Een Pakkende Inleiding maken met de High Five Formule
- Van passanten… naar klanten!
Het zijn allemaal tips, manieren of stappen die je helpen een bepaald probleem op te lossen en handig onder elkaar gezet in een opsomming.
Zoals je ziet, hoeft de titel dus niet altijd een getal te hebben. Ik doe het soms wel, maar vaker niet. Zo lijkt de blog niet op een lijstje, terwijl het dat wel is. Je krijgt zo ook mooi afwisseling in je titels.
Eentje die ook goed werkt is een titel die begint met het woordje ‘zo’. Ook dat beantwoordt eigenlijk een hoe-vraag. Maar in plaats van ‘hoe krijg je meer ritme in je blog’ zeg ik ‘zo krijg je meer ritme in je blog’. Nog directer voor de lezer dat hij antwoord krijgt op zijn vraag.
Dit deed ik bijvoorbeeld bij deze blogs:
- Zo krijg je meer ritme in je blog
- Zo voorkom je taal- en typefouten in je blog
- Zo haal je meer omzet uit je blog
- Zo maak je je blog beter leesbaar op mobiel
Waarom-vraag (redenen, argumenten)
Ook waarom-vragen lenen zich uitstekend voor een opsomming. Omdat er vaak meerdere redenen te bedenken zijn voor die ene prangende vraag. Kijk maar eens naar dit overzicht van de Blogkracht-blogs van de afgelopen jaren:
- Waarom je in 2021 juist moet bloggen
- Waarom reacties onder je blog zo waardevol zijn
- Waarom jouw blog beter is
- Waarom je oude blogs regelmatig moet updaten (o.a. voor Google)
- Waarom je juist nu moet mikken op Google
- Waarom ik elke week een blogmail verstuur
- Waarom blogs met gratis advies toch geld opleveren
- Waarom ik veel blogs van anderen lees
- Geen tijd om te bloggen? 8 redenen waarom dat onzin is.
Allemaal opsommingen omdat ik voor elke waarom-vraag wel meerdere argumenten wist. En dan is het ook slim om ze als opsomming te presenteren. Prettig voor de lezer en voor jezelf.
Het lijkt nu misschien wel een beetje saai met al diezelfde soort titels, maar bedenk dat dit uit het overzicht van 5 jaar Blogkracht is. Ze staan dus niet allemaal onder elkaar ?
Sowieso hoeft boven een waarom-vraag niet een titel met waarom te staan. Een titel over voordelen beantwoordt eigenlijk ook een waarom-vraag:
- 11 voordelen van zakelijk bloggen
Deze blog legt immers uit waarom je zakelijk moet bloggen. Door meteen te zeggen dat er 11 voordelen zijn, zal de lezer wellicht sneller geneigd zijn om te klikken. Je kunt waarom-vragen dus ook heel goed een andere titel geven. Een blog met de titel ‘waarom reacties onder een blog zo waardevol zijn’, had ook kunnen heten:
- 5 voordelen van reacties onder je blog
- Reacties onder je blog leveren meer bezoekers op
Overzichten (trends, top-10’tjes, meest voorkomende zaken)
Tot slot is een opsomming ook erg geschikt voor het maken van overzichten. Bijvoorbeeld voor bloggers die ergens een top-10 van maken (de beste kinderboeken, leukste wandelgebieden, grootste ergernissen), een lijstje met trends of een overzicht van grootste blunders, fouten of belangrijkste zaken die je moet weten.
Zelf had ik onder meer deze:
- De 7 grootste fouten die de meeste bloggers maken
- Schrijven voor Google – fabels en feiten
- Google in 2020 – dit gaat er veranderen
Wanneer maak je een artikel?
Ik adviseer mijn cursisten altijd om eerst te kijken of je je blog in een opsomming kunt gieten. Daarmee maak je het voor jezelf (en je lezer) net even wat makkelijker. Maar niet elk onderwerp leent zich voor een opsomming. Soms kun je niet om de artikel-vorm heen. Dat is geval bij een wat-vraag, waarbij je een uitleg geeft.
Wat-vraag (uitleg, verduidelijking)
Als je echt iets wilt uitleggen, dan kan dat beter in een de vorm van een artikel. Denk hierbij aan encyclopedie-achtige vragen. Wat is een blog? Wat is haptotherapie? Wat doet een mediator?
Je bespreekt dan meer de verschillende elementen of aspecten die erbij horen en dat past minder in een opsomming. Kijk bijvoorbeeld naar deze artikelen op Blogkracht:
Bloggen over jouw product of dienst
Ik leg hier niet alleen uit waarom je prima over je product kunt bloggen, maar leg ook uit waar je op moet letten en geef een voorbeeld uit de praktijk.
Alleen met blogs kun je goed scoren in Google
Hierin leg ik eerst uit hoe Google werkt, vervolgens waarom blogs daar goed bij aansluiten en daarna geef ik ook hier weer een voorbeeld. Een uitleg dus, geen opsomming.
De 80/20-regel: minder bloggen, meer traffic
Hierin leg ik uit wat de 80/20-regel is en hoe dat ook van toepassing is op jouw blogs.
Een plaatje bij je blog trekt meer lezers
Veel mensen willen weten of een plaatje in een blog nodig is en hoeveel plaatjes wenselijk is. Plus hoe je aan (gratis) plaatjes komt. Als ik die vragen allemaal beantwoord, heb je vanzelf een artikel.
In het laatste voorbeeld zie je dat als je met dit soort subvragen werkt, je ook heel goed en makkelijk een artikel kunt vormgeven en opbouwen. Meer hierover leer je in mijn videocursus.
Hoe- en waarom-vragen in een artikel
Hoewel de hoe-vraag en de waarom-vraag vooral geschikt zijn als opsomming, kan het soms ook beter passen bij een artikel. Dat is het geval als je één verklarende uitleg moet geven in plaats van een rijtje met tips, stappen of redenen. Kijk bijvoorbeeld naar deze hoe-vraag die uiteindelijk toch een artikel is:
Hoe deadlines mijn business hielpen
Hierin leg ik uit hoe deadlines mij helpen om tot actie over te gaan. Ik leg hierbij verschillende aspecten uit en geef wederom een praktijkvoorbeeld. Daardoor leent deze hoe-vraag zich beter voor een artikel.
Maar ook deze waarom-vraag paste beter in een artikel:
Blogonderwerp nodig? Bezoek eens een event.
Hierin leg ik uit waarom een event zo geschikt is voor het maken van een blog. Dat doe ik niet door een rijtje redenen te geven (dan was het een opsomming geworden) maar door de verschillende aspecten te verduidelijken. Bijvoorbeeld of het wel mag om iemands presentatie te verwerken in een blog. Zo paste het dus beter als artikel.
Hoe- en waarom-vragen bij een artikel zijn in mijn geval wel in de minderheid. Doorgaans valt de uitleg toch makkelijker te gieten in een lijst met tips, manieren, stappen of redenen. Maar het is dus geen wetmatigheid.
De hybride-vorm
Net zoals het echte leven niet volledig in hokjes te plaatsen is, geldt dat voor de blogvorm ook niet. Soms kun je namelijk ook heel goed een combinatie van opsomming en een artikel maken. Ik noem dat de hybride-vorm.
De hybride-vorm past heel goed bij blogs waarin je iets uitlegt (wat-vraag), maar daarbij ook nog wat tips geeft (hoe-vraag). Dan krijg je dus de vorm van een artikel met daar binnenin nog een opsomming. Klinkt dat gek? Nee hoor, kijk maar eens naar deze voorbeelden:
Zo word je een super-expert (in no time)
Ik leg eerst uit wat in onder een expert versta en waarom bloggen daar goed bij pas om vervolgens een opsomming te geven hoe je snel een nog grotere expert kunt worden.
Bloggen is luisteren
Hierin leg ik het belang van luisteren naar je doelgroep uit om vervolgens nog wat tips te geven.
Voorkom ‘pogosticking’ en stijg sneller in Google
Wat pogosticking is, leg ik hier uit (wat-vraag) plus waarom dit een belangrijk aspect is bij het scoren in Google. Vervolgens geef ik tips om pogosticking te voorkomen (hoe-vraag in een opsomming).
Een goede blog kan niet zonder Call To Action
Ook hier leg ik eerst het belang van een Call To Action (CTA) uit en dat een CTA niet opdringerig hoeft te zijn (wat-vraag). Om vervolgens nog wat hoe-tips te geven voor het maken van een krachtige CTA.
Helder? Deel je mening en/of blog!
Heeft dit je een beetje op weg geholpen met het opzetten van je blog? Laat het me weten in de reacties hieronder. Ik ben erg benieuwd. Ook vind ik het leuk als je zelf een voorbeeld hebt van een artikel of opsomming en die hier wilt delen. Ik ga hem zeker lezen! (en andere lezer misschien ook wel)
Hoi Bastiaan, leuk artikel. Op mijn blog schrijf ik voornamelijk opsomming-blogs. Hier is een voorbeeld: https://tipsvoorschool.nl/motivatie-voor-school-tips/