Slecht nieuws voor bedrijven die Facebook gebruiken om hun blogs te delen. Facebook gaat ze nog minder aan jouw volgers laten zien dan ze al deden. Facebook vindt dat soort bedrijfsnieuws namelijk niet meer zo gezellig. Wat nu? Adverteren dan maar? Ik weet iets goedkopers.
Het was al best lastig om jouw blogs gratis onder de aandacht te brengen van jouw volgers. Wie niet adverteerde moest zorgen dat zijn blog niet te veel op bedrijfsnieuws leek en dat afbeeldingen niet te commercieel overkwamen. Facebook-expert Mark Bongers gaf daar ooit een paar slimme tips over op Blogkracht.
Zijn die tips nu achterhaald? Vast niet helemaal, maar de kans om op te vallen lijkt nu wel nog kleiner te worden. De kans dat jouw blog te zien was, lag al rond de 20-40% (en in sommige gevallen zelfs lager) en dat wordt nu dus nóg minder.
Hello Google!
Wie zijn blogs wil laten opvallen zal dus moeten adverteren (maar daarvoor moet je bij Mark wezen, nee niet Zuckerberg :-) ) Of doen wat ik altijd al propageer: focussen op Google. Daarmee bedoel ik de gratis zoekresultaten. Voor wie geen zin heeft om geld uit te geven.
Google hoeft namelijk geen gezellig platform te zijn dat onze well-being and happiness (termen van Zuckerberg) stimuleert. Google wil gewoon de beste informatie geven. En dat kan jouw blog zijn. Gratis en voor niets.
Goed nieuws voor de ondernemers die de afgelopen jaren hun kaarten op Google gezet hebben en hun blogs SEO-proof hebben gemaakt. Maar als jij dat niet hebt gedaan, hoef je niet te wanhopen. Je kunt ook nu nog instappen.
Ik geef je hieronder 10 snelle tips om jouw blogs alsnog geschikt te maken voor Google. Tips die je kunt gebruiken voor jouw komende blogs of om jouw bestaande blogs nog even te pimpen.
1 – Geef het beste antwoord
Zoals gezegd wil Google zijn gebruikers geen gezelligheid geven, maar gewoon de beste informatie. Google werkt heel simpel: gebruikers hebben een vraag, Google toont het beste antwoord. Wil jij bovenaan staan, dan moet je dus het beste antwoord geven. Maak je er niet vanaf met het halve verhaal, maar vertel alles wat de lezers helpt om antwoord te krijgen.
2 – Maak langere blogs
Een consequentie van het beste antwoord geven, is dat je blogs langer worden. En uit onderzoek blijkt ook dat lange blogs hoger scoren in Google. Je snapt nu waarom. Maar ga niet ouwehoeren om je blog expres lang te krijgen. Net als in het echte leven draait het uiteindelijk om kwaliteit en niet om de lengte.
Want als je met weinig woorden toch het beste antwoord geeft, kun je toch hoog komen, zoals ik bewijs met deze korte blog die bovenaan staat op het populaire trefwoord bloggen.
Ga in elk geval niet jouw blogs inkorten, omdat je denkt dat je daarmee jouw lezer een dienst bewijst. Want dat is niet zo. Lezers willen best lange blogs lezen als ze daarmee het beste antwoord krijgen.
3 – Zorg voor links
Om te bepalen welke blogs waardevoller zijn andere, laat Google het oordeel over aan de gebruiker. Of denk je dat ze zelf al die blogs gaan lezen! :-) Google kijkt bijvoorbeeld naar het aantal links dat een blog krijgt van andere sites. Google redeneert: als mensen uit zichzelf naar een blog gaan verwijzen, dan zal die blog wel waardevol zijn. Wil je ook waardevol worden in de ogen van Google, zorg dan ook voor voldoende links.
4 – Maak een pakkende titel (maar dat is niet voldoende)
Google kijkt ook hoe vaak er vanuit de zoekresultaten geklikt wordt naar een blog. Hoe vaker, hoe beter. Een pakkende titel is daarbij natuurlijk cruciaal. Maar beslist niet voldoende. Want als de lezer vervolgens jouw blog maar niks vindt en meteen weer teruggaat naar de zoekresulaten, dan is dat voor Google een signaal dat jouw blog dus blijkbaar niet aansluit bij de zoekvraag. En dan zul je gaan dalen.
Zorg dus naast een pakkende titel ook voor het volgende punt…
5 – Maak ook een pakkende inleiding
Wil je ervoor zorgen dat de lezer jouw blog echt gaat lezen, dan moet je beginnen met het maken van een pakkende inleiding. Zodat je hem niet meteen wegjaagt. Een pakkende inleiding is daarom KORT (max 5 zinnen) en DUIDELIJK. De inleiding vertelt waar jouw blog over gaat en waarom dat voor de lezer zo nuttig is.
6 – Maak je blog overzichtelijk
Om je lezer langer vast te houden, is het ook van belang dat hij makkelijk door de tekst kan scrollen. Zo vaak zie ik blogs die als een muur van woorden op mij af komen. Ik ben dan meteen weer vertrokken en ik ben waarschijnlijk niet de enige. Gebruik dus sowieso:
- Korte alinea’s
- Witregels
- Bullet points
- Wervende tussenkopjes
Les ook: Maak van je blogtekst geen blok tekst
7 – Gebruik minimaal één plaatje
Een plaatje maakt jouw blog ook visueel aantrekkelijk en het lijkt erop dat Google dat waardeert. Uit onderzoek van Brian Dean blijkt dat blogs met minimaal 1 plaatje hoger scoren dan blogs zonder plaatje. Maar stop je blog niet vol met plaatjes, want dan wordt hij traag en dat is weer vervelend voor de mobiele gebruiker.
8 – Maak je blog mobielvriendelijk
Over mobiel gesproken. Google heeft aangekondigd dit jaar nog kritischer te kijken of websites wel mobielvriendelijk zijn. Dat betekent dat de mobiele site leidend is voor het bepalen voor de ranking in Google. Zorg er daarom minimaal voor dat jouw blog ook leesbaar is op het mobiele scherm (responsive heet dat). Maak je gebruik van WordPress, dan hoef je je daar niet druk om te maken. Dan is dat doorgaans al vanzelf geregeld. Test het anders hier.
9 – Combineer je blog met video
Een slimme manier om je lezer langer op je blog te houden, is door er een video aan toe te voegen. Kijk maar eens naar de resultaten van deze blog die toevallig over bloggen en vloggen gaat. Omdat er ook een video in staat, is de gemiddele tijd op de site maar liefst 7,5 minuut.
En dat vindt Google fijn. Niet voor niets scoor ik ook met deze blog bovenaan op de zoekterm bloggen of vloggen (en wederom met een recente blog):
10 – Gebruik specifieke zoektermen
Oja, zouden we bijna nog het belangrijkste vergeten: de zoektermen. Want als jij niet de termen gebruikt waar mensen op zoeken, dan kan Google moeilijk weten dat jouw blog daar over gaat.
Maar staar je niet blind op de algemene zoekwoorden waar veel op gezocht wordt. De kans dat jij daar nu nog goed op gaat scoren is niet zo groot en daarnaast is de kans niet groot dat de gebruiker precies jouw blog zoekt als hij die algemene zoekterm invoert.
Stel je hebt een blog geschreven over welke massage goed is bij stress. Dan heeft het weinig zin om te focussen op het zoekwoord ‘massage’ (te algemeen, te veel concurrenten) en kun je beter ervoor zorgen dat jouw blog gevonden wordt op de langere zoekterm ‘welke massage bij stress’. Daar zoeken mensen ook (letterlijk) op. En als iemand dat op Google intypt en hij jouw blog ziet, is de kan heel groot dat hij hem ook echt gaat lezen.
Hier lees je waar je deze zoekterm het beste neerzet in jouw blog
Als ik het kan, kan jij het ook
Ik hoop je hiermee lekker op weg geholpen te hebben met beter vindbaar maken van jouw blogs in Google. Echt, het is niet zo moeilijk. Als ik het kan, kan jij het ook, want ik opereer als tekstschrijver ook nog in een veld met veel SEO-experts. Meer vermoedelijk dan jij hebt. Dus met deze tips heb je al snel een voorsprong op je concurrenten.
Fijn dit weer even onder de aandacht wordt gebracht Bastiaan! Dank je wel!