Het is al zeker anderhalve maand geleden dat ik voor het laatst mijn gras gemaaid heb. Het is wel groen, maar het groeit niet. De reden is logisch: de langdurige droogte. Het doet me denken aan veel bedrijven die ik om mij heen zie. Ze bestaan wel, maar groeien niet. Omdat ze net als mijn gras in een verkapte overlevingsstand staan.
Best lekker dat ik niet hoef te maaien, maar als de droogte aanhoudt en ik niet af en toe sproei, slaat die stilstand straks om in verdorring en zit ik straks met een geel en onaantrekkelijke grasmat.
En zo is het ook met jouw bedrijf: als jij er niet voor zorgt dat je het regelmatig de juiste voeding geeft, dan blijf je klein en onbeduidend met de kans dat je straks zelfs helemaal niet meer aantrekkelijk bent (of überhaupt bestaat).
Herkenbaar?
Dan geef ik je 5 manieren om te zorgen dat jouw bedrijf de juiste energie krijgt waardoor je kunt groeien (en bloeien). Het zijn tips die ik zelf geruime tijd toepas en die mijn bedrijf een enorme sprong vooruit hebben gegeven.
1 – Lees meer boeken
Ik heb het afgelopen WK-voetbal bijna geen wedstrijd gezien. In plaats daarvan deed ik wat ik al twee jaar elke avond doe: lezen. Geen romans, want daar hou ik niet zo van, maar wel boeken die mijn kennis verbreden. Over krijgen van focus, verhogen van productiviteit, gezondere voeding, betere slaap, meer energie en verder vooral veel psychologie, neurologie en marketing.
Allemaal boeken die mij helpen in mijn dagelijkse werkzaamheden en die niet alleen mijzelf maar vooral ook mijn bedrijf Blogkracht een boost hebben gegeven.
Leestips voor de vakantie
Heb je deze nog niet gelezen? Neem ze mee op vakantie. Het gaat je leven en je business verrijken:
- The Power of Habit – Charles Duhigg (Nederlands: Macht der Gewoonte)
- All Marketers Are Liars – Seth Godin (Nederlands: Alle Marketeers Vertellen Verhalen)
- Influence – Robert B. Cialdini (Nederlands: Invloed)
- Why we sleep – Matthew Walker (Nederlands: Slaap)
- Weet wat je eet – Daan de Wit
Mag je dan helemaal geen voetbal of tv meer kijken? Van mij mag alles (zie ook: punt 5) maar als je wilt groeien met je bedrijf zul je keuzes moeten maken. Let wel: ik hou erg van voetbal, heb mijn halve leven zelf gevoetbald en heb zelfs een seizoenkaart. Maar nog liever zie ik mijn kennis en mijn bedrijf groeien dan dat ik Mbappé een hakballetje zie maken.
2 – Schrijf blogs (en orden je brein)
Je hoort mij vaak zeggen dat bloggen dé manier is om meer bekendheid te krijgen en je expertstatus te vergroten. Maar dit keer zeg ik dat je moet bloggen om je bedrijf meer voeding te geven. Dat werkt zo: als jij gaat bloggen over je bedrijf, moet je harder nadenken over jouw vakgebied. Je moet namelijk jouw kennis vertalen naar papier en dat vereist de nodige aandacht (hoewel het bloggen zelf verder niet zo moeilijk is).
Je zult je kennis moeten ordenen, plakken in een theorie of opsomming die iedereen begrijpt, toepasbaar maken voor verschillende mensen in jouw doelgroep en inspelen op hun (mogelijke) vragen.
Dat leert je om anders naar je eigen bedrijf en kennis te kijken. En dat scherpt weer je gedachten.
Het is onderzocht dat mensen die voortdurend bezig zijn om zichzelf verhalen te vertellen over wat ze meemaken en daar theorieën over formuleren, succesvoller zijn. Ze maken zo een mental model in hun hoofd, waardoor ze die informatie in de werkelijkheid sneller kunnen toepassen.
Hetzelfde geldt eigenlijk voor bloggen: doordat je steeds bezig bent om jouw kennis te ordenen en om te zetten in verhalen, ben je beter in staat om die kennis te gebruiken in nieuwe situaties. Bijvoorbeeld als een (potentiele) klant een vraag heeft of als een aanstaande businesspartner met je wil samen werken. Mijn ervaring is ook dat ik al bloggend op nieuwe business-ideeën en diensten kom.
3 – Lees blogs van anderen
Blogs schrijven is waardevol, blogs lezen ook. Het is een goudmijn voor jouw business. Om twee redenen. Allereerst haal je enorm veel kennis uit die blogs, mits je de juiste blogs leest die passen jouw vakgebied (of in algemene zin jouw kennis verbreden zoals genoemd in punt 1).
Daarnaast helpen deze blogs jou weer om zelf betere blogs te maken.
Niet alleen zie je wat werkt, maar vooral ook wat niet werkt. Merk je dat je getriggerd raakt door een bepaalde titel, ga dan eens na waarom dat is. Wat maakt die titel zo pakkend? Gebruik dat inzicht voor jouw eigen blogs.
Het kan ook zijn dat je die blog juist helemaal niet prettig vindt lezen. Dat hij je tegenstaat. Waar komt dat door? Door die extreem lange inleiding? Dat piepkleine lettertype? Of omdat de schrijver te veel in herhaling valt? Als je doorkrijgt wat jou blij maakt en wat jou stoort, kun je je eigen blogs ook verbeteren.
Daarnaast geloof ik in de ongrijpbare wetten van het universum: als jij nooit een blog van iemand anders leest, hoe kun je dan verwachten dat ooit iemand jouw blogs leest?
4 – Investeer in kennis
Naast het lezen van blogs en boeken, kun je je kennis ook verbreden door het volgen van workshops of online trainingen. Wees daar niet te terughoudend in, omdat je bang bent dat dat geld kost. Natuurlijk: een workshop van een paar honderd euro lijkt veel geld, maar de kennis die je opdoet kan jouw bedrijf zo ontzettend op weg helpen dat je dat in no-time hebt terugverdiend. Vaak al met één klant.
Ik heb de afgelopen jaren voor letterlijk duizenden euro’s aan trainingen gevolgd en ik profiteer nog dagelijks van die kennis en weet ook zeker dat ik dat geld allang heb terugverdiend met de extra bijzondere klanten die ik mede daardoor heb gekregen en met de wijze waarop ik mijn business daardoor heb verbeterd.
Maar wees wel kieskeurig welke workshops je gaat volgen. Leer alleen van de mensen die bewezen hebben dat ze zelf in praktijk brengen wat ze vertellen. Naar een SEO-expert die op de belangrijkste zoektermen niet bovenaan in Google staat, zou ik niet snel luisteren.
5 – De kracht van kleine stapjes
Wie wil groeien, wil graag snel resultaat zien. Begrijpelijk. Maar te snel willen kan ook frustreren, met als gevolg dat je gedesillusioneerd afhaakt en helemaal niets meer doet. Daarom geloof ik in de kracht van kleine stapjes.
Wie uit het niets gaat trainen voor een marathon, loopt de eerste dag ook geen 10 kilometer. Dan raak je geblesseerd waardoor je daarna 3 maanden helemaal niks doet (bekentenis: hier ben ik zelf erg slecht in, ik loop momenteel dan ook meer bij de fysio dan in het park..).
Maar wie klein begint, houdt het langer vol en zal na 3 maanden zien dat hij ineens wel moeiteloos ver kan lopen. En ook een plant geef je niet in één bups 10 liter water. Dan verzuipt-ie.
Don’t let the fear of the time it will take to accomplish something stand in the way of your doing it. The time will pass anyway; we might just as well put that passing time to the best possible use. – Earl Nightingale
Om te zorgen dat jij niet verzuipt in al je goede plannen, is het goed om kleine stapjes te zetten.
Meer lezen? Begin met 30 minuten per avond. Dan kun je nog steeds je favoriete tv-programma kijken, maar heb je na een tijd wel een boek uit.
Meer bloggen? Richt je op één goede blog per maand. Dan kun je daar alle energie is steken die je hebt, en heb je na een jaar toch gewoon 12 krachtige blogs die jouw bedrijf, expertise en mogelijk zelfs jouw plek in Google een fantastische boost geven.
Earl Nightinggale zei ooit: Wees niet bang voor de tijd dat iets kost om iets te doen. De tijd tikt toch wel door. Dan kunnen we die tijd maar beter goed gebruiken.
Anders gezegd: je kunt nu balen dat je met één blog per maand of 20 bladzijden lezen per avond niet opschiet. Maar voor je het weet is het Kerstmis en heb je nog niks gedaan. Terwijl je anders al een flinke impact had kunnen hebben.
Groen gras is geen rocket science
Zorg dus dat je jouw bedrijf regelmatig voeding geeft. In kleine stapjes, maar wel doelgericht. Bovenstaande tips zijn geen rocket science maar de basis voor elk bloeiend bedrijf. Om in de gras-analogie te blijven. Dit is geen kunstmest of pokon, maar gewoon het simpele water dat elke plant en elke grasmat nodig heeft.
Als je dit toepast in jouw bedrijf zul je zien dat het dan net als gras met voldoende water weer heerlijk fris gaat groeien. En wie weet is het straks wel groener dan bij de buren!
[text-blocks id=”19138″]