Ik hoef je niet te vertellen dat ik een groot voorstander ben van zakelijke blogs. Ze leveren zo ongelooflijk veel op (bereik, aanzien, klanten) dat elke weldenkende ondernemer echt niet zonder kan. Ook niet in 2021. Toch werkt het in heel veel gevallen niet zoals het zou moeten werken. En dat heeft vooral met de naam te maken.
Saai bedrijfsnieuws?
In Amerika weet de gemiddelde internetgebruiker wel wat hij krijgt als hij op een website het woordje ‘blog’ ziet staan. Daar vindt hij veel nuttige informatie waar hij echt wat van opsteekt.
In Nederland is dat minder het geval. Hier associëren mensen een blog nog heel vaak met saai bedrijfsnieuws of met persoonlijke ontboezemingen van de eigenaar. Niet echt aantrekkelijk om te lezen. Vandaar dat maar weinig mensen op het tabje blog klikken als ze het tegenkomen op een site.
Erg zonde, want als je een goede ondernemer bent die zakelijke blogs maakt waarvoor ze bedoeld zijn (informeren van je doelgroep, zodat zij er wat van opsteken en jij zo kunt laten zien dat je een ervaren ondernemer bent) dan is het toch zonde als jouw doelgroep die blogs niet gaat lezen, omdat hij niet door heeft dat er ongelooflijk veel waardevolle tips achter hangen.
Hoe kunnen we dit oplossen?
Misschien door het gewoon ‘tips’ te noemen in plaats van ‘blog’! Het zijn namelijk gewoon tips. Eventueel aangevuld met de business waarin je werkzaam bent: hardlooptips, slaaptips, voedingstips, yogatips.
Ga maar eens bij jezelf te rade: als jij op een website van een hardloopcoach komt en je ziet bovenin een tabje staan met blog of met hardlooptips. Waar zou jij sneller op klikken? Ik denk dat ik het antwoord wel weet.
Blogtips!
Zelf doe ik het op deze site van Blogkacht ook. Al mijn blogtips verzamel ik onder de noemer… blogtips (kijk maar bovenin). Ik noem mijn eigen blogs dus ook geen blogs. (sneaky hè ?)
Het is geen verplichting en als jij je lekkerder voelt bij de term blog, ga ik je niet tegenhouden. Maar het is wel iets om eens te overwegen. Zeker als je niet veel traffic krijgt.
Naast tips kun je trouwens ook nog andere woorden gebruiken die de lading dekken, zoals ik uitleg in deze korte video die ik over dit onderwerp maakte.
(Deze video is afkomstig uit mijn cursus Bloggen als een Baas waarin je stapsgewijs leert hoe je een topblog maakt die veel lezer krijgt.)
Wat kies jij?
Uiteraard ben ik benieuwd welke term jij zou kiezen. Laat het hieronder achter in de comments en ik stuur je een leuke bonusvideo over het krijgen van meer reacties.
Ik noem het insights voor mijn zakelijke, Engelstalige, blogs. Ik zoek nog ene andere naam voor mijn meer persoonlijke blogs.
Hi Petra, dank voor je reactie. Insights is ook wel een leuke. Misschien is inspiratie leuk voor je persoonlijke blogs?
Inspiratie bekt wel lekker, ja. Dank
?
Dat is inderdaad wel slim om juist niet “blogs” te noemen. Ik zou het in dat geval onder de noemer “tips” of nieuws plaatsen. Maar toch lees ik sommige ‘blogs’ van andere websites wel, ook als de tabblad als naam Blogs bevat.
Zelf heb ik nog geen Blog pagina op mijn site. Ondanks dat ik genoeg onderwerpen weet, schrijf ik niet zoveel, of zet ik mij niet in de modus.
Hi Neeske, jammer dat je zelf nog geen blog-pagina hebt. Weet dat je niet vaak hoeft te bloggen om een impact te maken. Gewoon lekker beginnen!
Succes en veel blogkracht!
Bastiaan
Ik dacht aan ‘schatkist’ of ‘parels’.
Hi Freek, ik vind het een creatieve term die zeker ook waarde uitstraalt. Wel ben ik bang dat de lezer het misschien niet direct associeert met waardevolle tips. Maar je kunt uiteraard eens testen.
Ben benieuwd!
Eerlijk is eerlijk, gejat van de Imu <inspiratie>
Prima. Ik gaf hier in de comments ook al inspiratie als tip.
Voor mij werkt de term Tips goed. Woordje Blog daagr de lezers toch minder uit om het te openen.
Dank voor je reactie Stein. Merk je ook dat je veel mensen op Tips klikken?
Ja wordt meer gebruik van gemaakt dan met het woordje blog.