Wil jij hoog scoren met je blog op Google? Zorg dan dat Google jouw blog als belangrijk ziet voor de bezoeker. In deze blog leg ik precies uit waarom dat zo is en hoe jij hiervoor zorgt.
Google vindt het belangrijk dat de gebruikers van de zoekmachine ook het beste artikel te zien krijgen. Want hoe beter de zoekende klant bediend wordt, hoe vaker deze gebruik maakt van Google. Daarom is Google voortdurend bezig om de zoekintentie van de gebruiker en het zoekresultaat zo goed mogelijk op elkaar af te stemmen.
Maar hoe bepaalt Google welk artikel het beste aansluit bij de vraag?
Voor het grootste deel kijkt Google naar het aantal links dat naar die blog is geplaatst. Hoe meer links, hoe waardevoller het artikel blijkbaar is. Dat zegt alleen nog niet of het artikel daadwerkelijk het beste aansluit op die ene specifieke zoekopdracht.
Daarom kijkt Google naar nog twee cruciale variabelen:
- de keren dat iemand klikt op een artikel in de lijst met zoekresultaten
- de tijd die iemand aan jouw blog/artikel besteedt – nadat hij op die link geklikt heeft
Ik leg hieronder uit wat ermee wordt bedoeld en hoe jij hier gebruik van kunt maken om ook hoog te scoren met jouw blog.
De keren dat iemand op jouw blog klikt
Dit spreekt eigenlijk voor zich. Hoe vaker iemand op de link klikt die verschijnt bij een bepaalde zoekopdracht in Google, hoe beter dat artikel blijkbaar matcht met die zoekvraag. Google beloont dat en zal een artikel waar veel op geklikt wordt, laten stijgen in de zoekresultaten.
Dat Google hier inderdaad rekening mee houdt, werd al eens getest door de oprichter van Moz Rand Fishkin. Hij liet een grote groep volgers een bepaalde zoekopdracht invullen waarvan hij wist dat zijn eigen artikel op positie #7 stond. Vervolgens vroeg hij of ze allemaal op dat ene artikel wilde klikken. Het resultaat was fascinerend, want binnen een dag stond zijn artikel op #1 van Google.
Meer kliks zorgden er dus voor dat zijn artikel beter ging scoren op deze zoekterm.
Nu is dit geen aanmoediging om ditzelfde te doen (vragen aan al je vrienden om expres te klikken) want dit is een ietwat illegale wijze van het manipuleren van de zoekresultaten, waar Google niet erg blij mee is en zeker zal bestraffen als ze erachter komen.
Maar je kunt wel op een eerlijke manier de kliks naar jouw site verbeteren. Namelijk door het maken van:
- Een pakkende titel
Hoe duidelijker en wervender jouw titel is, hoe groter de kans dat mensen vanuit de zoekresultaten op die van jou klikken. Bedenk dat de gebruiker in een oogopslag tien titels ziet staan op de eerste pagina van Google. Hij zal als eerst naar de bovenste kijken, maar als jouw titel lager staat en toch opvallender is, klikt hij misschien toch op die van jou. Waardoor je daarna dus kan gaan stijgen.
- Een goede meta-description
De metadescription is het stukje tekst dat onder de titel staat in Google. Een erg belangrijk (en onderschat) tekstje om mensen naar jouw blog te sturen. Hoe wervender je die maakt, hoe groter de kans dat ze doorklikken. Besteed daar dus extra aandacht aan.
- Een URL met je zoekwoord
Ook helpt het als het zoekwoord waarop mensen zoeken in de URL staat van jouw blog. Google toont die URL prominent en voor iemand die op zoek is naar informatie over dat zoekwoord is dat een extra signaal dat jouw blog daar waarschijnlijk over gaat.
Met deze 3 tips stimuleer je dus dat de bezoekers vanuit de zoekresultaten op Google doorklikken naar jouw artikel. Niet alleen leuk voor je pageviews, maar dus ook voor je positie in Google op die bewuste zoekopdracht. En dat zorgt weer voor meer kliks en pageviews. Zo krijg je een mooie opwaartse spiraal. Lees dus zeker die artikelen die ik geschreven heb over de pakkende titel en de meta-description en gebruik de tips bij al je blogs.
Kliks zeggen niet alles
Maar kliks zeggen niet alles. Want wat als blijkt dat het artikel toch niet biedt wat de Google-bezoeker zocht? Dan heeft hij wel geklikt, maar niet de juiste informatie gevonden. Moet je dat artikel dan belonen? Google vindt van niet, en daarom hebben ze nog een factor toegevoegd:
De tijd die iemand aan jouw blog besteedt
Iemand die op de pagina niet vindt wat hij zoekt, zal snel weer verdwijnen. Dat herken je vast zelf wel als je iets zoekt. Meestal gebruik je de back-toets en ga je terug naar Google om op een ander zoekresultaat te klikken. Tot je tevreden bent.
Dit wordt ook wel pogo-sticking genoemd. Genoemd naar die springstok waarmee je als een kangoeroe kunt hoppen. Een bezoeker die steeds niet vindt wat hij zoekt zal namelijk heen en weer blijven springen tussen de resultaten van Google en de verschillende pagina’s. Tot hij vindt wat hij zoekt en op die pagina blijft om verder te lezen.
De pagina die hij uiteindelijk wel leest, zal Google daarom beter belonen, omdat die blijkbaar beter aansluit bij de zoekopdracht. Google meet dat eenvoudig door te kijken hoe lang iemand op die pagina blijft.
Kortom: hoe langer iemand op je site is, hoe groter de kans is dat je wordt beloond door Google.
SEO-expert Brian Dean geeft in deze video een mooi voorbeeld over pogo-sticking
Hoe de time-on-site mijn score verbeterde
Ik kan dit ook zien aan mijn eigen resultaten. Toen ik mijn artikel over het schrijven van een pakkende titel maakte in 2014, zorgde ik er natuurlijk voor dat hij geoptimaliseerd was voor Google, met deze 10 makkelijke manieren om te scoren met je zoekwoord.
Als snel kwam ik ergens op pagina twee van Google (waar ik al best blij mee was met een artikel dat zoveel concurrentie heeft in een veld waarin iedereen ook nog eens heel veel kennis heeft van SEO). Maar daar het eindigde het niet. Ik bleef doorstijgen en sta nu al jaren op #1 in Google op de vrij competitieve zoekterm ‘pakkende titel’ (waardoor ik duizenden bezoekers per maand krijg).
Hoe komt dat? Een van de zeer waarschijnlijke redenen is dat bezoekers het artikel waarderen en lang op die pagina blijven. De gemiddelde leestijd voor deze blog is ruim 4 minuten! En als je weet dat mensen gemiddeld 250 woorden poer minuut lezen, dan betekent het dat deze blog vaak helemaal tot het einde wordt gelezen.
Dat is voor Google dus het signaal dat mijn artikel aansluit op de vraag en de reden dat ik hoog scoor en hoog blijf scoren. Win-win.
5 tips om bezoekers langer op je site te houden
Het is dus van groot om je bezoekers langer op je blog te houden. Ik geef 5 tips om daarvoor te zorgen:
1 – Maak een pakkende openingsalinea
Maak meteen duidelijk waar je blog over gaat en laat zien dat jij antwoord geeft op de vraag die bezoeker blijkbaar heeft als hij de zoekterm intypt die leidt naar jouw artikel.
Zoekt iemand op ‘scheiden zonder advocaat’ (wist je dat daar 320 keer per maand op gezocht wordt!) maak dan snel duidelijk dat jouw blog daar de juiste informatie over geeft. Ook als je zelf een advocaat bent die eigenlijk van mening is dat je niet zonder advocaat moet scheiden. Schets het probleem en maak snel duidelijk dat scheiden zonder advocaat vervelende consequenties heeft, maar bijvoorbeeld ook helemaal niet zo duur hoeft te zijn als men denkt. Zelfs iemand die niet voor dat antwoord kwam, zal dan wellicht toch geneigd zijn door te lezen.
Ga in elk geval aan het begin van je blog niet te veel ouwehoeren over iets wat niks met het onderwerp te maken heeft, want dan kan het zijn dat mensen al afhaken voordat ze de waardevolle informatie hebben gevonden die je ongetwijfeld wél biedt.
2 – Zorg voor een overzichtelijke structuur
In het artikel Maak van je blogtekst geen blok tekst heb ik al uitgelegd hoe belangrijk een goede structuur is. Voor het vasthouden van de lezer is het cruciaal. Als hij tegen een muur van woorden aankijkt, zal hij niet getriggerd worden om verder te lezen, omdat hij niet snel ziet wat hij zoekt. Zorg dus in elk geval voor:
- Alinea’s
- Witregels
- Tussenkopjes
3 – Schrijf wervende tussenkopjes
Een tussenkopje op een pagina trekt direct de aandacht. Maak daar slim gebruik van. Te vaak zie ik tussenkopjes die slechts uit één woord bestaan. Dat is zonde. Maak wervende tussenkopjes die bestaan uit een volle zin.
Schrijf tussenkopjes waar meteen een tip, een statement of een belofte in staat.
Dus niet Google resultaten, maar Hoe ik op nummer 1 van Google terechtkwam.
4 – Maak je site aantrekkelijk
Wat geldt voor de structuur van je artikel, geldt eigenlijk voor je hele pagina: hij moet er aantrekkelijk en verzorgd uit zien. Anders zijn mensen zo weer vertrokken. Zet jouw prachtige vlag niet op een modderschuit. Zorg voor een mooi design, een goed lettertype en voeg plaatjes toe.
Zorg er wel voor dat die plaatjes niet te zwaar zijn, anders krijg je problemen met het volgende punt:
5 – Let op de snelheid van je site
Snelheid is cruciaal. De tijd dat we geduldig luisterden naar het ratelen van ons telefoonmodem bij het laden van een pagina stamt letterlijk uit de vorige eeuw. Bezoekers die niet binnen 2 seconden de pagina op zijn scherm zien, klikken meteen weer weg.
Maak je site daarom niet te zwaar en kies voor een goede provider. Zeker voor smartphones is het van groot belang dat je blog snel laadt. Op deze pagina van Google kun je de snelheid van je site testen.
De opwaartse successpiraal
Het leuke van een hoge plek in Google is, dat je daardoor ook weer meer lezers krijgt. Zo zorg je voor een opwaartse spiraal van succes. Meer lezers is hoger in Google en hoger in Google is meer lezers. Maar het begint dus bij het verbeteren van je blog!
Update: deze blog verscheen voor het eerst op 16 mei 2017 en is op 8 juni 2021 geactualiseerd met nieuwe cijfers.
Mooi informatief blog Bastiaan. Daar heb je wat aan. Dank voor je update van je eerdere blog, het is daarmee toch weer even in mijn vizier gekomen.