De huidige hitte mag dan misschien wat al te veel van het goede zijn, een beetje warmte kan nooit kwaad. Zeker niet als het gaat om de warmte voor jouw doelgroep en klanten. Want uiteindelijk is dat de basis voor elke succesvolle business. Wil je ook een warme band opbouwen met jouw publiek, dan geef ik je hiervoor 7 manieren.
1 – Blog regelmatig
Uiteraard. Door regelmatig te bloggen, kun je steeds weer even laten zien dat jij actief met jouw vakgebied bezig bent. Dat je niet stilstaat, dat je leeft en dat je over jouw business nadenkt. En dat je dus de expert bent om naar toe te gaan.
Je hoeft echt niet vaak te bloggen om die band op te bouwen. Een keer per maand is al heel mooi, twee keer nog mooier. Vaker is echt iets voor schrijfliefhebbers, en dat zijn niet alle ondernemers. Maar één blog per maand kan iedereen. Die tijd kan iedere ondernemer wel vinden en zin krijg je vanzelf als je eenmaal bezig bent. Trust me.
2 – Leg een mailbestand aan
Wil je echt een band opbouwen, dan leg je ook een lijst aan van geïnteresseerde lezers, zodat je ze steeds jouw nieuwe blog kunt mailen. Niet iedereen zal namelijk uit zichzelf gaan kijken of je weer een nieuwe blog gemaakt hebt. Een kleine alert in de vorm van een mailtje wijst ze erop. Zie het als een soort kattebelletje.
Mensen noemen dit ook wel een ‘nieuwsbrief’ maar dat is zo’n zwaar en onaantrekkelijk woord. Je attendeert ze gewoon op die nieuwe tip van je. Noem het wat mij betreft ook gewoon zo (“Wil je elke maand/week een gratis tip ontvangen, klik hier…”).
Gaat iedereen altijd jouw tip lezen? Nee, maar doordat ze jou wel regelmatig voorbij zien komen in hun inbox, bouw je wel een band op en blijf je top-of-mind.
3 – Zet je comments aan (en reageer!)
Als je blogs op je site zet, kun je ervoor kiezen om reacties toe te laten of niet. Mijn advies is om dat wel te doen. Je wilt immers dat mensen kunnen reageren op jouw blog. Misschien hebben ze wel een vraag, een opmerking, een toevoeging of zien ze een typefout…
Hoe dan ook: je zorgt voor interactie en dat is precies wat je met je blog beoogt en hoe je een mooie band opbouwt.
Maar reageer dan wel!
Er is niets suffers dan een vraag onder een blog waar geen antwoord bij staat. Ook als iemand een toevoeging plaatst, is het aardig om diegene daarvoor te bedanken. Zelfs bij een kritische noot, is een reactie gewenst. (Schiet dan niet in de agressieve verdediging, maar hou het vriendelijk, wellicht is er sprake van een misverstand. Echte ongefundeerde scheldpartijen kun je gewoon negeren door ze niet eens te plaatsen.)
Bedenk dat lezers die later komen en de gesprekken tussen jou en eerdere lezers zien, zo ook het gevoel krijgen dat ze ertoe doen. Ze hebben het gevoel dat ze op een blog zitten die leeft en waar aandacht is voor de lezer. Dat vergroot ook hun gevoel van een warme band.
4 – Wees actief op social media (en reageer!)
Een band bouw je ook op door flink zichtbaar te zijn op social media. Denk aan Twitter, Facebook, LinkedIn en Instagram. Welke je het beste kunt inzetten, is een beetje afhankelijk van je doelgroep, en waar je je zelf het prettigst bij voelt. In principe zit je doelgroep overal (de een zit op Twitter, terwijl de ander zweert bij LinkedIn) maar ik kan me voorstellen dat je niet overal tijd voor hebt.
Want alleen plaatsen van berichtjes is niet voldoende, je zult ook de reacties moeten monitoren en daar weer op reageren. Pas zo bouw je echt een band op.
Kies daarom het kanaal waar je de meeste affiniteit mee hebt en waar de kans het grootst is dat jouw doelgroep daar zit. (of kies er meerdere als je daar tijd voor hebt). Liever één kanaal goed bijhouden dan een paar versnipperd in de gaten houden en dus eigenlijk verwaarlozen (note to self).
5 – Wees bereikbaar
Zorg dat mensen altijd makkelijk contact met je kunnen opnemen. Je hoeft niet per se je e-mailadres en telefoonnummer op je site neer te zetten, maar zorg dan wel voor een goed werkend contactformulier.
Ik ken ook bloggers die onderaan hun blog de optie neerzetten om contact op te nemen met een linkje naar contactpagina of hun e-mailadres. Dat is ook een heel mooie manier hiervoor, omdat lezers dan niet hoeven te zoeken en gelijk kunnen reageren. Hoe makkelijker je het maakt, hoe beter (zie ook volgend punt)
6 – Overweeg een chatbot
Een leuke nieuwe manier om de interactie aan te gaan met jouw doelgroep is door gebruik te maken van een chatbot. Zo kunnen ze direct een vraag stellen als ze op je site zitten. Het is een heel laagdrempelige manier van contact leggen, omdat de bezoeker niet eerst een hele opzet met aanhef (bij mail) hoeft te maken, of zijn telefoon moet pakken. Gewoon een korte vraag is al voldoende.
Je maakt het jezelf makkelijk om met een bot te werken die al een paar veelvoorkomende vragen en antwoorden heeft ‘voorgeprogrammeerd’. Zo kan de bloglezer meteen antwoord krijgen en het scheelt jou tijd.
Maar geef ook altijd de optie voor het stellen van een persoonlijke vraag.
Je zult misschien niet altijd meteen kunnen reageren, maar als je dat goed communiceert, dan snapt de vragensteller dat wel. Later kun je alsnog de vraag beantwoorden en zo ontstaat alsnog dat gesprek (en die warme band).
Ik heb het afgelopen jaar op die manier al heel veel leuke persoonlijke gesprekken met mijn volgers gevoerd, gesprekken die ik anders zeker niet had gehad. Zij voelen zich gehoord en serieus genomen, en ik leer over de issues waar ze mee zitten. Pure win-win.
7 – Vergeet je passanten niet
Een band opbouwen met mensen die jou al kennen is mooi en belangrijk, maar vergeet ook niet de toevallige en minder toevallige voorbijgangers. Zeker als je blog hoogt scoort in Google (en dat kan met jouw blog ook) dan kun je dagelijks tientallen zo niet honderden nieuwe bezoekers krijgen die in eerste instantie alleen voor die ene blog komen.
Zonde om die zomaar weer weg te laten gaan.
Hoe mooi zou het zijn om ook met die passanten een band op te bouwen. Ik gaf daar eerder al 6 praktische tips voor, maar eentje wil ik er graag uitlichten, omdat hij bij mij zo goed werkt: de content upgrade.
Een contant upgrade is iets extra’s dat je aan je lezer geeft in ruil voor zijn e-mailadres. Dat hoeft dus geen uitgebreid en algemeen e-book te zijn, maar iets wat toegespitst is op die blog waar hij voor kwam. De kans dat diegene meer wil, is dan een stuk groter.
Zo kunnen bezoekers van mijn blog met 11 schrijftips een checklist downloaden waar de 11 tips kort en krachtig op staan. Ze moeten alleen even hun e-mail doorgeven.
(Let wel: ik ga ze daarna pas andere mails sturen als ze daar ook toestemming voor hebben gegeven. Maar als jij laat zien dat je veel gratis waarde biedt, dan vinden de meeste bezoekers dat alleen maar bonus.)
Zo zie je maar: warmte hoeft niet vervelend te zijn. Het is een noodzakelijke voorwaarde voor een succesvol bedrijf. Want: liever een warme band dan koude acquisitie!
Ook meer bezoekers via Google?
Wil jij ook meer bezoekers krijgen via Google met wie je een warme band kunt opbouwen? Ik heb nog een paar plaatsen vrij in mijn workshop op 2 juli en geef die weg voor een fraaie zomerprijs! Gebruik de kortingscode warmezomer en ontvang om 150 euro korting. Meer info: blogkracht.nl/bovenaan-in-google-warmezomer
“Deze workshop leert je echt effectief bloggen voor Google. Heel erg praktisch, concreet en volledig. En ook nog eens leuk!” – Robert Goos (Goos Marketing Research)
“Bastiaan is met zijn enthousiasme de ideale leermeester voor dit vakgebied.” Wesley Tax (Senior marketeer – Artsen zonder Grenzen Nederland)