Hoe je omgaat met de zoekwoorden in je tekst, daarover lopen de meningen aardig uiteen. Maar over één plek is iedereen het toch wel eens: de URL. Wie hoog wil scoren in Google zet de belangrijkste zoekterm daar neer. En dan het liefst gestript. Hoe en waarom leg ik hier voor je uit.
Dat er een goede match moet zijn tussen de zoekterm die bezoekers invoeren in Google en jouw blog, lijkt me duidelijk. Tenminste als je hoog wilt komen in Google. Als je met je blog met tips over snel afvallen wil scoren op de zoekterm ‘snel afvallen’ (hier wordt maandelijks bijna 10.000 keer letterlijk op gezocht!) dan is het wel belangrijk dat Google ook kan zien dat jouw blog daar echt over gaat.
Google zelf zegt dat ze dat heel goed uit de inhoud van jouw blog kunnen halen, maar ik zou daar niet te veel op gokken. Ze zijn inderdaad heel slim bij Google, maar je helpt ze toch een flink handje door die zoekterm ook daadwerkelijk terug te laten komen in je tekst.
De titel is daarvoor de meest voor de hand liggende plek, maar ik wil hier nog een belangrijke plek uitlichten: de URL.
Dat is namelijk een string van woorden die precies aangeeft waar jouw blog over gaat. En eentje die de Googlebot als eerste ziet als hij op jouw blog terechtkomt. Bedenk dat die robot ook maar een beetje op allerlei links klikt en via zo’n link kan hij dus ook bij jouw blog terechtkomen. Via die URL.
Zorg dus dat jouw URL ook die zoekterm heeft. Zet daarvoor de volgende twee stappen:
1 – Maak van je URL een ‘berichtnaam’
De eerste stap die je moet zetten is door je URL standaard op ‘berichtnaam’ te zetten. Dat is niet altijd het geval. Heel vaak staat hij in WordPress standaard op ‘standaard’ (het woord zegt het al ?). Dat betekent dat de URL bestaat uit een reeks cijfers, de nummering van het aantal blogs.
Maar hoe belangrijk is het om de nummering in je URL te hebben? Dat de lezer of de robot weet de hoeveelste blog het is. Lijkt me totaal nutteloos.
Om je blog op berichtnaam te zetten, ga je in WordPress naar instellingen/permalinks. Kies daar voor de optie berichtnaam.
Je hoeft dit maar een keer te doen en vanaf dan zit je goed.
Maar dan ben je er nog niet.
2 – Strip je URL
Als je URL op berichtnaam staat, dan zal hij voortaan de titel van je blog als URL nemen. Dat is al een stuk beter. Dikke kans namelijk dat jouw zoekterm ook al in de titel staat.
Stel je titel luidt: 5 tips voor snel afvallen. Dan wordt jouw URL: ../5-tips-voor-snel-afvallen
Bijna goed. Je zoekterm (snel afvallen) staat nu wel in de URL, maar er staan ook een hoop extra woorden bij die minder relevant zijn. Niemand zoekt namelijk op precies 5 tips, en uit zoekwoord-onderzoek blijkt ook dat mensen minder vaak zoek op ‘tips voor snel afvallen’ dan op ‘snel afvallen’.
Als je vooral wilt scoren op ‘snel afvallen’ dan is het raadzaam om de rest weg te halen. De Google-robot ziet nu veel sneller en veel beter waar jouw blog over gaat.
Dit strippen van je URL doe je simpel door in WordPress op bewerken te klikken achter de URL.
Ik raad je aan om dit meteen te doen bij het aanmaken van een nieuwe blog, omdat anders die langere URL ook al aangemaakt is en je dan dus twee varianten hebt van één blog (met twee URL’s dus). Dat is een beetje rommelig.
Het strippen van zo’n getal in de URL heeft nog een belangrijk voordeel. Want wat als jij later nog een 6e tip bedenkt om snel af te kunnen vallen. Als het getal 5 in jouw URL zou staan, dan moet je dit eigenlijk aanpassen en dat vindt Google niet echt fijn. Even je titel aanpassen is minder schadelijk, maar van de URL blijf je het liefste af. Anders krijg je een wirwar van URL’s en redirects. Zie ook volgende punt.
Wat doe je met bestaande URL’s?
Wat als je dit nog nooit zo gedaan hebt? Moet je nu al je bestaande URL’s aanpassen? Ik zou daar even kritisch naar kijken voordat je aan de slag gaat. In principe is het mogelijk om je URL later nog aan te passen. WordPress maakt daarvan meestal een goede redirect (een automatische verwijzing van de ene naar de andere URL) zodat zowel de oude als de nieuwe URL werken. Test dat wel even als je het hebt gedaan, want ze werken niet altijd is mijn ervaring. Lukt de redirect niet, dan kun je ook altijd je toevlucht nemen tot een plugin die redirects kan maken, zoals die van Yoast.
Maar voordat je nu al je URL’s gaat aanpassen, bedenk dat het maar een onderdeel is van het hele spel. Als je blog nu totaal niet scoort in Google, dan is het aanpassen van alleen de URL niet voldoende. Doe dat alleen als je de rest van de blog ook onder handen neemt. En doe het alleen bij blogs die aansluiten bij een bepaalde zoekterm, want dat is ook niet altijd het geval.
Maar maak het wel vanaf nu jouw tweede natuur om bij elke nieuwe blog die je plaatst een goede URL te gebruiken. In elk geval voor de blogs die je voor Google maakt en op een bepaalde zoekterm wilt laten scoren.
Beste Bastiaan, Als je de url nu zo opbouwt: eerst categorie waartoe de blog behoort (bv dyslexie, dat is een ‘moeilijk’ zoekwoord)/titel-blog : is dat dan niet beter dan alleen titel blog? Klopt het dat hoe meer blogs ik bv over dyslexie schrijf, ik op ‘dyslexie’ stijg? En kan ik dan ook op de zoekwoorden in de titel gevonden worden?
Bedankt!
An
Hi An, dank voor je vragen. Het zijn er eigenlijk meerdere, dus ik zal ze een voor een beantwoorden: * Een categorie aanmaken en die in de URL verwerken, is op zich geen slecht idee. Die categorie moet dan wel enigszins logisch zijn. Als jij al jouw blogs over dyslexie onder zou brengen in een categorie dyslexie-tips bijvoorbeeld, dan kan dat wel krachtig zijn. Voor Google is het dan nog een beetje extra duidelijk dat jouw blogs daarover gaan. Maar het is niet super-noodzakelijk. Ik doe het namelijk niet (meer) en mijn blogs worden ook goed gevonden. En ook op… Lees verder »