Ben jij iemand die best wil bloggen, maar niet echt durft? Die wel achter de computer kruipt, maar dan geen letter op het scherm krijgt? Omdat je denkt dat het toch niet goed is. Of kruip je al geeneens meer achter je computer en verschuil je je achter smoesjes dat je geen tijd hebt of dat niemand op jouw verhaal zit te wachten?
Lees dan snel verder. Want schrijfangst is nergens voor nodig en goed te overwinnen.
Zeker als het gaat om het schrijven van een blog. Want dat kan echt iedereen. En moet ook iedereen doen. Als je tenminste meer klanten wilt.
Ik geef je daarom 10 tips om van die onnodige en business-belemmerende angst af te komen.
1 – Zorg dat je al een onderwerp hebt
Klinkt voor de hand liggend, maar is het niet. Veel ondernemers die ik heb gesproken, kruipen achter hun computer zonder precies te weten waarover ze willen schrijven. Dat helpt niet echt. Als je eerst nog moet bedenken wat je überhaupt wilt gaan zeggen, wordt het wel heel lastig om het te gaan zeggen.
Het scheelt enorm als je vooraf al je onderwerp hebt bepaald. Dan hoeft je daar geen tijd en energie meer in te steken en kun je je meteen richten op de uitvoering. Waar je wellicht al zelfs wat ideeën over hebt verzameld – al is het onbewust.
2 – Bepaal eerst het doel van je blog
Je maakt het jezelf nog makkelijker om vooraf op te schrijven wat het doel is van je blog. Bijvoorbeeld:
- Ik wil de lezer uitleggen waar je op moet letten als je in de hitte gaat hardlopen
- Ik wil de lezer uitleggen waarom het goed is om eerder naar bed te gaan
- Ik wil de lezer vertellen wat de voordelen van een lymfdrainmassage zijn
- Ik wil de lezer uitleggen hoe hij van zijn schrijfangst af komt (doel van deze blog J)
Je hoeft nu alleen nog maar te zorgen dat je alles opschrijft wat bijdraagt aan dat doel. Welke informatie heeft de lezer hiervoor allemaal nodig?
Het mooie: dat kun jij, want jij hebt er verstand van. Het is namelijk jouw vakgebied.
Het voorkomt ook dat je over allerlei andere zaken gaat bloggen die niks met dit doel te maken hebben en dat jouw blog daardoor warrig en onsamenhangend wordt.
3 – Kies voor een opsomming
De makkelijkste manier om een blog uit te werken is door het maken van een opsomming. Het geeft direct structuur aan je blog en is voor de lezer ook nog eens makkelijk om te lezen.
Maar vooral het schrijfproces wordt hierdoor een stuk eenvoudiger.
Het werkt zo:
Voordat je begint met schrijven, ga je eerst na wat die voordelen van een lymdrainmassage zijn of waar je precies op moet letten als je in de hitte gaat hardlopen. Schrijf ze een voor een op. Bijvoorbeeld eerst op een kladblaadje.
Hoeveel heb je er? Vier? Mooi, dan wordt de titel van je blog: 4 voordelen van lymfdrainmassage. Toch nog eentje bedacht? Dan worden het 5 voordelen. Jij bepaalt.
Nu hoef je alleen nog maar even die vier (of vijf) punten kort toe te lichten, een pakkende inleiding erboven te zetten, een korte afsluiter en klaar is je blog.
Echt, zo simpel is het.
4 – Wacht niet tot je in de stemming bent
Het grootste misverstand is dat je in een bepaalde stemming moet zijn om te kunnen schrijven. Onzin. Ik geloof best dat het bij bepaalde romanciers zo werkt, maar we schrijven hier een zakelijke blog, geen roman of gedicht.
Sterker: ik weet zeker dat als je op die stemming gaat zitten wachten dat je dan nooit in de stemming komt. Je hebt namelijk al een zekere schrijfangst, dus die zal altijd jouw schrijfstemming wegduwen.
Bedenk ook dat je juist in de stemming komt door te schrijven. Juist door de eerste woorden op te schrijven kom je vanzelf in een ritme terecht en wordt het steeds makkelijker. Je zet je stemming aan, alsof je zo’n oude oldtimer aanslingert. Even warmdraaien en daar ga je! Zie ook volgend punt.
5 – Begin gewoon
Zoals gezegd is schrijven een kwestie van doen. Je zet jouw schrijfbrein vanzelf in werking als je de eerste zinnen typt. Ga dus ook niet te lang naar een leeg scherm staren, maar begin snel met typen.
Zeker als je vanuit een opsomming werkt, is dit echt niet moeilijk. Begin met het eerste punt op te schrijven dat je wilt behandelen (voordeel 1 van die lymfdrainmassage). Die heb je al vooraf bepaald op je kladblaadje, dus die kun je nu al neertypen.
Lekker: jouw eerste zin staat al op het scherm.
Als het goed is weet je ook waarom dat voordeel een voordeel is. Leg maar uit alsof je het aan een voorbijganger uitlegt.
Bam: eerste alinea(‘s) klaar.
Begin dus niet met de inleiding. Die knal je er later maar boven als je eenmaal warmgedraaid bent met die voordelen/tips/manieren die je zo eenvoudig kunt oplepelen, omdat dit nu eenmaal jouw expertise is.
6 – Kies je helderste moment van de dag
Hoewel schrijven een kwestie van doen is en je niet moet gaan wachten tot je in de juiste stemming bent, zijn er wel degelijk momenten op de dag dat je helderder bent dan andere momenten. Veel schrijvers hebben dat in de ochtend, vlak nadat ze wakker zijn of vlak nadat ze hebben ontbeten (en koffie gedronken!). Maar er zijn er ook die juist ’s avonds opleven.
Wat is jouw helderste schrijfmoment? Zorg dan dat je zo’n dagdeel inruimt in je planning. Blok twee uurtjes en je zult zien hoever je al komt.
7 – Dwing jezelf met deadlines
Als niemand op jouw blog zit te wachten, dan is het verleidelijk om het als sluitpost van je agenda te maken. Ik herken dat. Ik heb zelf ook letterlijk jaren zitten aanhikken tegen het schrijven van mijn eerste blog voor Blogkracht (serieus). Klanten gingen altijd voor dus die kregen wel hun blogs terwijl mijn eigen blogs bleven liggen.
Totdat ik besloot mezelf een deadline op te leggen in de vorm van een wekelijkse blogmail. Ik beloofde de lezer elke dinsdag een nieuwe blog te sturen en sindsdien blog ik wél elke week (of herschrijf soms een oude blog).
Nu hoef jij van mij niet elke week te bloggen (een keer per maand is meer dan genoeg) maar waarom stuur je dan niet gewoon maandelijks op een vast moment een mailing eruit? Leuk voor je klant, leuk voor de band, maar vooral heel goed voor de druk op de ketel.
(Nee, niemand gaat jou vragen waar die blog blijft als je toch geen mail stuurt op de afgesproken dag, maar de stilzwijgende afspraak die je voelt, doet al wonderen)
8 – Bedenk: inhoud is belangrijker dan vorm
Mensen lezen jouw blog omdat je informatie of inspiratie geeft. Niet omdat je zo vlot schrijft (ok, dat kan meewegen, maar zonder inhoud is dat toch niet voldoende). Dat is belangrijk om te realiseren.
Zolang jouw boodschap dus enigszins overkomt in jouw blog (leer ik je in een dag) zit je al goed. Focus dus vooral op de inhoud van je blog en zorg dat die uitmuntend is. Dan komen de lezers vanzelf. Ook als je een keer een kromme zin schrijft.
9 – Regel een meelezer
Twijfel je of jouw inhoud wel goed overkomt, of wil je er zeker van zijn dat jouw blog geen taal- of typefouten heeft, regel dan gewoon een meelezer. Dat hoeft geen blogexpert te zijn (mag wel, ik doe het graag voor je) maar kan ook gewoon een collega, je partner of die taalgevoelige vriendin zijn.
Vraag of ze er even kritisch naar willen kijken en stel je open voor hun feedback. Als zij uiteindelijk jouw blog begrijpelijk genoeg vinden, is er voor jou ook een drempel weg om hem te publiceren.
Maar vooral voor je begint met schrijven, is het een prettig gevoel dat je blog straks eerst nog naar een betrouwbare meelezer gaat.
10 – Niks staat vast
Het lekker van bloggen is dat jouw tekst niet naar de drukker gaat, maar gewoon naar een plekje op het internet. En dat betekent dat niks vast staat, ook niet als je hem eenmaal hebt gepubliceerd. Verander je nog van inzicht, vind je een bepaalde zin toch niet lekker lopen of zie je toch nog een typo die jouw meelezer over het hoofd heeft gezien. Geen punt: open je WordPress-pagina en bewerken maar.
Tuurlijk snap ik dat het niet leuk is als lezers die fout eerder zien en jou er misschien wel op wijzen. Maar dat is een ego-dingetje waar je gewoon overheen moet stappen. Iedereen maakt wel eens een foutje en ik krijg ook wel eens opmerkingen over een typefout.
Ik ben diegene dan alleen maar dankbaar want het maakt mijn blog gewoon beter. En daar gaat het uiteindelijk om.
Hoe is het met jou? Ben jij iemand die een bepaalde vorm van schrijfangst heeft? Helpen deze tips? En welke spreekt je het meest aan? Ik lees het graag in de comments hieronder.
Moet je nou wel of geen eigen website hebben om te kunnen bloggen? Zoniet? Waar kan je dan je blogs plaatsen waar ze gelezen worden?
Hi Parisa, Het is wel het slimste om je blog op je eigen site te plaatsen. Dan zien mensen meteen wat je nog meer te bieden hebt (dienstverlening/producten). Andersom werkt dat ook: als mensen om een andere reden op jouw site komen, dan is het mooi dat ze zien dat je ook een blog hebt waar je je expertise laat zien. Als je nog geen site hebt (en ook echt niet van plan die te gaan nemen) kun je je blogs ook extern plaatsen: * Op Facebook (als Notitie) * Op LinkedIN (als Article) * Op een site/blogsite van iemand… Lees verder »