Bloggen blijft de slimste en efficiëntste marketingtool voor ondernemers. Ook in 2017. Wel verwacht ik een paar veranderingen in de uitvoering. Lees hieronder mijn voorspelling van de blogtrends in 2017.
1 – Meer blogs
Bloggen is nog lang niet dood – hoewel sommige marketeers dat wel beweren. Sterker: ik verwacht dat er komend jaar weer meer blogs worden geschreven dan dit jaar.
Aantal geïndexeerde pagina’s door Google van 2008 – 2014 (bron: StatisticBrain / BuzzSumo)
Als je kijkt naar het aantal pagina’s op internet dan zie je dat er al jaren een stijgende lijn is, en ik denk niet dat daar plotseling een einde aan komt. De redenen:
- Meer ondernemingen zien de waarde van blogs. Het merendeel van de bedrijven heeft nog steeds geen blog, dus er zit nog erg veel rek in. Ondernemingen kunnen ook niet achterblijven. Als jouw concurrentie wel een blog heeft, dan ziet jouw eigen site er ineens wel erg karig uit. Een bezoeker kan denken dat jij geen verstand van zaken hebt. Alleen al daarom is het verstandig om een paar inhoudelijke blogs toe te voegen.
- De economie groeit en ondernemers zijn positief (zeker in de zakelijke dienstverlening). Dat betekent dat er meer bedrijven komen die ook nog eens meer willen investeren en personeel aannemen. Investeren in marketing en content zal daar zeker bij horen. Waar communicatiemedewerkers en webredacteuren de afgelopen jaren nog wel werden wegbezuinigd, zullen ze nu weer eerder aangesteld worden.
2 – Meer vlogs (videoblogs)
Video heeft in 2016 zijn definitieve doorbraak gemaakt in ondernemingen. Je ziet het aan de filmpjes die langskomen op Facebook. De angst voor de camera lijkt helemaal weg. Ik ken geen ondernemer die zichzelf niet minstens één keer op bewegend beeld heeft laten zien aan zijn publiek. Een leuke ontwikkeling die zeker door zal zetten.
Met vlogs bedoel ik natuurlijk niet dat je met je smartphone boven op een intercity moet klimmen om daar gevaarlijke stunts te filmen…
Nee, niet dit soort vlogs natuurlijk!
Maar het ondersteunen van jouw zakelijke boodschap kan heel goed met een gesproken video. As je er eenmaal bedreven in bent, kost het minder tijd dan het schrijven van een blog, wat vervolgens ook nog een reden is waarom er meer blogs zullen komen (trend-1).
3 – Langere blogs
Niet alleen zullen er méér blogs geschreven worden het komend jaar, veel blogs zullen ook langer worden.
Nu is het schrijven van lange blogs al een tijdje aan de gang, omdat veel bloggers weten dat je daar goed mee scoort in Google en Social Media. De voornaamste reden dat lange blogs hoog scoren, is doordat ze meer waarde bieden, waardoor je meer links krijgt die Google dan weer belangrijk vindt.
Tot zover niets nieuws.
Lange blogs sluiten beter aan op zoekvraag
Maar ik denk dat er nog een reden is dat lange blogs steeds beter gaan scoren en dat is omdat Google ze steeds waardevoller gaat vinden. Simpelweg omdat langere blogs vaak beter aansluiten op een zoekvraag.
Sinds Google zijn algoritme aanpaste in 2013 met een update die ze ‘Hummingbird’ noemde, kijken ze vooral naar de zoekintentie van de gebruiker en minder naar de letterlijke zoekwoorden.
Dat betekent dat ze bijvoorbeeld ook naar synoniemen kijken. Logisch: waarom zou een gebruiker die zoekt op ‘leuke plaatjes’ niet een site kunnen zien die het over ‘leuke afbeeldingen’ heeft. Hij bedoelt immers hetzelfde.
Hummingbird is zelfs zo slim dat ze verbanden kunnen leggen op basis van eerdere pagina’s die ze hebben ‘gelezen’. Zo is Google in staat een pagina waar alleen de namen John, Paul, George en Ringo in voorkomen toch te laten scoren op het zoekwoord The Beatles, zelfs als dat woord er niet letterlijk in voorkomt.
Google kijkt dus steeds verder dan de zoekwoorden om te bepalen of de pagina aansluit bij de zoekintentie. Zo kijken ze ook of er wel voldoende informatie wordt geboden die de lezer helpt met zijn vraag.
Als een lezer googelt op ‘stress verhelpen’, zal Google dus niet alleen meer kijken of deze zoekterm erin voorkomt, en ook niet of een synoniem (oplossen, verminderen, tegengaan) wordt gebruikt, maar vooral of de informatie die in de blog staat allesomvattend is en genoeg antwoord geeft op de vraag van de Google-gebruiker. Een antwoord dat bijvoorbeeld ook stilstaat bij de oorzaken van stress en eventueel iets zegt over de behandelmethode. Zoektermen die gerelateerd zijn aan het verhelpen van stress.
Een blog die ook hier informatie over geeft, maakt grotere kans om hoog te scoren dan alleen maar een lijstje met tips om stress te verhelpen.
Opvallend: op pagina 1 van Google op trefwoord ‘stress verhelpen’ staan 8 websites die het woord ‘verhelpen’ geen enkele keer in hun blog hebben staan, inclusief de nummer 1. Zo slim is Google inmiddels dus geworden.
Google kijkt tegenwoordig dus meer naar het hoofdonderwerp (topic) van de zoekvraag dan naar de letterlijke woorden die zijn gebruikt. En wie zo’n hoofdonderwerp zo adequaat mogelijk wil beschrijven in zijn blog, zal vanzelf een langere blog schrijven.
Waar je in het verleden misschien drie aparte blogs zou schrijven over ‘oorzaken stress’, ‘stress voorkomen’ en ‘stress behandelen’ doe je er in de toekomst goed aan om hier één blog van te maken die zo op deze drie zoektermen allemaal goed scoort.
Whitepaper wordt blog
Wat je vroeger in een uitgebreide whitepaper zou zetten, kun je nu beter in een blog kwijt. Mijn verwachting is dat er meer whitepaper-achtige blogs zullen komen, zodra partijen deze werking van Google meer en meer zullen gaan begrijpen. Dat heeft nog een voordeel: whitepapers zijn vaak niet vindbaar op Google (alleen te downloaden na achterlating e-mailadres) dus scoren ze niet, terwijl blogs wel goed gevonden kunnen worden.
(En om die e-mailadressen toch te verzamelen hebben we trend-5)
Het is nog zeker niet zo dat Google alleen maar deze uitgebreide blogs hoog laat scoren. Kortere lijstjes die alleen over ‘stress voorkomen’ of ‘stress verhelpen’ gaan, doen het ook nu nog goed. En uit eigen ervaring weet ik dat je ook nog steeds heel snel en heel goed kunt scoren als je zoekwoorden op de juiste plek zet (zeker als er weinig concurrentie op die zoekterm is).
Maar sinds Google zijn zelflerende machine RankBrain ontworpen heeft, die steeds beter in staat is om de zoekintentie te matchen met de inhoud van een webpagina, zullen blogs die een onderwerp volledig behandelen het wel eens een stuk beter kunnen gaan doen. Lange blogs dus.
Lange blog = ook meer ‘dwell time’
Er is overigens nog een goede reden voor lange blogs: mits de blog goed en overzichtelijk gestructureerd is, zorgt een lange blog ervoor dat de lezer langer op jouw pagina rondhangt voordat hij weer terugkeert naar de zoekresultaten (als hij al terugkeert). En deze zogeheten ‘dwell time’ is voor Google een signaal dat je blog waardevol is.
4 – Kortere alinea’s
Waar blogs langer worden, zullen alinea’s juist korter worden. In blogs waren alinea’s al korter dan in een artikelen van gedrukte media, om te voorkomen dat je op een beeldscherm tegen een blok tekst aankijkt.
Maar ze zullen nu nog korter worden.
De reden is de toename van mobiel gebruik. Op een smal scherm ogen alinea’s namelijk langer waardoor je alsnog tegen een blok tekst aankijkt. Ik verwacht dan ook steeds kortere alinea’s, van vaak slechts enkele zinnen. Een beetje zoals deze.
Als richtlijn kun je nemen dat de alinea niet het hele scherm inneemt op een smartphone, al zal dat niet altijd haalbaar zijn. Ik zou het vooral een beetje afwisselen. Heb je een keer een lange alinea dan is dat geen ramp, zolang je die daarna maar weer afwisselt door iets korts. Desnoods een brugzin (een alinea die slechts uit één zin bestaat)
5 – Meer bonuscontent
In een blog geef je gratis waarde aan je lezer. Sommige bloggers hebben daar moeite mee, omdat ze het gevoel hebben te veel weg te geven zonder er iets voor terug te krijgen. Zou je lezers er niet iets voor moeten vragen? Op zijn minst hun e-mailadres?
Ik ben van mening dat blogs altijd gratis moeten zijn. In ruil voor het gratis vertrekken van informatie krijg je immers een expertpositie die vele malen meer waard is – zeker op de langere termijn. Ik denk dan ook niet dat het goed is om content achter een of andere betaalmuur te stoppen.
(Sowieso: wie bang is dat mensen met jouw gratis blogs aan de haal gaan, heeft ook niks aan een betaalmuur. Mensen die jouw content willen jatten, hou je ook niet tegen als je ze voor de content laat betalen.)
Daarbij werkt zo’n betaalmuur ook niet goed voor je Google-ranking, omdat die pagina’s niet gevonden worden (als gewone mensen ze niet gratis kunnen bekijken, dan de Google-robot ook niet).
Extra informatie in ruil voor e-mail
Wat wel een trend is, is om voor een aanvullend onderdeel van je content te vragen om een e-mailadres. Denk aan een pdf of infographic waar je alles nog eens overzichtelijk op een rijtje zet. Of een uitgebreide video waarin je dieper op de materie ingaat. De lezer kan dan nog steeds gratis jouw blog lezen, maar geeft alleen zijn e-mail als hij nog wat bonuscontent wil.
Het voordeel is dat dat over het algemeen ook meer betrokken lezers zijn, omdat ze al enthousiast zijn over het gratis deel dat je ze biedt.
Ik heb bijvoorbeeld gedaan bij mijn 10 tips voor een pakkende titel. Alle tips zijn gratis te bekijken, maar wie ze op een handige checklist van 1 A4-tje wil hebben, moet even zijn e-mailadres achterlaten. Ik gebruik hiervoor Leadpages. Een handige tool waarmee je ook landingpages kunt maken.
Ik denk dat we dit vaker gaan zien het komend jaar. Zeker in de combinatie met videocontent.
Voila, dat waren mijn 5 blogtrends voor 2017. Doe er je voordeel mee. En zeg niet dat je ze niet kon zien aankomen! :-)