Heb je moeite om regelmatig een blog te maken? Schiet het er vaak bij in? Raakt het in de vergetelheid? Of is iets anders steeds nét even belangrijker? Denk dan eens aan het inzetten van grof geschut: de deadline. Klinkt misschien als een paardenmiddel, maar is het niet.
In deze blog leg ik uit waarom deadlines zo goed werken, waarom ze jou maximale energie geven en hoe je slim aan deadlines komt. Maar vooral: hoe deadlines uiteindelijk jouw business kunnen redden.
De (irreële!) angst om te falen
Veel mensen kampen met uitstelgedrag. Niet omdat ze iets niet kunnen, maar vaak omdat ze dénken dat ze iets niet kunnen. Of omdat ze denken dat wat ze maken vast niet goed genoeg is. Dat het altijd beter kan. En daarom beginnen ze er maar niet aan. (Been there: ik deed járen over mijn scriptie, en nee, dat kon ook in die tijd niet straffeloos…)
Ook hebben veel mensen de neiging om hun prestaties te koppelen aan hun eigenwaarde. Als mijn werk/klus/blog mislukt, dan ben ik mislukt. Dan val ik door de mand als waardelozer schrijver, of als waardeloze ondernemer, expert, coach [vul maar in].
Als je niets doet, kun je ook niet door de mand vallen.
Voor sommigen is de angst om te falen zo groot dat ze er oprechte stress van krijgen. De veiligste en snelste uitweg om die stress weg te krijgen is door het gewoon niet te doen. Stress weg. Probleem opgelost.
Herkenbaar? Lees dan verder.
Niets doen is veilig… maar helpt je niet verder
Zeker in het geval van wel/niet bloggen is niet bloggen een veilige keuze. Niemand zit namelijk direct op jouw blogs te wachten. Niemand gaat jou vragen waarom je niet blogt (alleen ik, als ik je tegenkom :-) ).
Dus als je niet blogt, is er geen man overboord.
Maar er is ook geen man (vrouw) áán boord die weet wat jij wel allemaal niet in huis hebt. Hoe waanzinnig veel kennis jij hebt over jouw vakgebied. Welke klanten jij al succesvol geholpen hebt. Hoe jij anderen vervolgens weer kunt helpen.
Je hebt misschien geen last van stress op de korte termijn, je profiteert ook niet van de waarde voor de lange termijn. Het helpt je uiteindelijk niet verder als ondernemer.
Je kunt meer dan je denkt
Maar wat als je nu wel zou moeten? Wat als je aan een belangrijk iemand beloofd hebt om een blog te maken. Op een bepaalde dag. Zo’n belangrijk iemand dat je je heel vervelend voelt als je niet op tijd die blog aanlevert.
De stress zal niet minder worden. Integendeel. Maar ik weet ook dat je er nu niet voor wegloopt en dat je het wel gaat doen. Je moet wel. Niets doen levert nog meer ellende op.
En ik weet ook dat je dan ineens veel meer in je mars blijkt te hebben dan je vooraf wist. Want veel mensen overschatten hoe goed en makkelijk anderen kunnen schrijven en onderschatten hun eigen kwaliteiten. Onnodig. Ik zeg altijd: als je op een netwerkborrel enthousiast kunt vertellen over jouw business en de ene tip na de andere eruit schudt, dan kun je dat ook in een blog.
Wordt het dan een wereldblog? Een meesterlijk opgebouwd verhaal? Misschien wel, misschien niet. Maar ik weet zeker dat je iets neerzet dat waardevol genoeg is voor de lezer.
Als je maar begint.
Waarom deadlines zo goed werken
Als je beginnen moeilijk vindt, omdat je bang bent om te falen, omdat je denkt dat het perfect moet zijn of omdat je denkt dat andere dingen belangrijker zijn, zet je zelf dan gewoon een harde deadline.
Deadlines werken perfect voor mensen die kampen met uitstelgedrag. Omdat deadlines je dwingen om actie te ondernemen zonder dat je nog kunt bedenken om het beter niet te doen. Omdat de consequenties van het niet-doen vervelender zijn dan de angst om het niet goed te doen.
Omdat je niet meer kunt wegrennen.
Ik weet daar alles van. Jarenlang liep ik met het idee van Blogkracht in mijn hoofd. In 2011 legde ik de URL al vast. Maar eind 2015 had ik nog geen blog online. Totdat ik mezelf deadlines op ging leggen.
Maak een belofte
Daarbij is een persoonlijke deadline niet genoeg. Je moet hem wereldkundig maken. Het liefst aan een belangrijk iemand. Je (potentiele) klanten bijvoorbeeld!
Zelf deed ik dat door mijn volgers te beloven elke week een tip te geven op dinsdag. Ik zette het op mijn website (waar toen nog geen hond kwam) en schreeuwde het verder van de digitale daken.
Ik moest toen wel. Zelfs toen dat in het begin nog maar een paar volgers waren, voelde ik me toch moreel verplicht om me aan de belofte te houden.
En ook als ik mijn blogs vandaag de dag uitstel – omdat ik mezelf wijs maak dat ik het druk heb – dan moet ik op maandagavond of dinsdagochtend alsnog aan de bak. En ook dan lukt het altijd.
Het gevolg: jaarlijks zo’n 50 blogs erbij. En heel veel nieuwe inzichten voor mezelf.
Toegegeven: elke week bloggen is best veel en dat hoef je van mij ook niet te doen. Maar als jij jezelf toelegt op één blog per maand (en dat is echt genoeg om succes te hebben) dan tikt het ook al aan.
Maak een nieuwsbrief (die je niet zo noemt) en kondig aan dat je die altijd op de eerste of laatste maandag van de maand verstuurt. Of de tweede donderdag, de derde dinsdag of wat dan ook.
Zet die datum in je agenda en ook een week van tevoren alvast een reminder. Dan heb je nog een week om echt die blog te maken. Wedden dat het lukt. En wedden dat het een leuke blog wordt!
Paardenmiddel of subtiel zetje?
Werken met deadlines klinkt alsof je iets tegen je zin doet en alleen maar in actie komt omdat het echt moet. Maar zo zie ik het niet. Ik zie het als een subtiel maar noodzakelijk zetje om je over je irreële angsten heen te helpen.
Veel ondernemers die ik spreek vinden het heel leuk om over hun vakgebied te vertellen, maar stellen het bloggen toch uit. Soms zonder dat ze dat echt bewust doen. Zelfs achter de opmerking dat ze er geen tijd voor hebben, zit vaak al een vorm van angst en uitstelgedrag verborgen. Ook de berusting dat niemand op hun blogs zit te wachten is eerder een vlucht dan een reële voorstelling van zaken.
Want als ze eenmaal beginnen, krijgen ze er toch veel lol in. En zeker als dan blijkt dat mensen hun blog lezen en (positief!) reageren.
Ik merk het aan de mensen die mijn coachingsprogramma volgen. Omdat ze van mij op een bepaald tijdstip een blog moeten aanleveren, gaan ze er echt mee aan de slag. En die blogs zijn altijd waardevol.
OK, ze kunnen soms wat aangescherpt worden en die tips geef ik natuurlijk (dat is het doel van het programma), maar het is waanzinnig om te zien hoe goed ondernemers zelf al kunnen bloggen als ze er maar gewoon voor gaan zitten. Hoe veel interessants ze vanuit hun expertise te delen hebben. (waar ik dan weer heel veel van opsteek, zo leuk kan coaching dus zijn.)
Het positieve is dat ze er ook nog eens meer schik in krijgen. Een deelnemer zei deze week nog: “Je zult het niet geloven maar sinds jaren heb ik weer zin om te bloggen!”
En ik zie nog iets positiefs gebeuren: doordat ze gaan bloggen, worden ze er langzaam (nog) beter in. De volgende blog is altijd beter dan de voorgaande. En zo wordt het vanzelf nog makkelijker en leuker om te doen.
Als je maar begint.
Van deadline naar levendige business
Dat wens ik jou ook toe. Niet om je aan te zetten tot iets waar je geen zin in hebt, maar om je aan te sporen het maximale uit je onderneming en jouw kennis te halen. Deadlines werken daarbij echt verhelderend.
Serieus: als je eenmaal gaat schrijven, komt er zoveel energie vrij. Zoveel kennis borrelt er ineens op. Voor je het weet wil je niet meer stoppen, heb je ineens meer dan tien blogs op je site staan en weten de klanten jou te vinden en te waarderen.
Als ik mezelf destijds niet die deadlines had gegeven, had ik nu niet al die duizenden bezoekers per maand op mijn site gehad en de klanten in mijn workshops en coachingsprogramma.
Lang leve de deadline!
Mooi blog Bastiaan. Ja uitstelgedrag, als het over bloggen gaat: ik was er een kei in om niet te bloggen.
Totdat ik naar jouw workshop ging en je programma kocht. WoW opeens inderdaad die deadline.
Maar voor mij is het niet eens die deadline die belangrijk is. Omdat jij met me meekijkt, worden mijn blogs veel beter en heb ik het gevoel dat ik echt waarde bied aan mijn lezers.
Hi Veron, dank voor je leuke reactie en complimenten. Mooi inderdaad om te zien dat je nu lekker aan het bloggen bent met goede en waardevolle blogs!